Nätbokhandeln Sesamy vill hjälpa svenska eboksläsare och ljudbokslyssnare att klara sig utan abonnemang. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Sesamy har lanserat sajten – vad skiljer dem från en ebokhandel?

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Idag lanserades den nya digitalbokhandeln Sesamy som lovar att ”befria dig från abonnemangsfällan”. À la carte istället för buffé. Är det rätt strategi för att utmana Storytel & Co?

Boktugg skrev om Sesamy i december då grundarna (som också startat Acast) var ganska hemlighetsfulla med exakt vad de byggde. Idag släpptes sajten och den som surfar in finner vad som liknar en tämligen traditionell ebokhandel eller vad man nu ska kalla en nätbokhandel för eböcker och MP3-böcker.


ANNONS


På sajten är budskapet glasklart, udden riktad mot den modell som Storytel framgångsrikt etablerat i Sverige: ”Med Sesamy slipper du äntligen alla dyra abonnemang. Betala bara för böckerna du vill ha och läs eller lyssna i vilken app du vill.”

”Titlar från 287 förlag uppges vara med på Sesamys plattform från start, varav böcker från de största aktörerna i Sverige som Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur”, skriver Di Digital som hänvisar till intervjuer i Breakit och Svenska Dagbladet. Den sistnämnda, under rubriken ”Ska riva ned varenda betalvägg som finns”, ligger bakom betalvägg (!) hos SvD.

ANNONS

– Vi börjar med ljudböcker eftersom det är en marknad där bara plattformarna är nöjda. De andra två parterna i ekosystemet är inte nöjda. Många förlag tycker de får för lite betalt för böckerna, och för de kunder som inte är storkonsumenter blir det väldigt dyrt att bara lyssna på en halv ljudbok i månaden när prenumerationspriset är 169 kronor på till exempel Storytel, säger Måns Ulvestam till Breakit.

Acast-grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander har sålt sina sista aktier i poddbolaget och ska satsa allt på sitt nya gemensamma bolag Sesamy. De tänker större än bara böcker när det gäller styckförsäljning. Musik, film och kanske andra digitala produkter hägrar.

Det är en intressant satsning som delvis går tvärtemot den stora trenden just nu: allt förvandlas till tjänster. Till och med biltillverkarna spår att ingen kommer att vilja äga en bil utan hellre prenumerera på den, vilket exempelvis Volvo satsar hårt på.

En av framgångsfaktorerna för Adobe sägs vara att de gick över från att sälja Indesign och Photoshop som dyra paket och istället erbjuda dem som abonnemang så att alla kunder har tillgång till senaste versionen och en fast månadskostnad.


ANNONS


Det som talar för Sesamy är exempelvis Penguin Random House och några andra stora globala förlags inställning till prenumerationstjänster. De tycker att buffémodellen urholkar värdet på boken och skulle förstås tilltalas av Acastgrundarnas affärsmodell.

Likaså finns det kunder som hellre vill äga en bok, vara säker på att ha tillgång till den för all framtid och inte vara utlämnad åt förlag, författare eller prenumerationstjänster som plötsligt bestämmer sig för att plocka bort titeln.

Sajten Sesamy är uppenbart optimerad för mobilen. Nu är frågan hur de ska lyckas marknadsföra sig och utmana de svenska prenumerationstjänsterna som just nu plöjer ner mångmiljonbelopp i marknadsföring.

Ett av de grepp som Sesamy testar är att dela upp ljudböcker i kapitel och sälja dessa per styck. Exempelvis Micael Dahléns böcker En liten bok om lycka och Kaosologi kan köpas som korta avsnitt för 9 kr/st.

Så hur ligger Sesamy till prismässigt? Ett par stickprov visar att de lagt sig några kronor under Adlibris och istället för runt 41 procents påslag på fpriset som Adlibris använder så kör Sesamy runt 30 procent (de anpassar priserna så att de alltid slutar på 5 eller 9 och därför varierar påslaget mellan 28 procent och 33 procent).

Ytterligare en aktör på den svenska bokmarknaden är här. Kanske de borde köpa Bokon?

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL