ANNONS

Varumärket Kitab Sawti försvinner – blir bara Storytel för arabiska tjänster

Storytel stärker sitt grepp om marknaden för ljudböcker på arabiska genom köpet av konkurrenten Kitab Sawti. Dubai (bilden) är en del av den marknaden. Foto: iStock. (Personen på bilden har ingen anknytning till artikeln).

Mindre än ett år har gått sedan Storytel köpte ljudboksföretaget Kitab Sawti. Nu står det klart att de båda apparna och tjänsterna slås samman till en under Storytels varumärke.

Det var i juli 2020 som Storytel förvärvade det arabiska ljudboksföretaget Kitab Sawti – som egentligen var Stockholmsbaserat och bland investerarna hade de Bonnier Ventures (!), Sven Hagströmers Creades samt riskkapitalbolaget Northzone.

I samband med köpet inleddes en strategisk översyn med avsikt att slå samman den regionala Storytel-appen med Kitab Sawti.

– Storytel och Kitab Sawti har gjort sig kända som storytelling-fokuserade nyskapare på ljudboksmarknaden både bland konsumenter och förlag inom MENA-regionen. Det är verkligen spännande att slå ihop dessa båda inspirerande och ledande ljudboksplattformar under ett varumärke och skapa ett kraftfullt regionalt lokomotiv för ljudboksupplevelser, säger Ingrid Bojner, CCO på Storytel, i samma pressmeddelande.

ANNONS

En strategisk översyn inleddes efter Storytels förvärv av Kitab Sawti 2020. Den har lett till ett förenat team för Kitab Sawti och Storytel Arabia som redan är på plats, samt byggandet av en gemensam Storytel-plattform i MENA-regionen.

– Att hela tiden utmana oss själva och förbättra alla dimensioner av kundupplevelsen – och stärka banden mellan publiken och lokala författare och förlag – är en del av vårt DNA. Vi är säkra på att en gemensam plattform både blir en katalysator som driver tillväxten på den arabiska marknaden, och ett växthus för möjligheter och samarbete för våra förlagspartners och andra kommersiella aktörer, säger Sebastian Bond, grundare av Kitab Sawti och chef för Storytel MENA, i samma pressmeddelande.

Tack för att du läste ända hit. Artikeln är inte riktigt slut. Men om du läser våra artiklar regelbundet får du gärna bli Supporter, stöd Boktugg med 1 kr/dag så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Om du redan är Supporter, tack!

Analys: Storytel har köpt en rad ljudboksföretag runtom i världen, både förlag och streamingtjänster. I de allra flesta fall har dessa sedan införlivats i eller döpts om till Storytel, med undantag för gamla anrika förlagshus (exempelvis Norstedts). Ett av få kända fall där en lokal streamingtjänst fått behålla sitt namn är i Danmark där Storytel slutligen valde att använda Mofibo-varumärket.

MENA är en engelskspråkig förkortning för begreppet ”Mellanöstern och Nordafrika”, Middle East and North Africa. Vid sällsynta tillfällen används inom svenskan varianten MÖNA. Termen används ofta i amerikansk forsknings- och affärstext, enligt Wikipedia. Samt internt på Storytel, konstaterar vi.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL