Sesamy har lanserat sajten – vad skiljer dem från en ebokhandel?

Nätbokhandeln Sesamy vill hjälpa svenska eboksläsare och ljudbokslyssnare att klara sig utan abonnemang. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Idag lanserades den nya digitalbokhandeln Sesamy som lovar att ”befria dig från abonnemangsfällan”. À la carte istället för buffé. Är det rätt strategi för att utmana Storytel & Co?

Boktugg skrev om Sesamy i december då grundarna (som också startat Acast) var ganska hemlighetsfulla med exakt vad de byggde. Idag släpptes sajten och den som surfar in finner vad som liknar en tämligen traditionell ebokhandel eller vad man nu ska kalla en nätbokhandel för eböcker och MP3-böcker.

På sajten är budskapet glasklart, udden riktad mot den modell som Storytel framgångsrikt etablerat i Sverige: ”Med Sesamy slipper du äntligen alla dyra abonnemang. Betala bara för böckerna du vill ha och läs eller lyssna i vilken app du vill.”

”Titlar från 287 förlag uppges vara med på Sesamys plattform från start, varav böcker från de största aktörerna i Sverige som Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur”, skriver Di Digital som hänvisar till intervjuer i Breakit och Svenska Dagbladet. Den sistnämnda, under rubriken ”Ska riva ned varenda betalvägg som finns”, ligger bakom betalvägg (!) hos SvD.

– Vi börjar med ljudböcker eftersom det är en marknad där bara plattformarna är nöjda. De andra två parterna i ekosystemet är inte nöjda. Många förlag tycker de får för lite betalt för böckerna, och för de kunder som inte är storkonsumenter blir det väldigt dyrt att bara lyssna på en halv ljudbok i månaden när prenumerationspriset är 169 kronor på till exempel Storytel, säger Måns Ulvestam till Breakit.

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander har sålt sina sista aktier i poddbolaget och ska satsa allt på sitt nya gemensamma bolag Sesamy. De tänker större än bara böcker när det gäller styckförsäljning. Musik, film och kanske andra digitala produkter hägrar.

Det är en intressant satsning som delvis går tvärtemot den stora trenden just nu: allt förvandlas till tjänster. Till och med biltillverkarna spår att ingen kommer att vilja äga en bil utan hellre prenumerera på den, vilket exempelvis Volvo satsar hårt på.

En av framgångsfaktorerna för Adobe sägs vara att de gick över från att sälja Indesign och Photoshop som dyra paket och istället erbjuda dem som abonnemang så att alla kunder har tillgång till senaste versionen och en fast månadskostnad.

Det som talar för Sesamy är exempelvis Penguin Random House och några andra stora globala förlags inställning till prenumerationstjänster. De tycker att buffémodellen urholkar värdet på boken och skulle förstås tilltalas av Acastgrundarnas affärsmodell.

Likaså finns det kunder som hellre vill äga en bok, vara säker på att ha tillgång till den för all framtid och inte vara utlämnad åt förlag, författare eller prenumerationstjänster som plötsligt bestämmer sig för att plocka bort titeln.

Sajten Sesamy är uppenbart optimerad för mobilen. Nu är frågan hur de ska lyckas marknadsföra sig och utmana de svenska prenumerationstjänsterna som just nu plöjer ner mångmiljonbelopp i marknadsföring.

Ett av de grepp som Sesamy testar är att dela upp ljudböcker i kapitel och sälja dessa per styck. Exempelvis Micael Dahléns böcker En liten bok om lycka och Kaosologi kan köpas som korta avsnitt för 9 kr/st.

Så hur ligger Sesamy till prismässigt? Ett par stickprov visar att de lagt sig några kronor under Adlibris och istället för runt 41 procents påslag på fpriset som Adlibris använder så kör Sesamy runt 30 procent (de anpassar priserna så att de alltid slutar på 5 eller 9 och därför varierar påslaget mellan 28 procent och 33 procent).

Ytterligare en aktör på den svenska bokmarknaden är här. Kanske de borde köpa Bokon?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL