ANNONS

Martin Widmark och Lars Kepler dominerade Bonnierförlagens 2010-tal

Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril (foto: Ewa-Marie Rundquist) är författarna bakom pseudonymen Lars Kepler som dominerat topplistorna på 2010-talet. Men flest böcker har Martin Widmark sålt, många av dem tillsammans med illustratören Helena Willis (foto: Thron Ullberg).

Lars Kepler har dominerat topplistorna men Martin Widmark är den som sålt allra flest böcker under förra decenniet på Bonnierförlagen som hade 28 procent digitala intäkter 2019.

Bonnierförlagen sammanfattar inte bara det gångna året utan även det gångna decenniet i en pressrelease idag.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

2019 kröntes med dubbla Nobelpris, en Augustvinnare och den mest säljande titeln i hela branschen med Camilla Läckbergs En bur av guld.

Dubbla Nobelpris och decenniets största författarskap

Förutom ett Augustpris för fenomentiteln Ålevangeliet av Patrik Svensson och två Nobelpris 2019; Olga Tokarzcuk och Peter Handke; så kan Albert Bonniers Förlag också stoltsera med decenniets största författarskap genom Lars Kepler som förlaget dessutom lyckades skriva ett nytt avtal med på fyra böcker. Deckarduon hade både fler förstaplaceringar och fler placeringar totalt på tio-i-topp-listorna över bokbranschens gemensamma årsförsäljning än någon annan författare från Sverige eller utlandet (källa: SvB/Bokinfo, se fotnot), enligt förlagets beräkningar.

Martin Widmark fortsätter att dominera topplistorna

2019 blev ännu ett spännande år för Bonnier Carlsen. Klassiska Barnkammarboken fyllde 30 år med nya utgåvor. Lars Lerins Trollet är inte hemma beskrivs som en succédebut och bäst säljande verk under året blev Filmmysteriet av Martin Widmark och Helena Willis. Bonnier Carlsen noterar även decenniets bäst säljande författare på Bonnierförlagen med Martin Widmarks nära 5 miljoner sålda volymer.

Bokförlaget Ester Bonnier nytt förlagsnamn

I början av året kommunicerades förlagssatsningen där Bokförlaget Forum och Bonnier Fakta tillsammans med Bonnier Brands, Lovereads och Brillbee samlades under det nya gemensamma förlagsnamnet Bokförlaget Ester Bonnier. Förlaget firade 2019 års mest säljande verk i Sverige (källa: Bokförsäljningsstatistiken) med Camilla Läckbergs En bur av guld. Därtill uppmärksammades att Anders Hansens Hjärnstark sålt över 500 000 ex och att Per Morberg med utgivningen av sin tionde kokbok passerade 1 miljon sålda böcker totalt.

ANNONS

Digital utveckling och målgruppsfokus

Bonnierförlagen nådde under året målet att ha 10 000 digitala titlar i sin katalog. De digitala intäkterna stod för 28% av förlagsgruppens omsättning. Digital utveckling har även präglat kommunikations- och marknadsföringsarbetet under året. Läsarplattformen SelmaStories har fått sällskap av Bokiño, där föräldrar och alla som är intresserade av barn- och ungdomslitteratur får inspiration och tips. Bibliotekarier och lärare har också fått breddad service och inspiration digitalt med skräddarsydda webbplatser och nyhetsbrev.

Nyetableringar: Bokförlaget Hedvig och förlaget Romanus & Selling

Arbetet med Bonnierförlagens satsning på lättläst litteratur för både vuxna och barn har påbörjats under hösten. Bokförlaget Hedvig, kommer under ledning av ansvarig förläggare Hanna Larsson, med sin första utgivning våren 2020.

– Satsningen på lättläst litteratur gör att vi kan bjuda in mer ovana läsare till den fantastiska värld som boken öppnar upp för och Bokförlaget Hedvig är därför en viktig del av Bonnierförlagens tillväxtstrategi, säger Sara Börsvik, VD på Bonnierförlagen, i samma pressmeddelande.

Susanna Romanus och Åsa Selling startade förlaget Romanus & Selling, med fokus på skönlitteratur, romaner och spänning samt facklitteratur med feministisk inriktning. Förlaget ger ut de första titlarna våren 2020, samtidigt som Susanna Romanus och Åsa Selling fortsätter driva Bonnier Bookery.

Hållbarhetsfrågor fortsatt i fokus

Bonnierförlagens hållbarhetsarbete fokuserar på läsfrämjande, miljö, mångfald och jämställdhet. Som exempel har det långsiktiga stödet till både Läsrörelsen och Svenska PEN förstärkts under året. Det feministiska priset Årets Selma, som initierats av Bonnierförlagen, delades ut för andra gången i samband med Internationella kvinnodagen 8 mars. 2019 års pris gick till Amanda Oxell, Annonsrådet. Det nyinstiftade priset, Årets Selma Junior, gick till Ebba Bjelke för hennes arbete med Kungsholmens gymnasiums feministiska förening, Femmetopia KG.

Det ekonomiska resultatet för Bonnierförlagen under 2019 framgår dock inte av pressmeddelandet, det får vi återkomma till. Men gissningsvis så bör en ökad andel digital försäljning innebära en minskad omsättning – om man inte lyckats kompensera den med högre snittpriser på de tryckta böckerna.

ANNONS

Fotnot, så räknade Bonnierförlagen: I kategorin skönlitteratur som inkluderar både svenska och översatta böcker har Lars Kepler både fler förstaplaceringar (4) och fler placeringar totalt (13) på Svensk Bokhandels & Bokinfos tio-i-topp-listor över bokbranschens gemensamma årsförsäljning. Vid en sammanräkning av samtliga kategorier; skönlitteratur, facklitteratur, barn- och ungdomslitteratur, pocket, ljudböcker och e-böcker; har Lars Kepler flest förstaplaceringar (7) och flest placeringar totalt (38) på Svensk Bokhandels & Bokinfos tio-i-topp-listor över bokbranschens gemensamma årsförsäljning.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se