Akademibokhandeln ökade, Bokus tappade under Q1-2022

Bokus Play i butik. Foto: Pressbild/Bokusgruppen.

De fysiska butikerna ökade försäljningen medan Bokus tappade både på fysiska och digitala böcker. Det framgår av Bokusgruppens kvartalsrapport för Q1-2022. Positivt var förbättrat resultat, negativt att Bokus Play inte lyfter.

– Den 9 februari togs pandemirestriktionerna bort och besöken till butik ökade. Det innebar att vi kunde genomföra den viktiga bokrean utan pandemirelaterade begränsningar. Bokrean utvecklades starkt i samtliga kanaler men framförallt i butik. Det bekräftar återigen styrkan i den fysiska mötesplatsen som bokhandeln utgör, säger Bokusgruppens VD Maria Edsman i ett pressmeddelande.

Så hur ska vi se på Bokusgruppens första kvartalsrapport? En positiv signal är resultatet, lönsamheten ökade jämfört med föregående år. Första kvartalet ger liksom tidigare år fortfarande underskott: -10,6 (-15,2) Mkr.

– Resultatförbättringen drevs av stärkta bruttomarginaler i alla tre segment jämfört med samma kvartal förra året. Totalt ökade bruttomarginalen med 6,8 procent i kronor. En framgångsrik bokrea har bidragit till den högre lönsamheten. Att periodens resultat ändå är negativt beror på våra normala säsongsvariationer, där lönsamheten är lägre under de första kvartalen för att öka mot slutet av året.

”Den totala nettoomsättningen minskade med 4,6 procent jämfört med föregående år, men ligger ändå i nivå med första kvartalet 2020. Omsättningsminskningen beror på att onlinekanalerna inte lyckades möta förra årets pandemipåverkade ökningar. Starten av förra året påverkades starkt av pandemirestriktioner och av att en stor del av den viktiga bokrean därmed genomfördes online. Det ledde då till en onlinetillväxt på hela 37 procent och stora tapp i butik, vilket vi nu ser en tillbakagång från. Kunder söker sig tillbaka till butik där vi ser en gradvis ökning av försäljningen. I onlinekanalerna minskade nettoomsättningen med 16,3 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året, men ligger fortfarande 14,9 procent högre än 2020. Butik ökade nettoomsättningen med 9,2 procent under första kvartalet 2022. Det påvisar en positiv trend, men är i detta kvartal inte tillräckligt för att fullt ut kompensera den lägre försäljningen i onlinekanalerna”, skriver Bokusgruppen.

Mycket procentsiffror. Och går man in och tittar på siffrorna så ser det ut så här i försäljning 2022 (2021):

  • Akademibokhandeln (fysiska butiker): 232,1 (212,6) Mkr
  • Bokus (totalt): 184,6 (219,2) Mkr

Anmärkningsvärt är dock utvecklingen för digitala böcker som minskade från 11,1 Mkr (2021) till 10,1 Mkr (2022). Detta kommenteras i rapporten med:

”Försäljningen av digitala format (abonnemang och styckvis försäljning)
minskade med 8,9 procent jämfört med föregående år. Digital styck
påverkades alltjämt negativt av ändrad annonsering på Google, medan
abonnemangsförsäljningen uppvisade en fortsatt hög tillväxttakt.”

Så Bokus Play fortsätter växa men fortfarande för långsamt för att kompensera tappet på download-marknaden (där känslan är att priserna sjunkit de senaste åren som en följd av att de inte ska framstå som hutlöst dyra jämfört med prenumerationstjänsterna).

Varför tar inte Bokus Play fart? Svårt att säga. Samtidigt så kan det krävas ett stort antal abonnenter innan det faktiskt ger avtryck. Bokus Play kostar 79-229 kr/mån. Låt oss säga att snittet ligger mittemellan, då skulle en abonnent generera runt 145 kr/mån = 435 kr per kvartal. Omräknat 10 Mkr = 23 000 abonnenter. Om övervikten är de billigaste abonnemanget så har Bokus Play fler abonnenter, kanske 30 000. Å andra sidan har vi download som utgör en del av dagens 10 Mkr.

Bokus Play har dessutom sitt beroende av Axiell Media som de behöver lösa. Det kan skapa ett moment 22 för bolaget så länge intäkterna är relativt låga, att utveckla en egen app eller byta till en annan plattform (som exempelvis norska Beat).

På tal om plattform så har Bokusgruppen under kvartalet rullat ut en storsatsning.

”Under perioden har det pågått ett intensivt arbete med att implementera den nya IT-plattformen i våra butiker. Samtliga centralägda butiker och franchisebutikerna använder nu den nya plattformen. Syftet är att skapa ett kunderbjudande som binder ihop det fysiska med det digitala för en ökad kundnöjdhet och för att förbättra upplevelse och kundmöte i butik. Detta är en mycket viktig milstolpe för Akademibokhandelns fortsatta utveckling. Vi är mitt i en satsning på e-handeln, med fokus på Bokus och våra onlinekanaler. Vår digitala transformation pågår för fullt med utvecklingen av vår tekniska plattform, som kommer att bidra till att våra redan framgångsrika onlinekanaler blir ännu bättre”, skriver Edsman i rapporten.

Försäljningen av fysiska böcker minskade också från 360,4 Mkr (2021) till 331,4 Mkr. Detta kompenserades delvis via Övrigt sortiment som ökade till 78,6 (70,1) Mkr.

”Återgången till butik har haft en positiv effekt på det övriga sortimentet
Skriva Spela Skapa som primärt säljs där, vilket också har bidragit till
bruttomarginalförstärkningen. Nettoomsättningstillväxten för övrigt
sortiment uppgick till 10,1 procent i kvartalet”, skriver Bokusgruppen.

Det råder numera osäkerhet kring de globala leveranskedjorna och påverkan på ekonomin i stort på grund av kriget i Ukraina.

– Samtidigt kvarstår en viss osäkerhet kopplat till pandemin, både vad gäller risken för ytterligare pandemivågor och störningar i leveranskedjor. Energi- och råvarupriser ökar, inflationen ligger på en hög nivå och räntorna tros stiga snabbare än väntat. Högre råvaru- och energipriser påverkar oss på flera sätt med ökade inköpspriser, transportkostnader och elkostnader för butiker. Det är nödvändigt att vi selektivt korrigerar våra priser ut mot kund för att kompensera för detta, säger Edsman.

Och slutligen om vad Bokusgruppen gjort för Ukraina:

”Under kvartalet genomfördes en insamlingskampanj i butik i samarbete
med SOS barnbyar, till förmån för barn i Ukraina. Kampanjen resulterade i
att kunderna skänkte över 0,6 MSEK, en summa som matchades av
Akademibokhandeln. Totalt genererade kampanjen därmed över 1,3 MSEK
till SOS barnbyars viktiga arbete i Ukraina.”

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL