ANNONS

Jonas Karlén: Kunder ska kunna hitta litteratur hos Adlibris på det sätt de vill konsumera

Jonas Karlén, VD Adlibris. Foto: Juliana Wiklund.

Adlibris vill kunna leverera litteratur i alla format till sina kunder: digitalt eller fysiskt. Och begagnat. Hållbarhetsfrågan är en anledning till köpet av Campusbokhandeln, menar Jonas Karlén, VD för Adlibris.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

KÖP SUPPORTER-PREN fr. 1 kr/dag

– Hållbarhetsdelen är något vi prioriterar allt högre, vi har en möjlighet och en skyldighet att ta tag i den. Det gäller allt från transporter av nya böcker till marknaden för begagnade böcker och digitala alternativ, säger Jonas Karlén, VD för Adlibris, till Boktugg.

Nyheten om att Adlibris köper Campusbokhandeln är en intressant affär på flera sätt. Dels för att det är en av de största fristående nätbokhandlarna och bokhandelskedjorna. Om man nu kan kalla den bokhandelskedja, de flesta av de tio butikerna är väldigt små och mer av in- och utlämningsställen.

ANNONS

– Det är små enheter och inte så mycket butiksupplevelse. Majoriteten av beställningarna görs på nätet och sedan väljer kunderna om de vill ha leverans hem eller hämta ut. Campusbokhandeln har byggt en bra och uppskattad tjänst, säger Jonas Karlén.

En tanke skulle vara att Adlibris rullar ut liknande lösningar på fler ställen i landet, att ha egna minibutiker för utlämning av paket. Och kanske även ta emot begagnade böcker som kunderna vill sälja.

– Just nu är det snarare den rena ehandeln som växer sig allt starkare, och vi erbjuder allt fler leveransalternativ. Så vi kommer nog snarare att jobba med den delen, att samarbeta med olika aktörer för att leverera paket till våra kunder, säger Jonas Karlén.

ANNONS

Så varför köper ni Campusbokhandeln?
– Först och främst för att det är ett välskött företag, Fredrik och hans team är duktiga. De har byggt en stark affär och hållbarhetsfrågan är som sagt viktig för oss. Vi ser att vi kan tillföra kompetens och de kan tillföra kompetens.

Diskussioner om förvärvet inleddes i somras och ledde nu fram till en affär. Annars har Adlibris efter expansionen för ett par år sedan lagt ner och sålt flera sajter. Fokuserat på sitt ursprung: böcker. I stort sett alla andra ehandelsplatser är borta – med två undantag.

– Vi har behållit odla.nu som har vuxit 80 procent i år och är på väg mot svarta siffror. Dessutom har vi kvar Discshop som visserligen verkar i en bransch som minskar något men där vi har lojala kunder och fin lönsamhet, säger Jonas Karlén.

Han vill se att de bygger ett ekosystem runt boken och närliggande kategorier som pyssel, spel, garn och presenter. Förutom fysiska böcker erbjuder Adlibris redan idag eböcker och ljudböcker för download.

Och vad händer kring streaming som ju växer mest?
– Vi har ju en stor fördel eftersom vi har Bookbeat [i Bonnierkoncernen] som är ett fint bolag med en bra tjänst. Vi slipper bygga något själva utan kan samarbeta med Bookbeat för att skapa ett erbjudande till Adlibris kunder som kompletterar det vi kan erbjuda. Vi ska göra det vi är bäst på.

Hur passar läsplattan Letto in i det här sammanhanget, några planer på att knyta ihop den med Bookbeats tjänst på samma sätt som Storytel gjort med sin Reader?
– Letto passar in hyfsat, vi tittar på hur vi kan göra den upplevelsen bättre. Vi gjorde en mindre uppdatering av läsplattan i somras. Men än så länge har vi koncentrerat oss på andra delar, säger Jonas Karlén och fortsätter:

– Men jag tror stenhårt på att kunderna hos Adlibris ska kunna hitta litteratur på det sätt de vill konsumera. Oavsett om det är digitalt eller fysiskt.

Eller begagnat, för visst är ni delägare i Bokbörsen? När får vi se begagnade böcker på Adlibris?
– Ja, vi är en av ägarna till Bokbörsen. Men vi har hittills valt att inte gå den vägen. Nu tar vi ytterligare ett kliv med Campusbokhandeln som byggt en flexibel teknisk plattform för att sälja nya och begagnade böcker i samma ehandel. Det är klart att vi tittar på möjligheten att integrera. Men det får bli i ett senare skede, först ska vi tillsammans accelerera.

Den absoluta majoriteten av försäljningen i Campusbokhandeln utgörs av kurslitteratur för studenter, även om de har tillgång till hela Bokinfos utbud av även skönlitteratur. Idag sköts logistiken via ett centrallager i Lund och det är ingen vild gissning att det på sikt kan hamna i Morgongåva där Adlibris har sitt lager.

– Vi tittar på hur vi kan lösa det, men det är också en senare fråga.

Köpet av Campusbokhandeln är också en konkurrent mindre. Men Jonas Karlén menar att det är gott om konkurrenter fortfarande med både Bokus och ett par mindre aktörer. Samt Amazon.

– Vi behöver vara riktigt vassa på allt vi gör. Konkurrensen är fortsatt hård.

Hur går det för Adlibris i år, blir det svarta siffror?
– Vi har gått starkt sedan mars och ännu starkare i november och inledningen av december. De senaste 30 dagarna ligger vi 40 procent över förra året och går urstarkt på alla våra marknader. Så 2020 blir ett bra år, alla underliggande nyckeltal är bättre och jag hoppas på svarta siffror, säger Jonas Karlén.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL