Nytt sätt att räkna bakom Storytels förbättrade resultat första kvartalet 2020

Allt fler lyssnar på ljudböcker i Sverige, Norden och resten av världen. Foto: iStock.

Storytels prognos för andra kvartalet 2020 är över 95 000 nya abonnenter, varav 40 000 i Norden. Mest intressant i delårsrapporten är annars att förlusten minskar – tack vare ett nytt sätt att redovisa.

När är den nordiska marknaden för ljudbokstjänster mättad? Inte än på långa vägar att döma av Storytels kvartalsrapport för Q1-2020 som släpptes idag.

Under första kvartalet fick Storytel 71 400 nya abonnenter, varav 43 200 utanför Norden. Men inför andra kvartalet är prognosen (baserad på att vi snart befinner oss i mitten av maj) att de får totalt 95 200 nya abonnenter varav 40 200 i Norden och 55 000 i resten av världen.

Men mer intressant är kanske Storytels ekonomi, när man studerar täckningsbidraget (ett beräknat värde som visar hur mycket en viss produkt bidrar med till att betala kostnader som är gemensamma för alla produkter) har ökat jämfört med samma kvartal förra året.

För Norden går täckningsbidraget från 29,2 % (Q1-2019) till 32,4 % (Q1-2020) vilket faktiskt är lägre än för Q4-2019 (32,8 %). Men för länderna utanför Norden där Storytel nu plöjer ner miljoner i att producera ljudböcker och bygga katalog är skillnaden dramatisk.

Från -116,6 % (Q1-2019) till -26,3 % (Q1-2020). Här är också skillnaden större jämfört med Q4-2019 (-81,9 %). Så vad är det som hänt? Har Storytel dragit i handbromsen för att kapa kostnader?

Nej. Man har precis som tidigare aviserats börjat tillämpa en annan redovisningsprincip. Istället för att ta hela kostnaden direkt när en ljudbok produceras så ser man det som en tillgång som ska generera pengar under flera år och därför läggs den på balansräkningen och skrivs ner under ett antal år.

Denna manöver innebär att täckningsbidraget för hela Storytel går från 14 % (Q4-2019) till 21,6 % (Q1-2020). Samtidigt minskar förlusten på EBITDA-nivå till -5,4 procent. Med det tidigare sättet att redovisa hade förlusten varit -14,7 procent.

Så vad innebär detta på bottenraden? Ja, när man jämför resultaträkningen för första kvartalet i år med samma kvartal 2019 så förbättras resultatet (EBITDA) till -31,1 Mkr (-67,9) och på sista raden -37,6 Mkr (-89,1 Mkr).

Det här är förstås så stora siffror att de flesta vanliga dödliga företag skulle tänka att det fortfarande är en förlust för helåret på över hundra miljoner kronor. Men då ska man komma ihåg att Storytel plockade in 948 Mkr i en nyemission den 20 februari.

De pengarna behövs. Även om resultatet blir bättre med den nya redovisningsprincipen innebär det inte att utgifterna försvinner, investeringar i innehåll måste fortfarande betalas med Storytels kassa.

Hur mycket investeringar i innehåll talar vi om? Ja, enbart under första kvartalet 2020 redovisar Storytel ”kapitaliserat arbete för egen räkning” på totalt 46,8 Mkr. I den siffran ingår dock även investeringar i utveckling av den tekniska plattformen, enligt kvartalsrapporten.

Digitala transformationen ökar tempot

Print Publishing är ett eget affärsområde inom Storytel som ökade intäkterna till 114,7 Mkr (107,3 Mkr samma period 2019) men även här ökade täckningsbidraget. Värt att notera är dock att i den siffran ingår inte den digitala bokförsäljningen internt, det vill säga den försäljning från förlagen som sker via Storytel.

Storytel köpte i höstas finska Gummerus Kustannus Oy som 2018 omsatte runt 80 Mkr. Om deras omsättning ökat eller sjunkit sedan dess vet vi inte, men låt säga att 20 procent av 80 Mkr borde ligga under första kvartalet så skulle vi kunna förvänta oss 16 Mkr i ökning bara därifrån. Vad blir slutsatsen av detta?

Ja, vi kan förstås bara göra en kvalificerad gissning: den digitala andelen av bokförsäljningen för förlagen inom Storytelgruppen ökade under första kvartalet.

”Det är uppenbart att ljudböckernas popularitet och den digitala transformationen av bokbranschen ökar i både hastighet och påverkan på grund av coronapandemin. Förlag upplever just nu snabbt minskad fysisk försäljning och kan få svårt att behålla lönsamheten. Detta gör dem mer beroende av digital försäljning och ljudböcker. Förlagen som lyckas komma ut överst ur den här situationen är de som lyckas svänga eller har investerat i ljudböcker i en tidig fas och redan har en stor andel av sin försäljning i audio”, skriver Jonas Tellander i delårsrapporten.

Han skriver även att ljudboksproduktionen inom Storytelkoncernen har påverkats relativt lite av coronapandemin under kvartalet, tack vare god erfarenhet av distansarbete.

Storytels långsiktiga mål om en årlig abonnenttillväxt på 40 procent och 35 procent på intäkttsidan ligger fast, därmed ska man 2023 kunna nå 4 miljoner prenumeranter och 5 miljarder kronor i streamingintäkter 2023.

Fotnot: Det är en interrimsrapport, ej granskad av Storytels revisorer.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL