ANNONS

Söndagstuggare: Johannes Gustavsson om framtidens bokbransch

Johannes Gustavsson. Foto: Herman Caroan

Johannes Gustavsson har skrivit en bok om hur unga lever sina liv på nätet och reflekterar över bokbranschens framtid.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

Framtidens bokbransch – på läsarens villkor?

Om det är något som jag har lärt mig under de senaste årens arbete med 00-talister – den första generationen som faktiskt växt upp helt på nätet – är det att allt sker på deras villkor.

Den som föds in i ett digitalt samhälle kan redan vid tidig ålder hålla kontakt med kompisar via en ständigt plingande sms-konversation, titta på sin favoritserie på Netflix utan att behöva anpassa sig efter tv-tablån eller med hjälp av en uppsjö av appar beställa mat hem direkt till dörren när föräldrarna jobbar över.

ANNONS

Allt är dessutom personaliserat: Automatiska e-postutskick talar direkt till användaren åtminstone vid namn. Musiktjänsten Spotify publicerar varje vecka en ny spellista per användare – fullproppad med musiktips som anpassats efter vad personen i fråga har lyssnat på tidigare. Kundklubbar kommer med tips på produkter som mottagaren inte ens visste att hen ville ha baserat på internethistorik och tidigare beställningar.

“Vad har det här med bokbranschen att göra?” tänker du antagligen nu.

En av fördelarna med mitt jobb är att jag kan sitta och fantisera på arbetstid. Eller trendspana, som man också kanske skulle kunna kalla det.

ANNONS

I skrivande stund funderar jag på bokens framtid. Hur ska branschens aktörer hålla sig relevanta för en svårflörtad publik – som aldrig har sett en tv-tidning och dessutom är vana vid att få både relevant och personligt innehåll till sig hela tiden? Är det bara biografier skrivna av influencers som kommer att sälja i framtiden? Självklart inte.

Digitaliseringen är en av bokbranschens hetaste frågor. Men det kanske inte handlar om att allt måste digitaliseras, utan att kärnprodukten måste utvecklas?

För visst vore det häftigt om vi kunde göra böcker on demand på riktigt!

Jag tror att framtidens läsare vill kunna klicka hem en bok som både följer användarens preferenser och levereras precis som förväntat. För faktum är att många fortfarande föredrar att läsa pappersböcker framför e-böcker. Tänk dig själv att kunna köpa ett fysiskt exemplar av en bok precis som du vill ha den. Vid beställningen får du själv möjlighet att välja din föredragna textstorlek, typsnitt, styckeindelning och radavstånd och dessutom få helt rätt papper, bindning och pärm. Ja, varför inte precis rätt antal sidor också. E-boken finns förstås, men jag tror att många med mig föredrar pappersböcker.

Återigen: Allt måste vara på läsarnas villkor.

Tänk om berättelsen skulle kunna bli ännu mer spännande genom att vara så personlig att läsaren till och med får möjlighet att välja karaktärernas namn, språk och tonalitet. Varför inte låta läsaren döpa huvudkaraktären till sitt eget namn, få hen att gilla samma typ av musik och mat och dessutom se till att boken utspelar sig i läsarens hemstad? Processen skulle förstås vara automatiserad. Med dagens teknik bör det inte vara alltför svårt, så länge det finns en text att utgå från med luckor att fylla i.

Det brittiska förlaget Wonderbly är ett utmärkt exempel på en nytänkande aktör i branschen. De har nämligen byggt hela sin affär runt personaliserade barnböcker genom att kombinera teknik med tryck. Det har resulterat i över 4 miljoner sålda böcker världen över sedan 2012. Tunga investerare har gått in med totalt motsvarande 200 miljoner svenska kronor. Med ett 15-tal tryckleverantörer världen runt behöver de inte ens ett lager. Varenda bok trycks on-demand. Visst finns liknande företag, men mig veterligen inget som riktar sig till en äldre målgrupp än just barn (här finns det förresten kanske ett hål att fylla för den entreprenöriellt lagda …).

Jag säger inte att det här är lösningen på bokbranschens alla utmaningar, men kanske en av dem. Jag säger inte heller att alla böcker som skrivs behöver vara personaliserade. Men jag tror att det är ett format som kommer att bli allt mer populärt.

Författare måste fundera på hur framtidens läsare läser, förlagen på vad framtidens köpare köper. Och tryckerierna behöver åtminstone överväga att ställa om från storskalig till småskalig produktion.

Kultur förändras, men inte alltid i takt med tekniken. I och med att både tryck- och leveranskostnader blir billigare och billigare kanske det här formatet blir mindre och mindre avlägset. Förhoppningsvis tänker allt fler bokförlag i dessa banor. Då är pionjärer som Wonderbly något som branschen borde inspireras av.

Om gästbloggaren

Johannes Gustavsson (född 1997) är konsult, rådgivare och föreläsare inom digital kommunikation. ‍Han har särskilt stor erfarenhet av att arbeta med unga på nätet som en av personerna bakom svenska influencer-turnén Tubecon med närmare 25 000 besökare och sociala medie-tidningen Oh My Vlog. Han undervisar också på Sälj & Marknadshögskolan i Göteborg och utsågs till Framtidens Makthavare 2019. Hösten 2019 släpptes hans debutbok Uppfödd på nätet – Lär känna den sociala generationen.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

info@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL