Ett Nobelpris kan öka förlagets omsättning med över 10 Mkr

Så här skulle effekten av ett Nobelpris 2021 kunna se ut för ett litet förlag. Foto Nobelstaty: A. Mahmoud/Nobel Media. Graf och montage: Boktugg.

Hur mycket är ett Nobelpris i litteratur värt för förlaget som ger ut Nobelpristagarens böcker? Det beror på. Men det kan handla om 150 000 böcker och 10-15 Mkr i ökad årsomsättning, enligt Boktuggs Analysbrev.

Idag utses 2021 års Nobelpristagare i litteratur och spekulationerna är i full gång. Boktugg har tittat närmare på de tio senaste årens Nobelpristagare och framför allt vilken effekt det haft på förlagen som gett ut böckerna.

Nobelpriset påverkar givetvis återförsäljarna, om ”rätt” författarskap med ”rätt” utgivning belönas kan det innebära miljoner för exempelvis Akademibokhandeln som kedja men även individuella butiker. Framför allt kan det dra besökare till butiken.

Men allra störst effekt får ett Nobelpris förstås på förlaget (och författaren givetvis) som sitter med pristagarens katalog. Boktugg har i veckans utgåva av Analysbrevet tittat närmare på just detta. Vi har tittat på boksluten och pratat med några förlag.

I bästa fall kan ett Nobelpris innebära en ökad försäljning på 10-15 Mkr under några månader, från tillkännagivandet fram till årsskiftet. I vissa fall kan bokförsäljningen nå volymer på flera hundra tusen exemplar. Men det finns även fallgropar som retursmällen året efter.

Läs hela artikeln på Boktugg Insider.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL