Bonnierförlagen inför korttidsarbete för ett antal medarbetare

Sara Börsvik, vd för Bonnierförlagen. Foto: Peter Jönsson

Försäljningstappet i fysisk bokhandel påverkar Bonnierförlagen såpass mycket att man väljer att införa korttidsarbete för delar av organisationen.

Flera förlag i Storbritannien och USA har permitterat eller infört korttidsarbete för att spara pengar. Vi har sett att försäljningen via fysisk bokhandel sjunkit kraftigt även i Sverige under coronakrisen, men det har varit osäkert hur mycket det påverkar förlagen eftersom nätbokhandeln ökat och de digitala återförsäljarna talar om rekordsiffror. Men i fredags signalerade Förläggareföreningen att även förlagen känner av försäljningstappet.

Och idag kommer beskedet att Sveriges största förlagsgrupp, som givetvis har en stor försäljning i butik, att de behöver skära i kostnaderna.

”Bokbranschen påverkas, likt många andra, av den minskade aktiviteten i butiker och köpcentrum runt om i Sverige och man noterar en kraftigt minskad försäljning i fysisk bokhandel som konsekvens av coronapandemin. För Bonnierförlagen medför detta både minskade försäljningsintäkter och lägre arbetsbeläggning i vissa delar av organisationen.
Bonnierförlagen har därför beslutat att, under en begränsad period, tillämpa korttidsarbete för ett antal medarbetare. Syftet med åtgärden är att på kort sikt få en tydlig kostnadsbesparing och därigenom undvika mer genomgripande och långsiktiga åtgärder. Förlagsredaktionerna och kommunikationsavdelningen berörs inte av detta utan kommer att fortsätta arbeta som vanligt”, skriver Bonnierförlagen i ett pressmeddelande. 

– För oss är det viktigt att i mesta möjliga mån arbeta på utifrån vår planerade utgivning samtidigt som vi kortsiktigt måste möta det stora försäljningstappet i fysisk bokhandel. Vi är övertygade om att böcker och berättelser har en central betydelse för såväl personlig som samhällelig utveckling och spelar en ännu viktigare roll i en tid av osäkerhet – som glädjeämne, för att skingra tankarna eller genom att ge nya perspektiv, säger Sara Börsvik, VD för Bonnierförlagen, i samma pressmeddelande.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL