Drömuppdrag för Eloso förlag: Mio, min Mio av Astrid Lindgren blir brädspel

Spel Mio min mio
Eloso förlag har fått uppdraget att utveckla ett brädspel baserat på Astrid Lindgrens Mio min Mio. Bakgrundsfoto: iStock. Skissbild på spelförpackning från Eloso.

Det blev lilla Eloso Förlag som fick drömuppdraget av Astrid Lindgren Company: att göra ett brädspel baserat på Mio, min Mio, med illustrationer av Johan Egerkrans.

– Det har varit oerhört spännande, att jobba med en så stark berättelse. Det här sker i spåren av att Rabén & Sjögren gav ut Mio, min Mio i höstas med nya illustrationer av Johan Egerkrans. Vi hade en del möten med Astrid Lindgren Company som ledde fram till att vi fick licensen, säger Björn Flintberg som numera är en av sex delägare i Eloso Förlag och den som stått för speldesignen.

Eloso Förlag har tidigare gjort spelet Call of Cthulhu på en licens från Chaosium och Chock. Men bara för att man har licensierat en stark karaktär eller ett varumärke är det ingen garanti för ett framgångsrikt spel.

– Det spelar ingen roll hur starkt varumärket är. Om inte spelet är kul och fungerar så faller allting, säger Björn som berättar att de kunnat bygga på Egerkrans fantastiska illustrationer.

Mio, min Mio blir ett brädspel byggt på samarbete

Han menar dock att i övrigt har de fått ganska fria händer att utveckla ett spel som fungerar.

– Både vi och Astrid Lindgren Company ville ha ett spel som var lite mer än bara slå tärning, flytta gubbe eller någon memoryvariant. Dessutom skulle spelets idé återspegla berättelsen i boken, det är ju ändå en svensk nationalskatt vi pratar om.

Därför blev det ett brädspel som bygger på samarbete. Spelarna spelar tillsammans mot spelet istället för mot varandra. Alla spelar olika karaktärer som hjälper Mio på vägen. Det gäller att hålla modet uppe och göra sig redo för slutstriden mot den onde Kato.

– Det är ett familjespel, inte ett barnspel. Vi säger från nio-tio år, ett spel som man spelar tillsammans med barnen. Det ska vara lätt nog för barnfamiljer men ändå ha ett djup som gör det intressant för dem som spelat Ticket to Ride, Settlers of Catan eller Carcassone, säger Björn Flintberg.

De tre spel han nämner har blivit enormt stora ute i Europa men börjar även sprida sig till Sverige.

– Vi hoppas att detta spel kan vara ett sånt som man vill plocka fram flera gånger och spela. Det är alltid en balansgång att konstruera ett spel så att det är lagom svårt.

Brädspelet Mio, min Mio släpps i maj 2021

Mio, min Mio-spelet släpps i maj. Just nu görs de sista justeringarna innan det går i tryck. Johan Egerkrans står för illustrationerna och Carl Papworth gör layout och sättning.

Förutom svenska släpps spelet på danska, norska och finska.

– Vi börjar med den nordiska marknaden. Vi vet att det finns ett par länder till där Astrid Lindgren är stor och där Mio, min Mio också sålt bra.

Eloso Förlag har för övrigt genomgått en transformation under 2020, som visade sig bli väldigt väl tajmad med coronapandemin. Den tidigare delägaren och partnern Daniel Lehto valde att starta ett eget förlag kring Sagospelet och några andra produkter.

– Vi hade börjat diskutera det långt innan corona kom in i bilden och fattat beslutet innan pandemin bröt ut. Vi har haft en transparent dialog och det har gått extremt smärtfritt vilket är skönt. Istället för att bråka om pengar så har vi stöttat varandra med tips och råd eftersom vi haft koll på olika delar av förlagets verksamhet. Jag hoppas det går jättebra för Daniel.

Mer fokus på spel för Eloso Förlag

Istället kom Carl Papworth och ytterligare fyra nya delägare in i Eloso, som samtidigt skalade ner sin bokutgivning.

– Vi har exempelvis kvar Anders Fagers fantastiska skönlitteratur, som i många fall har kopplingar till Cthulhumyten. Men vi kommer fokusera på att utveckla egna spel, inte bara licensprodukter. Det är det som bygger långsiktigt värde i förlaget, säger Björn.

Han konstaterar också att det krävs en internationell marknad, framför allt de spel som går mer mot rollspel så räcker inte att släppa enbart på svenska.

– Vi känner ingen stress. Nu har vi en jättehäftig lansering tillsammans med Astrid Lindgren Company som vi är väldigt stolta över och det ska bli spännande att se hur det tas emot.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Björn tipsar: Några element som ett bra spel ska innehålla

  • Hyfsat lätt att lära sig
  • Hög omspelbarhet, det ska kännas nytt varje gång man spelar det
  • Om man tävlar mot varandra måste det finnas gas/broms som gör att den som ligger efter känner att hen har chans att vinna
  • Om det är ett samarbetsspel är det viktigt att det inte är för lätt

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL