Michael Wiander om för- och nackdelar med egenutgivning av böcker

Författaren Michael Wiander tillsammans med en ung läsare i samband med releasen av den senaste boken i hans äventyrsserie Dexter. Foto: Michael Wiander.

Författaren Michael Wiander gjorde succé som egenutgivare, men ville ha mer och kände att det trots allt behövdes ett etablerat förlag i ryggen. För Boktugg berättar han om vilka för- och nackdelar han ser i egenutgivning.

Vi har tidigare skrivit om Michael Wianders succé som egenutgivare. Det var två år sedan. Sedan dess har han hunnit överge egenutgivningen och istället inlett ett samarbete med Stevali förlag.

Men låt oss återvända till hur det började, hur han blev författare.

– Jag närde författardrömmen redan som barn, mamma gav mig drömmen som sexåring. Jag kämpade med prosan – hade svårt med fantasin, fångades istället av poesin. När jag var i 20-årsåldern gick jag med en diktsamling till Norstedts som dock refuserade mitt verk med orden: ”Bra dikter, men det finns ingen marknad för poeter”. Detta gjorde starkt avtryck i mitt författarhjärta. Då visste jag ingenting om marknad och försäljning – det intresserade mig inte, säger Michael Wiander.

Åren gick och när hans då 9-åriga bokslukande dotter inte kunde hitta några bra böcker insåg Michael att han funnit sin marknad.

– Jag debuterade 2017 med barnboksserien Dexter Olssons äventyr (efter 15 års skrivande). Idag finns fyra böcker utgivna och tanken är att det ska bli en lång serie. Jag ville absolut inte ge ut själv, men alla förlag sa nej. Jag hade inget val.

Varför valde du att gå över till traditionellt förlag?
– När jag kört ungefär ett år själv insåg jag att det skulle bli svårt att nå mina mål. Jag hade en vision om utlandsutgivning och höga säljsiffror. Jag visste att jag inte skulle klara utlandsbiten själv. I Sverige sålde jag 8 000 böcker på egen hand under 2017 och 2018 och tänkte att det räckte, men när jag besökte barnboksmässan i Bologna tillsammans med min fru förstod jag att vi behövde ett förlag. Jag visste inte hur det fungerade med utlandsrättigheter, det är rätt komplext.

Vilka för- och nackdelar ser du med egenutgivning?
– Den stora fördelen med att ge ut själv är att man har all kontroll själv och även får alla pengar man drar in på försäljningen. Jag valde dock att återinvestera varenda krona i marknadsföring, vilket sannolikt är det som har lagt grunden till mina säljframgångar. ”Om man inte syns finns man inte”, säger Michael.

De stora nackdelarna med egenutgivning menar han är:
a) den ekonomiska risken
b) att man inte når ända fram i bokhandeln
c) att man inte är trovärdig som författare.

– Jag försökte hela tiden dölja att Dexter var egenutgiven, vilket jag fick viss hjälp med tack vare att jag valde ett hybridförlag istället för att ge ut helt på egen hand. Konkurrensen är stentuff och bokhandeln gillar inte egenutgivare. Att få en egenutgiven bok centralinköpt är mer eller mindre omöjligt, men jag fick in mina två första böcker på Akademibokhandeln våren 2018, då första boken sålt 3 000 ex. Konkreta säljsiffror var det som krävdes för att lyckas. Detta är verkligen moment 22 – du måste ”sälja för att få sälja”. Jag skulle aldrig rekommendera någon som inte gillar försäljning att bli egenutgivare. Med lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning visste jag i stora drag hur jag skulle göra.

Vilka fördelar ser du med traditionellt förlag?
– Fördelen med att ha ett traditionellt förlag är att man slipper bekymra sig över finansiering, försäljning och marknadsföring. Däremot kan synen på redaktionell hjälp och samarbete med illustratörer och liknande skilja sig åt mellan olika förlag, säger Michael och vidareutvecklar:
– Efter snart tre år i branschen har jag förstått värdet av redaktionell hjälp. Bortsett från ekonomin är nog detta den största skillnaden mellan egenutgivare och traditionella förlag.

Och nackdelarna?
– Nackdelen med traditionellt förlag är dock att du måste sälja väldigt mycket för att få ekonomin att gå ihop (om du vill leva på ditt författarskap det vill säga). Här blir utlandsutgivningen avgörande. En annan nackdel är att du inte har samma kontroll över ditt manus, samt att du får en ökad press på dig att leverera. Som egenutgivare kan man styra utgivningstakten själv. På traditionellt förlag, med förskott och vår- och höstlistor, måste man producera vare sig man vill det eller inte.

Vad kan traditionella förlag lära av egenutgivare och egenutgivning?
– Jag kan lätt uppleva att många stora förlag blir lata och bekväma – att det finns en attityd av att ”vi gör som vi alltid har gjort” istället för lägga örat mot rälsen och anpassa sig till förändringar på marknaden. Man kör ”säkra kort” istället för udda och ovanliga titlar – som mina egna böcker. Det finns självklart en stor dos av försiktighet i en bransch som lider av obefintliga marginaler, men jag upplever även att det råder brist på kunskap.

Som egenutgivare lär du dig marknaden inifrån och ut, menar Michael.

– Du får en enorm respekt för hur svårt det är att sälja böcker och tvingas lära dig allt om dina läsare och hur marknaden fungerar. Jag visste till exempel inte att majoriteten av alla killar i 9-10-årsåldern är rädda och inte vill läsa skräckböcker. Detta är en av de huvudsakliga anledningarna till att mina böcker har sålt bra. När jag debuterade 2017 fanns det mest skräckböcker för barn i mellanåldern. Nu finns det gott om äventyrsserier, vilket jag är väldigt glad för.

– Min största lärdom som egenutgivare är att man måste ta reda på hur det faktiskt är – inte gissa och ”hoppas” att boken ska sälja. Jag visste att det fanns mängder av barn som var trötta på lättlästa 100-sidorsböcker samtidigt som de upplevde Harry Potter som för svår/läskig. Jag ville ge dem lättlästa, tjocka böcker med humor och action. Men det känns precis som om det bara var jag som såg att det fanns tusentals barn som behövde dessa böcker.

Kommer du enbart att ge ut på traditionellt förlag eller kommer du att återgå till eller använda egenutgivning för vissa projekt?
– Jättebra fråga, med facit i hand skulle jag nog vara lite försiktigare idag. Ska man köra fullt ut som egenutgivare, med distribution och säljbolag – vilket jag rekommenderar – får man fasta månadskostnader. Som hobby eller halvtidssyssla funkar det alldeles utmärkt att ge ut själv med endast små medel. Men jag har en vision med mitt författarskap. Jag vill se det som ett yrke, inte som en hobby. Trots att min fru nog fortfarande inte håller med, säger Michael och skrattar.

Vad krävs för att lyckas som egenutgivare?
– Allra viktigast är att ta mycket extern hjälp. Jag har konsekvent använt multipla informationskällor (manusläsare, lärare, butikspersonal, samarbetsorganisationer etc). En annan sak är att aldrig sluta höras och synas. Jag tror att det finns ganska få som varit ute i skola och butik så mycket som jag under de senaste åren, säger Michael Wiander.

Fotnot: Michael Wianders senaste bok heter Marias kockskola och var en helt fristående titel som kom ut i november 2019. Nu skriver han på nästa bok i Dexter-serien, Taj Mahals gåta, som är planerad för utgivning i december 2020.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL