Analysbrevet: Kalkylen bakom en signering i bokhandel

En positiv bieffekt av en signering för författare och förlag är att böckerna exponeras i butiken inför besöket - ibland till och med i skyltfönstret. Här Akademibokhandeln i Helsingborg med flera lokala författare. Foto: Boktugg.

ANALYSBREVET: Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.

Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel. Inför jul kan en signerad bok vara en extra krydda till julklappen som gör det lite mer personligt. Något som nätbokhandlarna (oftast) inte kan erbjuda.

Men hur är det med signeringar, är det som förr eller har det tappat? Vi intervjuade två bokhandlare på Boktugg i veckan som båda menade att det varken var lättare eller svårare att sälja böcker i samband med signering idag jämfört med för 10-20 år sedan.

Kanske är det skillnad om man går ännu längre tillbaka i tiden, till en tid när nätbokhandlarna inte existerade eller åtminstone inte hunnit ta en rejäl marknadsandel. Det var också en tid när dagstidningarna hade en helt annan hushållstäckning och det faktiskt annonserades när det skulle vara signering och alla kunder såg annonsen i sin morgontidning.

LÄS HELA ARTIKELN PÅ INSIDER >>

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL