Storytel fick över 100 000 nya prenumeranter under andra kvartalet 2020

Har du lyssnat på en riktigt spännande ljudbok? Foto: iStock

Storytels årliga tillväxt är 43 procent. Under andra kvartalet ökade antalet betalande ljudbokslyssnare i tjänsten med 101 800 prenumeranter. Storytel har nu totalt 1,256 miljoner kunder.

Förra veckan släppte Bookbeat (+82 procent intäkter) och Nextory (+95 %) siffror för sin tillväxt. Ingen undgår reklamen för att lyssna på ljudböcker i mobilen. Eftersom ingen av dem är börsnoterade utan privatägda behöver de inte lämna några mer exakta siffror än så förrän det är dags för bokslut (där vi får se helåret 2019 senare i höst).

Storytel däremot finns på börsen och är därför, i vissa avseenden, mer transparenta med hårda fakta. Antal abonnenter, intäkter och månatlig snittintäkt per kund. Sådant vi älskar att analysera.

Varje kvartal rapporterar Storytel både prognoser och därefter utfall och slutligen en kvartalsrapport. Dagens pressmeddelande handlar om utfallet för abonnenter och streamingintäkter, kvartalsrapporten med kompletta ekonomiska siffror kommer inte förrän i augusti. Låt oss spalta upp de viktigaste punkterna:

  • Genomsnittliga antal betalande abonnenter (Q2-2020) i Norden var 832 800 (+163 600 jmf med samma kvartal 2019).
  • Streamingintäkterna i Norden 366 MSEK. ARPU (genomsnittlig intäkt per användare) för Norden minskade till 122 kr (från 124 kr förra kvartalet).
  • Genomsnittligt antal betalande abonnenter utanför Norden 423 700 abonnenter (+205 400 jmf med samma kvartal 2019) vilket gav en ökning med 54 700 abonnenter jämfört med första kvartalet 2020.
  • Streamingintäkterna i Non Nordics-segmentet ökade till 93 MSEK under andra kvartalet 2020, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 113%.

– Storytel såg en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet – inte minst på de nordiska marknaderna där ljudboksvågen en gång startade och där konkurrensen också är högst. Tjänsten är attraktiv och uppskattad av kunderna i alla våra utvecklingsfaser – från när vi går in och bygger nya marknader från grunden, till våra offensiva och framåtlutade strategiska investeringar i innehåll, användarupplevelse och produktion, som befäster och förstärker vår position, säger Storytels VD Jonas Tellander i pressmeddelandet och fortsätter:

– Att Storytel överträffade de högt ställda förväntningarna för perioden ger oss kraft in i det tredje kvartalet som traditionellt sett är den kommersiellt starkaste på året för vår bransch. Vi är också tacksamma och stolta över den roll vi fått som ett öga i stormen för många människor som söker en stunds avkoppling, inspiration, verklighetsflykt eller underhållning i de här prövande tiderna för världen, säger Jonas Tellander.

Analys: Att addera över 100 000 nya kunder på ett kvartal är imponerande. Väl värt att notera är att 47 000 av dessa var nordiska kunder, vilket indikerar att vi ännu inte sett toppen på den svenska marknaden (även om denna inte särredovisas i rapporten).

Kan Storytel nå 2 miljarder i streamingintäkter under 2020? Det blir nog tufft, däremot närmar man sig den nivån rullande på tolv månader. Dessutom finns möjligheten att Storytel får ordentlig fart på tillväxten på en större marknad, länder med fler invånare än de nordiska länderna tillsammans.

På börsen har Storytel den senaste veckan rusat från 191 kr/aktie till i skrivande stund 215 kr. Hela bolaget värderas just nu till 13,2 miljarder kronor.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL