Emil och Pippi del av nytt digitalt barnboksimprint från Egmont Saga

Stephanie Andén, Editorial Director på Saga Kids - Egmonts nya digitala barnboksimprint, Foto: Pressbild.

Egmont Saga satsar på barnböcker med ett internationellt digitalt imprint. Ett av de första stora avtalen omfattar Emil i Lönneberga och Pippi Långstrump som ska bli ljuddraman i Italien, Holland och Frankrike.

– Vi letar alltid efter nya sätt att nå ut med Astrid Lindgrens berättelser till dagens barn, och vi är väldigt spända inför det här samarbetet med SAGA Egmont, säger Johan Palmberg, som är barnbarnsbarn till Astrid Lindgren och rights manager på Astrid Lindgren Aktiebolag, i ett pressmeddelande.

Egmont Saga har de senaste åren dammsugit den svenska marknaden i jakt på eboks- och ljudboksrättigheter, inte minst författares äldre backlist som varit out of print. När förlagen nu själva gräver i sina arkiv har Egmont satsat mer på originalutgivning, exempelvis genom en stor manustävling för att hitta svenska och danska deckarmanus.

Hittills har fokus legat på framför allt underhållningslitteratur för vuxna. Men även barnen läser och lyssnar alltmer digitalt, vilket Boktugg rapporterade om nyligen. Därför är det logiskt att Saga Egmont idag går ut med nyheten om Saga Kids.

Saga Egmont har över 85 000 digitala titlar på över 30 språk i sin katalog. Men i dagsläget är endast 2 500 av dessa barnböcker (på drygt 15 språk) men inkluderar licenser från varumärken som Disney, Hasbro och Mattel. Den delen av katalogen ska nu växa.

– Allt för få barnboksförfattare blir översatta och publicerade internationellt idag. Barnböcker hjälper till att forma våra barns uppfattning av världen och att förstå deras roll i den. Därför vill vi hjälpa så många författare, illustratörer och samarbetspartners som möjligt att finna nya, unga läsare världen över, säger Lasse Horne, Publishing Director på Saga Egmont.

Verksamheten kommer huvudsakligen vara belägen på Egmonts huvudkontor i Köpenhamn samt på Saga Egmonts kontor i Warszawa. Stephanie Andén har fått titeln Editorial Director på Saga Kids.

– Saga Egmonts uppdrag har alltid varit att väcka historier till liv digitalt. Med barnböcker har vi fått möjlighet att fortsätta i den riktningen genom att investera i berättelser som vanligtvis inte hade tagit sig förbi originalspråkets barriärer. Det faktum att vi kan nå barn världen över genom digital utgivning är helt enkelt fantastiskt, säger Stephanie Andén.

Är det fortfarande endast digital utgivning som gäller eller kommer ni att göra något i print, till exempel POD-tryck?
– Till att börja med enbart digital utgivning. Däremot har Saga en gedigen POD-utgivning så det är inte omöjligt att barnböckerna inkorporeras i denna på sikt. Däremot när det kommer till den digitala utgivningen vill vi experimentera lite mer. Det visar inte minst samarbetet med The Astrid Lindgren Company där vi kommer ge ut Pippi och Emil som ljuddraman. Ett format som inte är så stort i Skandinavien men desto större i Tyskland. Vi tror dock starkt på att det kommer komma mer och mer. Inte minst ser vi det på hur podcasts och ljudböcker smälter samman, säger Stephanie Andén.

Inom svenska Story House Egmont (fd Egmont Publishing) finns ju redan idag en del barnboksutgivning, både licenser (Bamse/Disney) och egna som Johannes Pinters Monsterserie. Kommer ni att ge ut något av detta digitalt i Sverige och/eller andra länder?
– Story House Egmont är ju en del av samma koncern som oss men likväl är vi självständiga från varandra. De gör sin grej och vi våran. Sedan kan vi absolut samarbeta kring vissa projekt. Exempelvis ger vi båda ut Disney men har då lite olika fokus.

Ni kör just nu en tävling för deckarmanus och det finns ju en lång tradition av tävlingar för barnboksmanus i Sverige (och säkert andra länder), är det något ni planerar för 2022 …?
– Vi har flera spännande saker på gång. Ni får hålla utkik.

Hur mycket betyder avtalet på Emil och Pippi för lanseringen av Saga Kids?
– Vi tycker givetvis att det är otroligt hedrande att få ingå ett samarbete med The Astrid Lindgren Company som är en ny partner för oss. Vi känner oss hedrade att de valde oss som partner på detta format vilket visar på att Saga har en spetskompetens inom digital utgivning som andra stora förlag saknar, säger Stephanie Andén.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL