đŸ€” Anpassa kostymen (Nyhetsbrev # 380)

SkrÀddarsydd kostym eller standardstorlek? Som entreprenör mÄste du stÀndigt anpassa dig. Foto: iStock.

Helt enkelt komplext. Det hÀr nyhetsbrevet har Äterigen fÄtt en ny form. PÄ sÀtt och vis tillbaka till grunderna. Blicka bakÄt och blicka framÄt. Lite tankar om att anpassa kostymen som Àr aktuella denna vecka.

Trevlig helg önskar Sölve & vÀnnerns pÄ Boktugg


Den 30 april 2016 skickades Boktuggs allra första nyhetsbrev ut med rubriken ”Norstedts köpare och Storytels nya rekordsiffror”. I brevet skriver vi: ”Norstedts Ă€r till salu – vem köper? En potentiell köpare av mĂ„nga Ă€r förstĂ„s Storytel som fortsĂ€tter vĂ€xa i rekordfart.”

PÄ den tiden dominerades nyhetsbrevet av en text dÀr veckans olika artiklar och reportage vÀvdes in. Boktugg stod dÄ i begrepp att ta steget frÄn en blogg till en nyhetssajt. Ett Är senare började vi bygga vÄr sökmotor för fakta om böcker. Och tillvÀxten tog fart.

DÄ, 2016, hade Storytel passerat 220 000 kunder (vid Ärsskiftet 2021/2022 var siffran 1 810 000 kunder) och gjorde sig redo att lansera Storytel Original. Och tvÄ mÄnader senare var just den affÀren klar: Storytel köpte Norstedts.

Storytels tillvÀxtresa och Boktuggs dito har gÄtt parallellt under de hÀr Ären. Men samtidigt i helt olika vÀrldar. Boktugg hade i februari 2017 drygt 10 000 unika besökare pÄ sajten, i februari 2022 var siffran istÀllet 175 000 unika besökare enligt Google Analytics (som stÀngs ner 1 juli 2023 och dessutom hotas av GDPR-soppan).

NĂ„vĂ€l, jag kollar Ă€ven i Fortnox (som vi anvĂ€nder för vĂ„r bokföring) och konstaterar att i februari 2017 var vĂ„ra intĂ€kter 8000 kr. Kostnaderna de dubbla. Sedan dess har Ă€ven vĂ„ra intĂ€kter ökat – och vĂ„ra kostnader. I februari 2022 landade intĂ€kterna pĂ„ drygt 90 000 kr vilket kan lĂ„ta mycket men för alla som kan företagsekonomi Ă€r det för lite för en sajt med Boktuggs ambitioner och kostym. Vi behöver helt enkelt omsĂ€tta minst 2 Mkr och gĂ€rna 3 Mkr.

De tvÄ senaste Ären har vi gasat och bromsat och nÄtt lönsamhet, vilket Storytel inte gjort. Förra Äret landade Boktuggs omsÀttning pÄ 1,1 Mkr och ett plusresultat. Alla som jobbar med Boktugg fÄr betalt. Utom chefredaktören som fÄtt förlita sig pÄ förelÀsningar, konsultuppdrag och besparingar.

IgĂ„r eftermiddag kom nyheten (som de anstĂ€llda fĂ„tt tidigare samma dag) pĂ„ Dagens Industri: Storytel sparkar 100 anstĂ€llda. Det var inte helt ovĂ€ntat, redan i samband med helĂ„rsrapporten signalerades ökat fokus pĂ„ lönsamma marknader. Antalet anstĂ€llda inom Storytel har ökat snabbt de senaste Ă„ren och Ă€r idag 700 personer – som nu ska bli 600 personer.

Rysslands invasion av Ukraina pÄverkar hela vÀrlden. För Storytel har det inneburit att den ryska marknaden som var pÄ vÀg mot break even kan gÄ upp i rök. Dessutom Àr det ingen som vet hur tillgÄngen pÄ kapital ser ut pÄ börsen de kommande Ären.

Storytel var tvingade att anpassa kostymen, precis som alla andra bolag. Stora som smÄ.

Vilket tar oss tillbaka till Boktugg. För oss finns inga tjÀnster att skÀra ner pÄ. VÄr enda möjlighet Àr att öka intÀkterna. DÀrför har jag Àgnat mycket tid de senaste veckorna Ät sÄdant som inte Àr journalistik utan snarare affÀrsutveckling. OvanpÄ det en hel del IT-relaterat till uppgradering av WordPress med tillhörande plugins och tjÀnster som Àr en del av verkligheten för alla smÄskaliga entreprenörer.

Boktugg behövde bli tydligare med vad vi Àr och för vem. Ett alternativ hade varit att skala bort hela den publika delen och djupdyka i analys och framtidsspaningar för bokbranschen och skriva om affÀrsutvecklingen dÀr. Det som Àr kÀrnan i Analysbrevet. Som Àr en del av Insider-prenumerationen. Att fokusera pÄ lÀsarintÀkter, vilket Àr den stora trenden i mediabranschen.

Men ett av mÄlen med Boktugg har varit att skapa en plattform för förlag och författare att nÄ ut med sina böcker till lÀsare, ÄterförsÀljare och bibliotek. De tiotusentals som besöker sajten regelbundet för att upptÀcka nya författarskap.

SÄ vad har vi gjort? Jo, en sak Àr en meny för marknadsföring pÄ Boktugg. Med marknadens bÀsta priser. SÄ precis som med kvarterskrogen: Boka bord idag om du vill att vi ska överleva. Det behöver inte vara böcker, du kan marknadsföra Àven andra produkter och tjÀnster till vÄra lÀsare som Àven har andra intressen och behov.

En annan sak Àr att vi för Boktugg Supporter lagt om fokus till engÄngsdonationer eftersom vi mÀrker att mÄnga av lÀsarna vill ha fullstÀndig flexibilitet att stötta med ett belopp som motsvarar det vÀrde de fÄr ut av Boktuggs existens. Ibland Àr det 20 kr, ibland Àr det 1000 kr. NÄgra bidrar en gÄng om Äret, andra varje mÄnad.

En lĂ€sare formulerade det som att ”Boktugg förenar nytta och nöje” och menade att man fĂ„r bĂ„de tips som kunde utveckla (i detta fall förlaget) och underhĂ„llande lĂ€sning i form av förströelse. Jag gillar den tanken. Boktugg ska vara seriöst med glimten i ögat.

Livet Àr för kort för att vara trÄkigt.


Om priset pÄ böcker

I mÄndags skrev vi om bokrean och dess eventuellt skadliga inverkan pÄ konsumenternas bild av priset (och i slutÀndan vÀrdet) pÄ böcker. Det Àr en komplex frÄga.

Reaktionerna har varit dels de som tycker det borde vara karenstid innan en bok fÄr gÄ pÄ rea och pekar pÄ skrÀckexemplen med bÀstsÀljare utgivna i oktober och november som anvÀnds som lockvaror pÄ rean (exempelvis David Lagercrantz nya Obscuritas som slÀpptes 1 november 2021 och reades 22 februari 2022).

Men det finns Àven den omvÀnda. En lÀsare skriver:
”Ni glömmer bort en kundkrets! De som har det lite sĂ€mre stĂ€llt! PensionĂ€rer till exempel. De kanske inte klarar att köpa en massa böcker som kostar flera hundralappar. Men pĂ„ Ă„rets bokrea tar de chansen och köper en hel trave! 📚📚📚 Än Ă€r inte fyrtiotalisterna utplĂ„nade, tĂ€nk pĂ„ det!”

NÀr jag igÄr gick in i en av Akademibokhandelns butiker och tittade runt bland aktuella titlar reflekterade jag ocksÄ över det hÀr med pris pÄ böcker. Noterade exempelvis att Natten. Sömnen. Döden. Och stjÀrnorna av Joyce Carol Oates som kom ut i veckan fanns till vÀnpris 199 kr, en inbunden bok pÄ 862 sidor och ett fpris pÄ 150 kr. PÄ ett annat bord fanns Nuckans hjÀrtespalt av Malin Lindroth, en liten bok i danskt band pÄ drygt 100 sidor för 249 kr och ett fpris pÄ 140 kr. Hos nÀtbokhandlarna Àr Oates bok till och med Ànnu billigare hos Bokus (189 kr) medan bÄda sÀljer Lindroths för 199 kr.

VĂ€rdet pĂ„ en bok sitter alltsĂ„ inte i storleken eller lĂ€ngden. Även om detta Ă€r exakt vad prenumerationstjĂ€nsterna slĂ„r fast dĂ„ ersĂ€ttningen ges per timme ljudbok (för ebok rĂ€knas tecken om till minuter enligt en algoritm).

Jag fikade med en vÀn igÄr och vi började prata om just det hÀr med priset pÄ böcker. Han berÀttade om sin mamma som Àr storlÀsare och storkonsument. Men nÀr man skrapade pÄ ytan sÄ visade det sig att hon lÄnade de flesta böcker pÄ biblioteket och om hon faktiskt köpte böcker sÄ var det pÄ bokrean.

Man skulle alltsÄ kunna dra slutsatsen att prenumerationstjÀnsterna inte alls har urholkat vÀrdet pÄ böcker utan i sjÀlva verket bara exponerat det problem som bokbranschen haft de senaste 50 Ären.

NÀmligen att för de allra flesta mÀnniskorna i Sverige sÄ Àr 200 kronor för en bok grÀnsen. Ja, det finns mÄnga som betalar det dubbla utan att ens titta pÄ prislappen. Men vi kanske ska vara Àrliga och sÀga att det Àr precis samma sak som nÀr vi gÄr pÄ Ica. NÄgra stÄr vid charkdisken och vÀljer mellan fÀrsk hummer och hÀlleflundrafilé medan de allra flesta gör valet mellan falukorv och kycklingklubba till kampanjpris.

SÄ vad bokförlagen behöver fundera ut Àr hur vi fÄr lÀsarna att göra samma prioritering nÀr de köper böcker som nÀr de handlar kaffe hos en cafékedja. Vem kan sÀlja din bok för 400 kr och fÄ kunden att tycka det Àr valuta för pengarna?


Ukraina

Ukraina. Kriget i Ukraina fÄr det mesta hÀr hemma att framstÄ som bagateller. FÄr mejl frÄn skolans rektor som berÀttar att de flyktingar som akut kommer att fÄ bo i idrottshallen Àven kommer att Àta frukost, lunch och middag i skolbespisningen. Hoppas att det innebÀr att barnen förstÄr att de som flyr till Sverige faktiskt flyr frÄn nÄgot. Och att de ukrainska barnen tas vÀl emot nÀr de fÄr dela lekplatsen pÄ skolgÄrden med de svenska barnen.

Dessa miljoner pÄ flykt runtom i Europa skapar, som vi tidigare skrivit om, ett behov av böcker pÄ ukrainska. Flera initiativ tas nu i den svenska bokbranschen och internationellt för att tillgÀngliggöra fler böcker snabbt. Vi skriver om fyra av dem idag:

  • ILT InlĂ€sningstjĂ€nst öppnar sina flersprĂ„kiga digitala boktjĂ€nster för alla ukrainska familjer som anlĂ€nder till Sverige. Polyglutt och Polylino skola blir tillgĂ€ngliga för ukrainska flyktingar att anvĂ€nda gratis.
  • Streetlib (en distributionsplattform som grundades i Italien men verkar globalt) kommer under minst fem Ă„r framĂ„t att erbjuda gratis distribution av eböcker för ukrainska förlag och egenutgivare. Detta för att ukrainska flyktingar ska kunna fĂ„ tillgĂ„ng till böcker pĂ„ sitt modersmĂ„l var de Ă€n befinner sig.
  • För att underlĂ€tta undervisningen för ukrainska barn pĂ„ flykt tillgĂ€ngliggör Natur & Kultur tillsammans med det ukrainska förlaget Ranok Publishing House ett urval av ukrainska lĂ€romedel i olika Ă€mnen. LĂ€romedlen finns tillgĂ€ngliga för alla lĂ€rare och elever som har behov av att upprĂ€tthĂ„lla undervisningen och kan anvĂ€ndas fritt via Natur & Kulturs hemsida.
  • Förlag som samlar in pengar till förmĂ„n för Ukraina har vi skrivit om tidigare. Även Volante har en pĂ„gĂ„ende kampanj. Tillsammans med författaren Emma Frans skĂ€nker de intĂ€kten av pocketboken Larmrapporten frĂ„n förlagets egen webbshop och Gamla stans bokhandel under mars mĂ„nad till UNHCR:s Ukraina-kampanj.

MÄstelÀsning: Brian Klaas skriver i The Atlantic om hur Putin ramlat i The Dictator Trap. Den belyser inte bara hur det Àr möjligt att Putin rusat in i en ÄtervÀndsgrÀnd utan Àven hur samma syndrom kan drabba företag och organisationer om man bygger en kultur dÀr ingen vÄgar ifrÄgasÀtta ledarens tankar och idéer.


Bok(bransch)spaningar

⚖ IgĂ„r blev Cissi Wallin friad av tryckfrihetsjuryn som inte ansĂ„g att hennes bok utgjorde förtal. Enligt juryn har inget tryck- och yttrandefrihetsbrott begĂ„tts. Även journalisten Fredrik Virtanens skadestĂ„ndsyrkande och Justitiekanslerns yrkande om att boken ska konfiskeras avslĂ„s. 

đŸ“· Svenska Fotobokspriset 2022 gĂ„r till Erik Berglin för hans genreöverskridande bok The Bird Project 2006-2017. 

đŸŽȘ Littfest i UmeĂ„ drog igĂ„ng igĂ„r och i augusti Ă€r det dags för Feelgoodfestivalen att genomföras i fysisk form. Kan vi glömma coronapandemin nu eller gör den comeback till hösten?

đŸŒŒ Jenny Clevström, vars bok Tistlar i handelstrĂ€dgĂ„rden nyss slĂ€ppts, berĂ€ttar om varför naturen Ă€r en bra spegel för relationer och tipsar om tre feelgoodingar i en intervju.

âšœ Storytel Spanien har utsett en ny landschef, Álvaro Curiel, som har en bakgrund inom Warner Media och Disney. Det kan vara en signal om att Storytel framöver kommer att leta efter lokala men globala medarbetare runtom i vĂ€rlden. (Forbes)

🩀 PageBreak Ă€r namnet pĂ„ en ny konferens i San Francisco den 27-28 oktober 2022. Arrangör Ă€r Peter Brantley som tidigare varit drivande bakom Books in Browsers och den nya konferensen ska ske i samma anda. Fokus ska ligga pĂ„ frĂ„gan (pĂ„ engelska): What is ‘Publishing’ in 2022? And, how can we create new possibilities for publishing in the future? (Publishing Perspectives)

đŸ‘©â€đŸŽ“ Perlego Ă€r en prenumerationstjĂ€nst för studentlitteratur som nu erbjuder 800 000 titlar pĂ„ sex sprĂ„k frĂ„n 5000 lĂ€romedelsförlag. Nu har de tagit in 50 miljoner dollar (ca 473 Mkr) för att kunna vĂ€xa. Idag har de 40 % av anvĂ€ndarna i USA, men resten Ă€r fördelad pĂ„ 6000 universitet i 172 lĂ€nder. (The Bookseller)


Slutligen

Det hÀr var ett mer avskalat format Àn vanligt. Kalla det tidsbesparande. Boktugg och vÄrt nyhetsbrev befinner sig i stÀndig utveckling. Om du gillar det vi gör sÄ fÄr du gÀrna bli en Supporter. Och jobbar du i bokbranschen ska du givetvis bli en Insider. Ytterligare ett sÀtt att stötta oss Àr att anvÀnda vÄr sökmotor för böcker och klicka dig vidare pÄ köplÀnkarna sÄ fÄr vi en liten kickback via affiliateavtal.

Dessutom tar vi gÀrna emot nyhetstips eller förslag pÄ förbÀttringar pÄ tips@boktugg.se

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren Àr journalist sedan 30 Är tillbaka och författare till mer Àn tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla vĂ„ra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka hĂ€r för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL