Viktigt avtal med Bonnier Carlsen för barnboksappen Boksnok

Monica Fagraeus Lundström, vd Boksnok. Pressbild.

Barnboksappen Boksnok har skrivit ett långsiktigt avtal med Bonnier Carlsen som ska ge hundratals nya titlar för abonnenterna.

– Vi är väldigt glada över att fördjupa vårt samarbete med Bonnier Carlsen. Det ger oss möjlighet att hjälpa fler barn att hitta sin läslust på ett nytt roligt sätt och flytta skärmtid från spel och video till läsning, säger Monica Fagraeus Lundström, vd på Boksnok, i ett pressmeddelande. 

”Barnboksappen Boksnok och Bonnier Carlsen fördjupar sitt samarbete genom ett långsiktigt avtal för både ljud- och eböcker. Samarbetet innebär bland annat hundratals nya titlar i tjänsten och stärker Boksnoks roll som den ledande barnboksappen i Sverige”, skriver Boksnok i ett pressmeddelande.

Boksnok lanserades för snart två år sedan efter flera års utveckling. Då kändes det som att man var lite sena till marknaden men faktum är att just den digitala barnboken ännu inte fått sitt stora genombrott. Förutom de traditionella (!) prenumerationstjänsterna med fokus på ljudböcker har ett antal olika renodlade barnbokstjänster startats genom åren, exempelvis Kidsread (som numera för en tynande tillvaro). Vi berättade nyligen om Boksy som har barnfamiljer som målgrupp.

Verksamhetsåret 2020 hade Boksnok en nettoomsättning på 1,15 Mkr, siffrorna för 2021 är inte inne ännu.

– Vi håller på att stänga 2021 års bokslut. 2021 har strategiskt varit väldigt starkt för Boksnok, och vi är väldigt stolta över de framsteg vi gjort under året och de relationer vi byggt upp tillsammans med förlagen. Det innebär goda förutsättningar för oss att föra in läsningen i hemmen och få fler barn att välja läsning framför spel och video, säger Monica Fagraeus Lundström, VD Boksnok och medgrundare, till Boktugg.

Bonnier Carlsen är Sveriges största och äldsta barnboksförlag och ger årligen ut omkring 120 nya titlar. 

– Skärmen är här för att stanna men samtidigt kan det vara en utmaning för familjen att hitta meningsfullt innehåll för de minsta, där läsning tar för lite plats idag. Boksnok kombinerar teknik och barnböcker för att öka läslusten men också för att kunna erbjuda en bättre skärmtid. Därför känns det helt rätt för oss att utöka vårt samarbete ytterligare och nå en ny typ av läsare, säger Frida Änges, Affärsområdesansvarig på Bonnierförlagen.

Boksnok ger läsarna tillgång till tusentals barnböcker från etablerade förlag såsom Bonnier Carlsen, Natur & Kultur, Opal och Bok-Makaren med flera. Böckerna har även uppläsningsfunktion där en berättarröst läser upp boken. På så sätt kan även de mindre barnen ta del av berättelserna på egen hand.

Boksnok har med andra ord ett begränsat utbud då man endast erbjuder barnböcker men kostar i gengäld bara 499 kr för helår (69 kr per månad vid månadsbetalning).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL