Sara Börsvik: Ledningen går ner i lön men inte i arbetstid

Sara Börsvik, vd för Bonnierförlagen. Foto: Peter Jönsson

Bonnierförlagen har infört korttidsarbetare och ledningen går ner i lön. Vi pratar med Sara Börsvik, VD, om videomöten, hemmakontor och Bokmässan i Göteborg.

Det stora Bonnierhuset på Sveavägen ekar tomt, i vanliga fall jobbar runt 230 personer där. Men i fem veckor har personalen jobbat hemifrån.

– Fredagen den 13 mars packade vi ihop skärmar och tangentbord och åkte hem. Det är i princip tomt på Sveavägen. Folk åker in för enstaka möten eller för att skriva ut någonting, annars jobbar alla hemifrån, säger Sara Börsvik, VD för Bonnierförlagen, till Boktugg på telefon.

Hon tycker att det gått över förväntan att jobba på distans, även om det är en stor omställning jämfört med den sjudande miljön där planerade möten avlöser varandra i ljusgården och spontana möten uppstår vid kaffemaskinerna.

– Vi har Microsoft Teams som samarbetsmiljö och vi kör alltifrån videosamtal till stora veckomöten med över hundra deltagare. Det är annorlunda och vi ser för- och nackdelar jämfört med att sitta i samma rum. Vi har nog aldrig haft så punktliga starttider för möten, säger Sara Börsvik och skrattar.

Tråkigare möten

Hon menar att det digitala formatet kräver att man har en tydlig agenda före mötet och att det likaså måste vara tydligt vem som pratar.

– Men det blir svårare att interagera och möten blir lite tråkigare. Folk har blivit duktigare på att stänga av mikrofonerna när de inte pratar så det blir inte lika mycket brus och störande ljud som i början. Det blir inte lika dynamiskt, men samtidigt väldigt effektiva möten.

Bonnierförlagen har också märkt av en ökad mängd bedrägeriförsök via mejl i spåren av coronakrisen. Även med en strikt IT-miljö är det mer utsatt när medarbetare sitter på hemmakontor.

– Det förekommer att hackare utger sig för att vara någon inom Bonnierförlagen eller Microsoft som vill att du ska installera en uppdatering. Vi försöker utbilda alla och förklara att Microsoft aldrig mejlar eller ringer dig direkt. Men det är lätt hänt att någon råkar klicka på en länk eller en bifogad fil av misstag.

Den officiella statistiken som varje fredag kommer från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen visar tydligt att fysisk bokhandel tappar kraftigt i försäljning, liksom dagligvaruhandel.

– Vi känner igen oss i de siffrorna, det speglar väldigt väl vad som händer med vår försäljning. Jag uppskattar verkligen att de offentliggörs. Tappet i fysisk bokhandel är markant samtidigt som ehandel och streaming har en fin utveckling. Men ökningen där kompenserar inte för tappet i butik, säger Sara Börsvik.

Fysisk bokhandel viktig även för bredden

Bonnierförlagen ger ut en rad storsäljare. Den mest sålda boken i Sverige 2019 exempelvis var Camilla Läckbergs En bur av guld (utgiven på Bonnierförlaget Forum). I volym stod fysisk bokhandel och dagligvaruhandel tillsammans för 18,3 procent av hennes försäljning – men i kronor räknat var andelen 33,8 procent. Därmed kan man dra slutsatsen att Bonnierförlagen påverkas rejält av denna typ av titlar.

– Absolut. Men det är inte bara bästsäljare utan även på bredden. Bokhandeln är viktig för oss på många andra typer av titlar också, säger Sara Börsvik.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Det är lite överraskande egentligen att dagligvaruhandeln tappat så mycket med tanke på att det verkar vara en av få butiker som ökat sin försäljning generellt.

– Folk kanske inte fokuserat på böcker utan mer på toalettpapper och andra varor. Men förhoppningsvis kan det se lite bättre ut i den kanalen framöver.

Jämfört med förlagskollegor i Tyskland och Storbritannien har de svenska förlagen trots allt ett bättre läge eftersom de fysiska bokhandlarna fortfarande håller öppet.

– Även om vi ser tapp är det inte samma omfattning som i vissa andra länder. Vi har en betydligt mer gynnsam position eftersom vi har större spridning mellan olika format. Den stora skillnaden är förstås ljud och streaming.

Korttidsarbete och sänkt lön för ledningen

Bonnierförlagen tappar trots allt miljoner i försäljning och som en konsekvens av det ser man över kostnaderna. På torsdagen meddelade man att korttidsarbete införs för vissa medarbetare inom stödfunktioner. En del hör ihop med att kontoret är mer eller mindre nedstängt och därmed saknar vissa medarbetare arbetsuppgifter, och en del hör ihop med att inga fysiska event genomförs. Totalt ett sextiotal medarbetare går ner i arbetstid mellan 20 och 60 procent. Till att börja med fram till 30 juni. Här täcker staten en del av lönekostnaden.

– Det berör inte redaktionell personal eller kommunikationsavdelningen som jobbar med att marknadsföra våra boksläpp. Våra utgivningsplaner ligger kvar, men däremot har vi ställt in alla fysiska evenemang till och med juni, säger Sara Börsvik.

Hon menar att korttidsarbete är en åtgärd som ger kostnadsbesparing på kort sikt för att kunna trygga jobb på lång sikt.

– Ledningsgruppen och styrelsen har gått ner 7,5 procent i lön eftersom det är vad de medarbetare som korttidspermitterats fått göra. Däremot går vi inte ner i arbetstid, säger Sara Börsvik.

Även om bokbranschen, inte minst bokhandeln men även många förlag och författare, drabbats av coronakrisen så har man klarat sig bättre än andra branscher.

– Jag kan verkligen känna empati med mindre förlag som drabbas hårdare än vi gör. Det är ju inte alla förlag som har en stor del digital försäljning, det är många som är beroende av den fysiska bokhandelns försäljning eller är vana att sälja böcker vid signeringar och föreläsningar. Det skiljer mycket mellan olika förlag, en del har det verkligen superkämpigt just nu, säger Sara Börsvik.

Vad händer med Bokmässan i Göteborg?

Inga fysiska event före 30 juni och högst sannolikt kommer det att bli ytterligare en eller flera månader. Bokmässan i Göteborg äger rum i september och oron stiger för att även den är i farozonen. För många förlag läggs nästan hela marknadsbudgeten på Bokmässan. Även för Bonnierförlagen är det en väldigt stor investering, åtskilliga miljoner när man räknar monter, personal och resor.

– Vi har en väldigt tät dialog med mässan om hur vi kan parera det som händer. Å ena sidan är det fem månader kvar till september, å andra sidan närmar det sig snabbt så redan nu behöver vi kunna diskutera och vara innovativa. Bokmässan i Göteborg är viktig för hela vår bransch, vi behöver prata om böcker i slutet av september.

Och på tal om att ha det tufft så är kanske just arrangörer av litterära evenemang, där Bokmässan är den största men inte den enda, en grupp som verkligen är utsatt just nu.

– För Bokmässan och många andra är det ett enda event per år. Att över en natt riskera att tappa nästan hela sin försäljning, det är verkligen en mardröm, säger Sara Börsvik.

Men för att avsluta det hela på ett positivt sätt menar hon att bokbranschen har en viktig roll i coronakrisen.

– Jag tror att böcker betyder extra mycket i dessa tider. Vi behöver förflytta våra tankar och där fyller litteraturen en viktig funktion. Det är en anledning till att vi inte flyttar utgivningar med anledning av corona, sedan har vi säkert flyttat en och annan titel av andra skäl precis som vanligt, säger Sara Börsvik.

Som vanligt. Det är väl något som många längtar tillbaka till nu. Även om hemmakontoret har sina fördelar så återvänder Sara och hennes medarbetare gärna till Sveavägen så snart som möjligt.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL