Bonnierförlagen på tionde plats över jämställda företagsledningar

Sara Börsvik, vd Bonnierförlagen. Foto: Pressbild

Dagens Industri har sammanställt en lista över Sveriges 1 000 största företag. Bonnierförlagen är ett av blott 123 företag som har en kvinnlig vd.

En kartläggning som Dagens Industri har gjort inför Internationella Kvinnodagen över könsfördelningen i ledningsgrupperna i Sveriges 1 000 största företag visar att bara 194 bolag har en jämställd ledningsgrupp (utifrån definitionen minst 40 procent kvinnor respektive män).

”710 ledningsgrupper domineras av män, att jämföra med 38 kvinnodominerade. 123 av 1000 bolag har en kvinna som vd”, konstaterar DI.

I Dagens Industris ranking hamnar Bonnierförlagen på plats 10. Sedan januari 2020 är 37-åriga Sara Börsvik vd. I bolagets styrelse är majoriteten kvinnor – av totalt sju styrelseposter så innehas fyra av kvinnor. I ledningsgruppen sitter sex män och fem kvinnor. Tittar man på hur den kvinnliga representationen ser ut totalt sett i chefsleden så är hela 68 procent av Bonnierförlagens chefer kvinnor.

– Vi är stolta och glada över att vara ett företag som ligger i framkant gällande jämställdhet. Vi är övertygade om att en jämn representation mellan män och kvinnor i ledande befattningar har positiva effekter både på vår affär och vårt samhälle i stort, säger Sara Börsvik, vd Bonnierförlagen, i ett pressmeddelande.

På listan över de 1 000 storbolagen återfinns även Storytel med 40 procent kvinnor i ledningsgruppen och Adlibris med 46 procent.

Bokbranschen är i stort en kvinnodominerad bransch (bortsett från en del ledningar som fortfarande domineras av män). Här är Bonnierförlagen inget undantag, sett till hela personalstyrkan har Bonnierförlagen 75,6 procent kvinnliga anställda.

Eftersträvar ni jämställdhet även utanför ledningen när ni till exempel rekryterar ny personal?
– Ja. Vi arbetar aktivt med både jämställdhets- och mångfaldsfrågan i våra kompetensbaserade rekryteringsprocesser, säger Sara Börsvik till Boktugg.

Ett aktivt arbete med jämställdhets- och mångfaldsfrågan återspeglas också i utgivningen.

– Bland våra senaste förlagssatsningar har vi Fenix förlag, ett förlag som ger ut svenska böcker som översätts till arabiska och arabiska originalböcker. Fenix ska vara en brygga mellan kulturer. Vi vill att alla ska känna sig stolta över sitt ursprung och välkomna i Sverige, säger Sara.

En annan satsning hos Bonnierförlagen görs på lättläst litteratur för både vuxna och barn med nystartade Bokförlaget Hedvig, under ledning av ansvarig förläggare Hanna Larsson, där jämställdhet, mångfald och inkludering är centrala frågor.

– Romanus & Selling, också en ny satsning, har specialiserat sig när det gäller sina fackböcker och har en inriktning på jämställdhetsfrågor och feminism. På Bonnier Carlsen finns en tydlig trend de senaste 15–20 åren med allt fler barnböcker uppbyggda kring  ”starka unga tjejer”, säger Sara Börsvik.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL