Bokmässan har en plan A och en plan B – utställare får halverad monterhyra 2020

Blir det en Bokmässa 2020 och hur många utställare och besökare kommer den att få? På bilden Norstedts monter 2019 som oftast var mer välbesökt än så här. Foto: Boktugg.

Idag skickade Bokmässan brev till 800 utställare för att berätta hur de tänker inför hösten. Plan A är en mässa där utställare får halverad hyra, Plan B är att utställningen ställs in och mässan blir digital. Senast i slutet av maj ska beslut tas om vilken plan som ska gälla.

På morgonen bara timmar innan Bokmässan gick ut med sitt brev till utställarna kom ett TT-telegram om att musikfestivalen Storsjöyran i Östersund 31 juli–1 augusti ställs in i år. Ett av många sådana besked och därför höll bok-Sverige andan inför vad Bokmässan skulle svara på det skarpa brev som NOFF och Förläggareföreningen skickat.

Bokmässan konstaterar i brevet att det gått sex veckor sedan coronaviruset på allvar slog till i Sverige och att utvecklingen sedan dess gått snabbt. Den 13 mars begränsades allmänna sammankomster till 500 personer och den 27 mars skärptes de till 50 personer. Vi vet inte idag hur länge det kommer att gälla.

För Bokmässan var valet att ställa in eller ställa om.

”Vi förstår naturligtvis att ni, våra cirka 800 utställare, också är påverkade på olika sätt. Det väcker också vår oro. Bokmässan är en mötesplats för utställare och besökare. Utan utställare, en livskraftig förlagsbransch, författare och läsare – ingen Bokmässa”, skriver Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg, i brevet.

Hon konstaterar också att ingen vet hur länge dagens situation kommer att pågå och att de därför arbetat fram alternativ till den vanliga mässan. Ett stort och intensivt arbete under tidspress. Därefter presenterar hon de stora dragen i Plan A och Plan B.

Plan A

Plan A utgår från att läget har förbättrats tillräckligt mycket i slutet av september för att mässan ska kunna genomföras under de planerade datumen, om än med vissa justeringar. Vi vet att många av er befinner er i en tuff situation, vi tror också att människors beteendemönster kan vara förändrade under hösten, vilket kan leda till att färre personer än normalt väljer att besöka oss. Därför innebär Plan A att alla utställare får 50 % rabatt på monterytan under mässan, för att minska den ekonomiska insatsen. Dessutom finns det möjlighet för redan bokade utställare att minska sin monteryta för Bokmässan 2020, och därmed ge möjlighet för ytterligare kostnadseffektiviseringar genom till exempel minskade kostnader för personal och hotell. Med en digital plattform och samarbeten med mediehus som sänder ett urval av Bokmässans seminarier kan vi nå ut till besökare som inte kan komma till Bokmässan som planerat.

Givetvis planerar vi även för insatser på plats som kommer att utgå från de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten ger i september.

Plan B

Plan B innebär inte att vi ställer in. Istället ställer vi om ytterligare. Vi genomför delar av Bokmässan som planerat men ställer in själva utställningen under 2020. Vi för nu dialog med flera partners om att innehållet riktat mot skola och bibliotek blir en konferens den 24–25 september med fokus på temasatsningarna Digital kultur, LÄS! LÄS! LÄS! och de seminarier som är kopplade till Skolspåret.

Dessutom innebär Plan B att vi den 26–27 september arrangerar delar av Bokmässans seminarieprogram i form av en festival. I samarbete med flera tidningar och mediehus tittar vi på hur vi kan nå ut till en bred publik genom att live-sända och spela in programmet. Därmed kommer dessa arrangemang kunna genomföras med och/eller utan fysisk publik och besökare i antal som utgår från de restriktioner som då finns. Plan B innebär även att innehållet tillgängliggörs utan kostnad för dem som tar del av innehållet digitalt.

”Både Plan A och Plan B innebär även tekniska lösningar för att långväga gäster i seminarieprogrammet, eller gäster i riskgrupper, inte ska behöva resa till Bokmässan utan istället medverka över länk”, skriver Frida Edman.

NOFF och Förläggareföreningen hade ställt krav på att utställare skulle erbjudas pengarna tillbaka eller att få frysa betalningen till nästa år. Man kan säga att Bokmässan tillmötesgår kraven och dessutom ger ett bra erbjudande för att genomföra årets mässa.

Plan B innebär att du som utställare får pengarna tillbaka (minus Expostart-avgiften på 5 000 SEK, och 1 450 SEK som motsvarar utställarförsäkringen) men vår förhoppning är att du istället bokar om din monter till 2021 (och således inte får pengarna tillbaka, utan skjuter upp ditt deltagande) i en återbokning. Väljer du det sistnämnda får du 20 % rabatt på din återbokning som dras på faktura 2 som går ut till dig i början av året 2021 (istället för juni 2020)”, står det i brevet.

Boktugg analys: Bokmässan har agerat relativt snabbt och tänkt till. Det är helt uppenbart att årets Bokmässa med nuvarande och förmodat läge aldrig kommer att kunna locka 80 000 besökare, utan betydligt färre. Därför var det provocerande för utställarna att betala fullt pris. Lägg till det att flera förlag riskerar ekonomisk kris på grund av minskad försäljning. I det ljuset är Bokmässans erbjudande smart och generöst. Förlagen kan nog köpa att startavgift och försäkring går förlorad. Jämför med Bokmässan i London som erbjöd förlagen 60 % av monterhyran tillbaka …

Samtidigt som man lämnar dörren öppen för att helt ställa in den fysiska mässan och förvandla det till ett digitalt evenemang som förmodligen innebär direktsändning i exempelvis SVT. Ja, varför inte släppa föreläsningarna fritt för alla medier att bädda in på sina sajter för att maximera räckvidden?

Det blir ingen vanlig Bokmässa 2020, men Bokmässan i Göteborg har öppnat för två vettiga alternativ framåt. Och om en månad vet vi kanske mer om det överhuvudtaget är realistiskt att tro på en fysisk mässa i år.

Fotnot: Boktugg återkommer med kommentarer från förlag och förbund.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL