Oväntat samarbete: Strawberry ger ut Storytel-ljudböcker för barn som pappersböcker

Man ska inte lägga alla ägg, eller jordgubbar, i samma korg? I höst ges ett antal Storytel-ljudböcker ut som pappersböcker av Strawberry förlag. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Ett lite överraskande samarbete? Strawberry förlag ger i höst ut ett antal barnbokstitlar som tidigare getts ut som ljudböcker av Storytel.

– Våra populära Storytel Originals är otroligt uppskattade av lyssnarna och det är alltid roligt när dessa barnberättelser även distribueras i tryckt format så att unga läsare får maximal valfrihet. Just berättelser för barn känns extra roligt att tillgängliggöra på så många plattformar, och i så många format, som möjligt för att bidra till lusten för läsning och öppna upp till berättelsernas magiska värld. Vi på Storytel är glada för vårt samarbete och att vi nu gemensamt med Strawberry Förlag kan nå fler läsare, säger Marta Hedener, Förlagschef på Storytel Publishing Sverige, i ett pressmeddelande.

Under hösten inleder Strawberry förlag alltså ett samarbete med Storytel, där ljudböcker från Storytel Original Kids kommer ges ut som fysiska barnböcker. Titlarna har hittills enbart varit tillgängliga som ljudböcker på Storytels plattform. Böckerna ges ut på Strawberry förlag med start i augusti.

Det här samarbetet är både logiskt och ologiskt på samma gång. Ologiskt eftersom Storytel redan äger barnboksförlagen Rabén & Sjögren och B Wahlströms. De har redan förvandlat en ljudbok till barnbok med stor framgång – nämligen Musse & Helium-serien. Logiskt därför att den som är ansvarig för barn- och ungdomsböcker på Strawberry heter Maja Lindqvist som innan hon fick det jobbet var ansvarig förläggare för barnutgivningen på Storytel. Med andra ord hade hon stenkoll på vilka böcker som skulle gå att förvandla till tryckta barnböcker.

– Ett av de mål vi har med Strawberrys verksamhet är att hitta spännande samarbetspartners och upplägg, Storytel och detta samarbete är exakt ett sådant. Barnboken har verkligen en viktig position i fysiskt format och Maja Lindqvist, publicistisk chef för barn och ungdom hos oss, ser till att föra detta vidare i vårt framtidstänk för Strawberry. Vi har alla ett ansvar att gemensamt säkra framtida generationers läsande och skapa förutsättningar för att bredda och säkra vår branschs utveckling, säger Rebecka Leffler, CEO Strawberry Publishing, i samma pressmeddelande.

Strawberry Förlag ger under hösten 2020 ut:
Amerikaäventyret del 1 och 2 av Camilla Lagerkvist
Magiska sagor av Katharina Vittenlind
Nu börjar vi skolan del 1 och 2 av Katja Tydén

Boktugg analys: Det här kan förstås bero på flera saker. Dels att Rabén och B Wahlströms kanske inte kan ge ut alla de titlar som Storytel skapar för ljudbok. Kanske har de gjort en annan bedömning än Strawberry av böckernas potential. Det kan också vara ett tecken på att Strawberry och Storytel närmar sig varandra för ett större samarbete. Är det en första signal om att Storytel kommer att köpa Strawberry – eller att Petter Stordalen kommer att investera (eller kanske redan är ägare av ett stort antal aktier) i Storytel? Hans företagsimperium har påverkats kraftigt av coronakrisen som gör att hotellverksamheten blöder. Det har spekulerats i att det skulle påverka hans vilja att fortsätta pumpa in pengar i bokförlagen. Tänk om han tänker helt annorlunda – och diversifierar genom att köpa på sig Storytelaktier som också störtdök tillsammans med resten av börsen och den 16 mars var nere på 111 kr. Två månader efter att aktien kostade 187 kr. Nu har Storytel klättrat tillbaka till 171 kr och börsexperterna är säkert oense om det är en stabilisering eller en ”dead cat bounce” som vi ser.

Eller så är det här bara ännu ett av alla samarbeten i bokbranschen som i första hand handlar om hur man värderar potentialen i ett manus och att även konkurrenter kan samarbeta när det passar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL