Barnfamiljer blir en viktig målgrupp för Storytel i jakten på nya abonnenter. Foto: iStock.

Storytel fick 342 600 nya abonnenter under 2021 – ökar exklusivt innehåll

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Storytel landade på totalt 1,81 miljoner betalande abonnenter i slutet av 2021 vilket gav totalt 2,25 miljarder kronor i streamingintäkter.

– Tillväxten i Norden fortsätter på stabila 15 procent, trots en redan hög marknadspenetration. Vårt nyligen införda studentabonnemang har varit framgångsrikt och bidrar positivt till abonnenttillväxten. För att fortsätta attrahera nya abonnenter framöver och behålla existerande kunder längre utökar vi våra investeringar i ett exklusivt premiuminnehåll, som Storytel Originals, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i ett pressmeddelande.


ANNONS


På morgonen idag släppte Storytel en rapport över utfallet i prenumeranter och streamingintäkter, alltså inte en fullständig ekonomisk kvartalsrapport.

Några snabba fakta:

  • Streamingintäkterna per kvartal ökade till 605 Mkr under Q4-2021, att jämföra med 503 Mkr Q4-2020
  • Under det fjärde kvartalet fick Storytel 24 000 nya kunder i Norden och strax under 37 000 i resten av världen.
  • Genomsnittligt antal abonnenter under Q4-2021 var 1,75 miljoner, att jämföra med 1,44 miljoner under Q4-2020

Storytel bör alltså nå milstolpen 2 miljoner betalande abonnenter under våren 2022.

– Intäkterna för segmentet Non-Nordics landade inom det prognostiserade intervallet, medan abonnenttillväxten hamnade något under prognos. Vi ser en positiv effekt av de nya kunderbjudanden och säsongsbundna kampanjer som introducerades under Q4, vilka vi räknar med kommer att ge utdelning under Q1 när de nyförvärvade abonnenterna övergår till att bli betalande kunder, säger Jonas Tellander i samma pressmeddelande och fortsätter:

ANNONS

– Utöver det ser vi att våra fortsatta investeringar gett bra tillväxt i Polen, Ryssland och Turkiet, medan tillväxten i Nederländerna legat under förväntan. Vi börjar också se en positiv vändning i LATAM-regionen, efter de negativa effekterna som dröjt sig kvar till följd av coronapandemin. I Indien var abonnenttillväxten fortsatt svag under kvartalet då återkommande betalningar delvis förbjöds under 2021, vilket ledde till ett ökat kundbortfall. Återkommande betalningar återintroducerades därefter under november, vilket förhoppningsvis avspeglas positivt i abonnenttillväxten under 2022, säger Jonas Tellander.

Ekonomiskt får vi vänta tills kvartalsrapporten i februari innan vi kan dra några slutsatser. Den genomsnittliga intäkten per användare och månad var oförändrad jämfört med Q3 men försämrades med tre kronor jämfört med Q4-2020 (från 116 till 113 kr). Vilket framför allt beror på att tillväxten sker utanför Norden där abonnemangspriserna är lägre.

Läs mer på Insider – med vår analys av siffrorna.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare läsare som väljer att stödja oss ekonomiskt genom donationer:

(Om du redan är Supporter – tack!)

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.