ANNONS

Bookbeat lanserar efterlängtat verktyg för förlag att analysera lyssning och läsning

Jeanette Löfgren, Director Business Development på BookBeat. Foto: Pressbild.

Bookbeat Insights är namnet på en ny möjlighet för förlagen att ta del av läsar- och lyssnardata. Inledningsvis betyg och hur stor andel som slutfört en bok.

Boktugg har tidigare skrivit om det stora värde i form av användardata som prenumerationstjänsterna bygger upp till skillnad från med pappersböcker eller digitala böcker som läses via download. Storytel, Bookbeat och Nextory har under åratal fått en unik inblick i vilka titlar som verkligen fungerar som ljudböcker. När vi tog upp frågan lovade alla tre att de hade lösningar på gång för att dela med sig av data till förlagen.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

När danska Gyldendal nyligen gick ut med sina planer för en egen prenumerationstjänst (Chapter) i Danmark var det just möjligheten att äga denna användardata som framhölls. Vilket även framkom i vår intervju med Beat som utvecklat plattformen åt Chapter. (Beat har för övrigt ingen koppling till Bookbeat.)

Bookbeats samarbetsförlag har länge kunnat följa sina böckers dagliga konsumtion i portalen ”BookBeat for Publishers”. Nu lanseras det i portalen även en kundinsiktsmodul – ”BookBeat Insights”. I den kan förlagen till att börja med se sina böckers betyg samt ”finish rate”, ett mått som anger hur stor andel som avslutat en bok av alla som startat boken. Bookbeat visar även snittet inom olika genrer för jämförelse.

”Det här är en del av ett långsiktigt initiativ med ambitionen att BookBeat ska bli bokbranschens främsta insiktsmotor och svara på frågan vad människor på riktigt läser och lyssnar på digitalt”, skriver Bookbeat i ett pressmeddelande. 

– Att dela med oss av kundinsikter till förlag ser vi som en del av det ömsesidiga samarbetet. Det ligger både i vårt och förlagens intresse att förstå vilka böcker våra kunder inte kan sluta läsa eller lyssna på. På sikt kan den här kunskapen användas till att bättre förstå läsarnas och boklyssnarnas behov och konsumtionsmönster, säger Jeanette Löfgren, Director Business Development på Bookbeat, i samma pressmeddelande.

ANNONS

Bookbeat Insights börjar erbjudas under juni till Bookbeats samarbetsförlag på den svenska marknaden. Men på sikt ska den finnas på alla Bookbeats kärnmarknader (vilket numera inkluderar Danmark). 

– Den här tjänsten är såvitt vi vet unik i den svenska bokbranschen, och vi hoppas att den ska leda till kundinsikter som hjälper förlagen att ta fram ännu fler fantastiska och beroendeframkallande böcker. Det har varit mycket gissande kring vilka böcker och genrer som verkligen fungerar bra digitalt, och nu finns sanningen bara en knapptryckning bort, säger Jeanette Löfgren.

Uppdaterat: En Boktuggläsare ställde den relevanta frågan: vad menas med ”samarbetsförlag”? Vi skickade den vidare till Bookbeat.

– De förlag som vi rapporterar försäljning direkt till har tillgång till ”BookBeat for Publishers”, där insiktsmodulen alltså är en ny del. De kan själva logga in och ta del av kundinsiktsdata för sina böcker. Förlag som vi rapporterar försäljning till via tredje part/distributör har av naturliga skäl inte tillgång till rapporter just eftersom rapportering sker via tredje part, men de är välkomna att höra av sig till oss så hjälper vi till att ta fram kundinsiktsdatan för deras böcker, säger Jeanette Löfgren.

Vill du få insikter i vad Big Data innebär för bokbranschen? Läs då vårt Analysbrev i ämnet.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se