Storytel visar fortsatt stark tillväxt i Norden – men liten varningsflagg globalt

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin.

Storytel slår prognosen för tredje kvartalet 2020. När vi läser siffrorna ser vi ett styrkebesked på de mogna nordiska marknaderna – men liten varningsflagg för resten av världen efter en svag juli månad.

Storytel lämnar idag siffror på försäljningen (streamingintäkter) samt antalet betalande abonnenter för det tredje kvartalet 2020. De två kanske viktigaste nyckeltalen för en prenumerationstjänst – inte minst som de ger det tredje: ARPU (average revenue per user, på svenska snittintäkt per användare).

– Storytel såg en stor efterfrågan på tjänsten som överträffade förväntningarna på både abonnent- och intäktstillväxten för det tredje kvartalet – en period som historiskt är den starkaste på året i vår bransch. I en värld där Covid 19-pandemin präglar hela det globala samhällets vardag, fortsätter Storytel framgångsrikt att skapa värde för författare, förlag och vår växande kundbas, både i och utanför Norden, säger Jonas Tellander, grundare och VD för Storytel, i ett pressmeddelande.

Han utvecklar med att lyfta fram de förvärv som Storytel gjort under sommaren.

– Konsumenternas växande intresse och engagemang för Storytel och ljudböcker, sporrar oss i vår långsiktiga investering i att göra attraktiva berättelser lättillgängliga för alla, överallt och när de vill. Våra förvärv av den arabiska ljudbokstjänsten Kitab Sawti, den israeliska ljudbokstjänsten iCast, det ledande isländska förlaget Forlagið och det nordiska ljudboksproduktionsbolaget Earselect under de senaste månaderna, understryker övertygelsen i Storytels globala expansion, säger Jonas Tellander. 

Vi kan dela in Storytels egen sammanfattning i två delar med två punkter vardera.

Styrkebesked av Storytel i Norden

  • Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter under tredje kvartalet 2020 i Norden uppgick till 902 000, motsvarande 12 000 betalande abonnenter över prognos och en ökning på 166 000 jämfört med tredje kvartalet 2019.
  • Streamingintäkterna i Norden kom in på 394,5 MSEK, vilket var 5,5 MSEK över prognos. ARPU kom in på 120 SEK, vilket var i linje med prognos.

Analys: 68 700 nya kunder i de nordiska länderna på ett enda kvartal. Vad betyder det? Ja, om man tar ARPU på 120 kronor, multiplicerar det med tolv och därefter antalet kunder så landar man på 98,9 Mkr. Under ett kvartal har Storytel ökat sin årsintäkt med hundra miljoner kronor i Norden. Det skvallrar om vilken marknadsposition Storytel bygger. Det här är även en indikation på att de mogna nordiska marknaderna fortfarande erbjuder utrymme att växa, det finns plats för bokprenumeranter.

Inte lika starkt utanför Norden, Storytel

  • Genomsnittligt antal betalande abonnenter utanför Norden växte med 65 % jämfört med det tredje kvartalet 2019 och uppgick till 458 300 abonnenter, vilket var 179 900 fler betalande kunder jämfört med tredje kvartalet 2019 och en ökning med 34 600 abonnenter jämfört med andra kvartalet 2020. Abonnenttillväxten i segmentet Non-Nordics överträffade därmed den prognos om 455 000 abonnenter som tidigare kommunicerats.
  • Streamingintäkterna i Non-Nordics ökade till 95,8 MSEK under tredje kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 63 %.

Analys: 34 600 nya kunder i alla länder utanför Norden under ett kvartal. ARPU sjönk från 70 till 69 kr, vilket inte är anmärkningsvärt. Prognosen för kvartalet var strax under utfallet. Men det är en inbromsning i nyrekryteringen. Faktum är att det var det svagaste kvartalet under de senaste tolv månaderna. Q2-2020: +54 700 kunder, Q1-2020: +43 200 kunder och Q4-2020: +47 400 kunder. Investerare och andra hade nog snarare förväntat sig att växa mer då man finns i fler länder än för ett år sedan.
Storytel flaggade redan i kvartalsrapporten för Q2 då man gjorde prognos för Q3 att man såg en låg tillväxt under juli månad på vissa marknader som hade vuxit starkt under Q3. Däremot att augusti-september skulle innebära en återhämtning.

Nu har förstås Covid-19 ställt till problem i många länder – men samtidigt har pandemin gynnat digital försäljning. Så är det här kvartalet ett tillfälligt hack i kurvan? Nu är det ju inte per automatik så att bara för att man går in i ett land med 80 miljoner invånare så kan man rekrytera hundratusentals nya kunder i månaden. Även om Disney lyckades med det i Sverige.

Sammantaget gör det att Storytel håller samma ARPU som föregående kvartal, tack vare att tillväxten i Norden är större än i resten av världen.

Totalt hade Storytel 1 360 300 betalande abonnenter i genomsnitt under tredje kvartalet 2020, vilket är en ökning med 103 300 kunder jämfört med det andra kvartalet 2020 och högre än lämnad prognos på 1 345 000 betalande kunder.

Den årliga abonnentökningen för det tredje kvartalet 2020 landade på 345 900 jämfört med tredje kvartalet 2019. Streamingintäkterna för tredje kvartalet 2020 kom in på 490,2 MSEK, jämfört med 483,5 MSEK som prognostiserats. Intäktstillväxten jämfört med samma kvartal föregående år, uppgick därmed till 23 %. 

Hur många abonnenter har Storytel då på den svenska marknaden? Det framgår inte av pressmeddelandet idag eftersom man numera inte särredovisar Sverige utan bakar in det i Norden. Det är dock rimligt att anta att man fortsatt växa även här med tusentals nya kunder varje månad.

Fotnot: Dagens rapport är inte en kvartalsrapport, den kommer senare. Därför finns inget ekonomiskt resultat att redovisa.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL