Story House Egmont förnyar globalt licensavtal med Disney

Marika Bark, Business Area Director Kids, Story House Egmont. Foto: Pressbild.

Det började för 70 år sedan med Kalle Anka. Nu har Egmont och Disney skrivit på ett nytt licensavtal för barntidningar och tecknade serier i både tryckta och digitala format.

Avtalet innefattar både tryckt och digitalt innehåll för de största Disney-licenserna inom barntidningar. Portföljen innefattar ledande globala varumärken såsom Frost, Disneyprinsessor, Nalle Puh, Disneys Pixar-filmer och de klassiska Disneykaraktärerna Kalle Anka och Musse Pigg, skriver Egmont i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt stolta över att ha förnyat våra licensrättigheter tillsammans med Disney och därmed kan fortsätta vår långvariga relation och framgångssaga som varat i mer än 70 år, säger Torsten Bjerre Rasmussen, VD på Story House Egmont.

Redan 1948 erhöll Egmont licensen för att utveckla och publicera Walt Disneys berättelser och tecknade serier i Norden, inklusive den populära figuren Kalle Anka. Det där allra första numret är eftertraktat. Nyligen försökte en samlare sälja sitt exemplar för 138 000 kronor på Tradera, men högsta budet stannade på 113 000 kronor.

Sedan dess har samarbetet utökats till flera länder inom Europa och i över 70 år har Egmont och Disney haft ett nära och starkt samarbete kring Disney-varumärkena och mellan sina kreativa team.

Den nordiska mediekoncernen Egmont har genom divisionen Story House Egmont (tidigare Egmont Publishing) en stark position på den europeiska marknaden för barn- och serietidningar. Utgivningen och försäljningen är omfattande med mer än 38 miljoner sålda barntidningar om året i totalt 26 länder.

– Vi är glada över att kunna fortsätta vår långvariga licensrelation med Disney och ser väldigt mycket fram emot att skapa fler engagerande och lustfyllda läsupplevelser genom Disneys fantastiska varumärken och karaktärer, säger Marika Bark, Business Area Director Kids på Story House Egmont, i samma pressmeddelande.

En av utmaningarna framåt blir givetvis balansen mellan tryckta och digitala medier. Runtom i världen har digital distribution av tecknade serier testats de senaste tio-femton åren. Här i Sverige finns ett antal av Egmonts titlar i digitala magasintjänster som Readly och Ztory (ägs av Storytel) och givetvis i egna appen Flipp.

Licensavtalet omfattar 26 länder: Tyskland, Schweiz, Österrike, Storbritannien, Irland, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Ukraina, Bulgarien, Kroatien, Serbien, Bosnien & Hercegovina, Slovenien, Montenegro, Makedonien, Turkiet och Kina.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL