Adlibris Läckberg-kampanj får efterföljare med glimten i ögat

Två "parodier" på Adlibris Läckberg-kampanj. Till vänster den lokala nätbokhandeln Östgötabok som låtit en enda titel ta över hela startsidan - och till höger Akademibokhandeln Center Syd som låtit en enda titel ta över (nästan) hela hyllan med Nyheter.

En liten nätbokhandel och en fysisk bokhandel kopierade Adlibris och Forums kampanj för Camilla Läckberg. Eller drev med den. Döm själva.

Onsdagens stora snackis i bokbranschen var Forums kampanj på Adlibris där Camilla Läckbergs nya bok tog över hela startsidan på Sveriges största nätbokhandel. Det fick många mindre förlag att se rött, inte minst för att Adlibris och Bokförlaget Forum har samma ägare – Bonnierkoncernen.

Adlibris försvarade sig med att det var en rolig grej och att det faktiskt gjorts en gång tidigare, för fem år sedan, då tillsammans med Norstedts i samband med David Lagercrantz första Millennium-bok. Skillnaden då var att Norstedts inte var en del av Storytel (det var först 2016 som Storytel köpte Norstedts) och Storytel var inte heller den stora maktfaktor det är idag. Kort sagt: det var inte alls lika känsligt som det faktum att jätten Bonniers nyttjade sin egenägda återförsäljare för en stor kampanj som bara sker en gång på fem år.

Boktugg tog sitt ansvar igår och lyfte fram böckerna som hamnat i Läckbergs (Adlibris) skugga. Alltså de böcker med samma utgivningsdag och som därmed berövades chansen att synas som nyheter på Adlibris startsida. Nu är det förstås inte alla som hamnar där ändå, men igår var chansen noll.

Men vi nås även av nyheten av att ofoget med att låta en enda bok dominera sprider sig. ”Bokbranschen verkar drabbas av flera tråkiga konsekvenser i och med Adlibris Läckberg-kampanj. Det ser inte bättre ut än att andra nätbokhandlar tar efter beteendet. Här är en skärmdump från ostgotabok.se med lokal östgötsk litteratur för några minuter sedan”, skriver en läsare.

Nätbokhandeln Östgötabok.

Är det verkligen så illa? Är det så här vi kommer att få vänja oss vid att nätbokhandlarna ser ut i framtiden, den som har ekonomiska muskler köper sig plats och tar över hela startsidan? Nja, i det här fallet är det snarare en parodi på Adlibris som nätbokhandeln Östgötabok gjort. Vi frågar den ansvarige bakom om hans syn på hela Läckberg-Adlibris-Forum-kampanjen.

– Lite osnyggt är det ju, men jag kan ändå ha en viss förståelse för kampanjen med tanke på att Läckbergs senaste var förra årets mest sålda i Sverige, säger Johan Hagesund på DIBB förlag som driver den lokala nätbokhandeln och tillägger:

– Jag personligen och mitt förlag förlorar ju inget på det så det är väl lätt för mig att ha en skämtsam approach till det, men när allt lagt sig kanske det slutar med att tilltaget ändå gett bokbranschen som helhet lite mer uppmärksamhet ”utanför bubblan” än den skulle fått en vanlig dag i maj …

En skämtsam approach tar även Akademibokhandelns butik på Center Syd där man igår kunde se att hela nyhetshyllan hade möblerats om. Inte med Camilla Läckberg utan med en helt annan författare som inte ens hade release igår utan den 6 maj, Lars Wilderängs Redovisningsavdelning Marviken. På sin Facebooksida skriver bokhandeln:

”Med tanke på dagens kontrovers om en viss bok hos en viss nätbutik …
Såhär det ut hos oss just nu. Inte för att Norstedts har köpt hyllplatserna, utan för att Lars Wilderäng hotat oss med fysiskt våld om vi inte gör som han säger … 😉
(Eller, för att vara konkret, han har hotat med att han ska skicka sin fru för att ”prata allvar” med mig, och hon kan typ ta mig i bänkpress!)”

Debatten lär fortsätta. Kampanjen är åtminstone tacksam att driva med.

Boktugg bjuder på ett tips till nästa take-over inspirerad av att en av titlarna som släpptes igår i Läckbergs skugga var Stora korsordsboken. Hur mycket skada just den tog av detta kan diskuteras. Men tänk tanken att den boken fått göra en take-over på hela Adlibris startsida. Ja, kanske på alla sidor på hela sajten.

Ungefär som de där irriterande popup-video-reklamannonserna på nyhetssajter. Tänk dig då att för att få komma in på sajten och handla så var du tvungen att lösa korsordet. Och när du väl gjort det så dyker det upp ”Grattis! Du är en mästare på korsord, vill du köpa Stora korsordsboken?” och så två knappar: ”Ja.” och ”Ja, lägg i varukorg.” Ett erbjudande du inte kan tacka nej till.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL