ANNONS

Norstedts förlagsgrupp ökade omsättningen till 463 Mkr 2019

Eva Gedin, förlagschef Norstedts förlag (och från årsskiftet VD för Norstedts förlagsgrupp). Foto: Hugo Thambert.

Norstedts förlagsgrupp ökade omsättningen till 463 (430) Mkr och en allt större del av försäljningen är nu digital. Rörelseresultatet sjönk dock till 17 (31) Mkr.

– Vi befinner oss på en bokmarknad i stor omställning, därför är vi stolta över att fortsatt vara ett stabilt förlagshus med god lönsamhet. Vi har nu goda förutsättningar att möta utmaningarna som kommer med en allt snabbare digitalisering, säger Eva Gedin, VD på Norstedts Förlagsgrupp, i ett pressmeddelande.

Under 2018 ökade de digitala intäkterna med 60 procent och under 2019 fortsatte trenden, ökningen blev 41 procent under 2019 vilket är betydligt mer än övriga bokbranschen. Ljudboken står för mer än var fjärde krona av förlagsgruppens intäkter, tack vare en ökad utgivning och flera framgångsrika ljudböcker. Det är framför allt Norstedts skönlitteratur och Printz som ökar digitalt, där nu nästan varannan krona kommer från de digitala formaten.

– Förlagsgruppen är fortsatt lönsam trots att marginalen är pressad, vilket beror på fortsatta investeringar i digital utgivning och det speglar även en bransch med nya affärsmodeller och konsumentbeteenden. Digitaliseringen går fort, men det positiva resultatet 2019 visar att vi står starka även på en förändrad bokmarknad, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp.

ANNONS

Omsättningen landade på 463 (430) Mkr, vilket är den högsta på många år. 2019 blev alltså ett framgångsrikt år för Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts, Rabén & Sjögren, Printz Publishing, Tiden och B. Wahlströms) som gjorde ännu ett år med stabil vinst och ökande omsättning.

Rörelseresultatet sjönk dock från 31 Mkr till 17 Mkr jämfört med föregående år (2018) och därmed rörelsemarginalen från 7 till 4 procent.

Till förlagets stora framgångar under 2019 räknas David Lagercrantz Hon som måste dö, som var en av årets mest sålda böcker i Sverige. Andra böcker och upphovspersoner som toppat listorna under året är Anna Jansson, JK Rowling, Ingrid Carlberg, Jojo Moyes, Musse & Helium och Sommarskuggan.

– 2019 var ett starkt år på hela bredden, precis som det ska vara för en förlagsgrupp med bred allmänutgivning. Vi hade de starkaste barn- och ungdomstitlarna, den mest lyssnade ljudboken, de mest säljande romanerna och flera starka titlar inom sakprosa och fakta, säger Eva Gedin i ett pressmeddelande.

TIPS: Senaste numret av Magasinet Boktugg ute nu!

Hitta alla tidigare utgåvor av Magasinet här!

De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp

  1. Lagercrantz, David / Hon som måste dö (Norstedts)
  2. Jansson, Anna / Mitt hjärta är ditt (Norstedts)
  3. Jansson, Anna / Dotter saknad (Norstedts)
  4. Rowling, J.K. / Harry Potter och De vises sten (Rabén & Sjögren)
  5. Carlberg, Ingrid / Nobel : den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris (Norstedts)
  6. Rowling, J.K. / Harry Potter och Den flammande bägaren (Rabén & Sjögren)
  7. Chatterjee, Rangan / Hälsobalansen (Norstedts)
  8. Hjorth, Michael / En högre rättvisa (Norstedts)
  9. Moyes, Jojo / Bergens stjärnor (Printz Publishing)
  10. Mackic, Tina / Sommarskuggan och halloween-buset (Rabén & Sjögren)

Tre snabbfakta

463 Mkr … omsatte förlagsgruppen 2019. Rörelseresultatet var 17 Mkr (4 %)

25 % … av förlagsgruppens totala intäkter kommer från digitala bokformat. För skönlitteratur står de digitala intäkterna för snart hälften av intäkterna.

41 % … ökade förlagsgruppen sina digitala intäkter med – vilket är mer än branschen som bara ökade 21 % under förra året.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL