Analys: Vad Bonniers kan lära av Type & Tell-äventyret

Bonniers egenutgivartjänst Type & Tell läggs ner. Än så länge syns inget på hemsidan förutom att man stängt registrering av nya konton, men författarna ska ha fått besked om avvecklingen. Skärmdump: Boktugg.

Igår kunde Boktugg avslöja att Adlibris lägger ner egenutgivartjänsten Type & Tell. Fem år varade äventyret och under resans gång gick det från storsatsning till att skötas med vänsterhanden hos den stora nätbokhandeln.

Så vad kan Bonniers lära? Ja, en sak är förstås att det är svårt att vara kostnadsmedveten när man är del av en stor koncern. Redan från dag ett kostade Type & Tell stora belopp. Miljoner har plöjts ner i projektet som knappast haft några stora intäkter att tala om med knappt hundra utgivna böcker per år. Kanske några miljoner i omsättning, men inte tillräckligt för att bära lönekostnaderna.

Jag vet inte exakt vilka visioner som Bonniers internt hade för Type & Tell, men det borde rimligen ha handlat om att tusentals författare skulle använda egenutgivartjänsten och att man därmed skulle bli marknadsledande.

Det kanske också var visionen när projektet skickades vidare till Adlibris. En framgångsfaktor för Amazons plattform för egenutgivare i USA har ju varit kopplingen till världens största nätbokhandel. Men i Sverige syntes aldrig den fördelen för författarna som använde Type & Tell.

Kanske borde Bonniers ha sålt hela eller delar av Type & Tell till någon entreprenör istället för till Adlibris. Och kanske hade projektet lyckats bättre om man vid uppstarten hade gjort just det, investerat i en start up som inte behövde tyngas av koncernens overhead. Som kunde haft fullt fokus på att hitta kunder, bygga en bra plattform.

Så är det något Bonniercheferna funderar på idag är det kanske om man ska undvika att flytta in Bazar (fd Strawberry) i huset på Sveavägen utan istället se om man kan bevara entreprenörsandan i det lilla företaget som ändå kan dra nytta av det storas infrastruktur.

Egenutgivningen i Sverige då? Påverkas den av Type & Tell? Nej, bara kortsiktigt lite besvär för de författare som använt tjänsten. Men de erbjuds att flytta sina böcker till Publit (som svarat för den underliggande plattformen och sett till att böckerna trycks). En del av dessa egenutgivare har kanske hunnit lära sig så mycket om bokutgivning att de inte ens behöver en egenutgivartjänst. Det är nämligen en annan utmaning för dessa tjänster – en erfaren egenutgivare väljer ofta bort dem för att de inte tillför tillräckligt mycket värde.

Och snart kanske det kommer en ny plattform för egenutgivare till Sverige. En som har betydligt större resurser att utveckla en plattform som redan idag ligger före sina konkurrenter.

Med Amazon i farstun så framstår det ändå som lite märkligt att Adlibris inte ser värdet i egenutgivningen och istället för att lägga ner anställer någon erfaren egenutgivare att driva Type & Tell. Men det kanske är för att entreprenörerna sedan länge lämnat företaget och all fokus just nu ligger på att kapa kostnader?

Fotnot: Denna text är hämtad ur fredagens nyhetsbrev. För att inte missa några nyheter, prenumerera utan kostnad nedan. Vill du läsa fler analyser och trender på djupet, prova Analysbrevet som ingår i INSIDER Business.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL