ANNONS

Sommarserien 2020 – Eva Rosengren: Hur ska små förlag kunna överleva när bokbranschen centraliseras?

Eva Rosengren, Belletrist Publishing. Bakgrundsfoto: iStock. Montage: Boktugg.

Belletrist Publishing hade på förhand bestämt att pausa utgivningen under 2020 för att ha tid att tänka nytt. Förläggare Eva Rosengren höjer fanan för en litterär bredd.

Eva Rosengren driver Belletrist Publishing och är vår gäst idag i Boktuggs sommarserie. Svårigheterna med att få stabil ekonomi i ett litet traditionellt förlag har gjort att hon redan hade bestämt sig för att ha ett utgivningsfritt år, och förlaget har därför inte påverkats av corona särskilt mycket bortsett från inställda författarevent. En bibehållen bredd i litteraturen är alltid den viktigaste frågan, menar Eva.

Hur har 2020 hittills varit för er på förlaget, med tanke på corona och annat? 
– Vi hade redan tidigare bestämt att inte ge ut något under år 2020. Trots relativt bra genomslag för våra böcker upplever vi det slitsamt att få stabil ekonomi i förlaget. Vi kände att vi behövde ta itu med utmaningarna som litet förlag med traditionell affärsmodell – inte hybrid – och utvärdera hur vi ska arbeta framöver. En omgruppering, helt enkelt. 

– För oss har alltså inte pandemin slagit hårt utgivningsmässigt. Framför allt mars månad var en bra försäljningsmånad för oss, vilket vi tolkar som att läsarna hade mer tid för böcker. På samma gång märker vi att våra författare inte kunnat vara ute på sina planerade författarevent. Vår mest sålda bok i vår är från 2016, min egen En brasiliansk, med svans – en bok som visserligen alltid ligger och puttrar, men våra nyare författare brukar vanligen vara ute mer och är bra på att föra fram sina böcker. Det har verkligen varit välgörande att ta en liten paus från utgivningen för att hinna och orka tänka nytt. En synnerligen vältajmad paus för vår del, säger Eva.

Vilken är den viktigaste frågan i bokbranschen i höst?
 
– Den viktigaste frågan anser jag alltid vara hur vi ska kunna behålla en bredd i den litteratur som ges ut när utgivningen allt mer koncentreras till några få, allt större utgivare med fokus på samma sorts utgivning. Det här skiljer sig ju inte från övriga samhället med samma trend, men den här likriktningen är en ledsam utveckling. Hur ska små förlag med annat utgivningsfokus kunna överleva när nästan alla led i bokbranschen centraliseras i större kedjor med fokus på samma böcker av samma författare? Och framför allt: Hur ska läsarna kunna veta vad de vill ha när allt är samma? 

– När det gäller just den här hösten hoppas jag att de fysiska bokhandlarna ska kunna överleva och fortsätta finnas i våra liv även efter 2020. Jag hoppas att de, framför allt de fristående butikerna, kan få del av de stöd som delas ut. I den fysiska bokhandeln kan läsarna få tips om andra böcker än de som dominerar nätbokhandeln, säger Eva Rosengren.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Har du något somrigt läsminne, vad brukar du läsa på somrarna?
– Jag har ingen särskild sommarläsning utöver att jag oftast hinner läsa väldigt mycket mer under sommaren – och inte bara inskickade manus som under resten av året. Ett somrigt läsminne är från supersommaren 2018 när jag satt ute i solen på altanen med en lemonad och läste min barndomskompis farmorsmor Julinas utskrivna brevkorrespondens från slutet av 1800-talet när Julina var i Amerika och korresponderade med dem därhemma. Medan jag var mitt uppe i läsningen tog ön jag bor på eld – en nödraket från en båt hade landat på snustorra land – och vårt hus riskerade att brinna upp. Där tog läsningen abrupt slut, men i slutändan räddades alla hus och bara ett garage och några uteplatser brann upp. Och Julinas brevväxling finns kvar och blir troligen en bok så småningom.

Belletrist Publishing har ingen utgivning i år, men Eva passar på att tipsa om andra förlags vårböcker – och sin egen senaste.

  • Final cut. Att göra en Doris. ”Om Dorismanifestet – världens första feministiska filmmanifest med målet att göra filmbranschen mer jämställd, både framför och bakom kameran.”
  • Familjen av Johanna Bäckström Lerneby ”som i över tio år har följt en familj i Angered och berättar om hur de kontrollerat hela förorten”. 
  • Punkpoet med svensk brytning av Louise Halvardsson ”som fick DN:s recensent att referera till Karin Boye – men att det inte är knoppar utan finnar som brister”. 

Är det någon aktuell bok från något annat förlag som du tänkt ”den måste jag läsa i sommar”?
– Jag ska läsa Lydia Sandgrens Samlade verk som har beskrivits som ”en storslagen Göteborgsskildring” – självklar läsning. Sedan skriver jag på min tredje roman, så det blir kanske ändå mer skrivande än läsande i sommar, säger Eva Rosengren.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL