ANNONS

Rookie 14: Philip Birk om att skriva böcker som får vännerna att vilja läsa

Författaren Philip Birk. Foto: Hans Jonsson

Philip Birk blev deckarförfattare i brist på fotbollstalang. Han har skrivit två böcker om konsttjuven Tom Grip, och berättar för Boktugg om vägen till utgivning, hur han valde sitt ämne och uppdraget att få sina vänner att läsa böcker.

Philip inleder intervjun med att ursäkta sig på förhand för eventuella svordomar.

– Jag svär mycket … även i mina böcker faktiskt, jag tycker det är ett bra sätt att levandegöra dialogen.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Köp en stödprenumeration och bli en Boktugg INSIDER. Avsluta när du vill.

35 kr/mån 350 kr/år
Eller valfritt engångsbelopp via Swish.

Han har än så länge två spänningsromaner i bagaget, Kyldygnet och Frostnatt. Bägge handlar om konsttjuven Tom Grip och är utgivna av Historiska Media 2018 och 2019. 

Philips skrivande satte igång på riktigt när han gick på gymnasiet.

– Jag sökte efter något som inte var plugg, något som hade betydelse. Jag kände att jag ville åstadkomma något. Och det var naturligt att vända mig till skrivandet, jag hade en god relation till språk. Språk och historia var mina stora intressen och favoritämnen. 

Han berättar att han ofta låg vaken på nätterna och skrev, något som händer fortfarande.

– Det är väl inte så bra, men ganska passande för en författare … Jag tycker det är lättare att skriva på natten när det är mörkt och alla sover. Det är enklare att glida in i bubblan när det inte finns någonting som stör, säger Philip.

Skoltidens skrivprojekt resulterade i två egenutgivna äventyrsromaner, och därigenom lärde han sig hantverket.

– Jag sålde slut på upplagorna hemma i Varberg, det var jätteroligt och en viktig upplevelse för att jag sedan skulle gå vidare och våga ta steget att kontakta förlag. Både vänner och okända gav mig respons och uppmanade mig att fortsätta skriva. Det peppade mig oerhört mycket.

Efter studenten bar det av till universitetet där han läste en termin på juristprogrammet, innan han hoppade av och återvände hem för att arbeta som ekonomiassistent. Efter några år väcktes skrivarglöden till liv igen på allvar.

– Jag var lite less på de här småstadsdeckarna där en person med trasigt förflutet återvänder för att lösa ett gammalt brott som visar sig ha koppling till huvudkaraktären, säger Philip. Jag började själv skriva på en liknande bok som utspelade sig i Varberg, men det var katastrof … det var verkligen inte bra, och det var inte jag. Man måste tro på sin egen idé om det ska bli något läsvärt i slutändan. 

ANNONS

Han frågade sig vad han själv hade tyckt var spännande att läsa om, som han samtidigt inte visste så mycket om. Och snubblade in på konsttjuvar.

– Det krävdes mycket research. Att gräva där man står brukar vara ett tips, men om man är villig att lägga ner timmarna är det ju roligare att få lära sig något nytt.

Han läste artiklar om konststölder och intervjuer med före detta konsttjuvar, och gjorde studiebesök på flera olika museer, bland annat SMK i Köpenhamn och Nationalmuseum i Stockholm.

– Jag skrev den första boken på några månader för det var så jädra roligt att skriva den. Så jag tänkte att då är det nog kul att läsa den också.

Manuset skickades in till ett antal förlag och möttes av positiv respons. Philip fick ett par erbjudanden om utgivning, och valde till slut Historiska Media mycket på grund av deras starka engagemang.

Du var 25 år när du debuterade. Hur upplever du att du har tagits emot som relativt ung deckarförfattare?
– Jag har blivit väl mottagen, alla har varit oerhört trevliga. Men det är intressant när man jämför ålder inom olika yrken. Jag är besatt av fotboll och som fotbollsspelare ska man vara etablerad när man är 26, snudd på rutinerad. Nu blev jag aldrig fotbollsproffs, utan författare, och i deckarbranschen är det i princip snuttefilt och napp som gäller för en 26-åring, säger Philip skämtsamt.

Boktuggs nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Vi tar dig med bakom kulisserna i bokbranschen. Kostnadsfritt.
Vi delar aldrig din epostadress med tredjepart. Avsluta när du vill.

Han hade börjat plugga till historielärare i Uppsala och till en början fungerade det att kombinera författarlivet med studier, men när allt annat fick stryka på foten bestämde han sig för att hoppa sin utbildning och skriva på heltid. Det fungerar, men är ingen glamourös tillvaro.

– Det går runt, men det är typ som att leva som student. Jag har alltid varit snål så jag klarar mig. Man kan ha kul ändå. Mina vänner retar mig för att jag alltid köper Daim, de säger att det är det billigaste godiset …

”En deckare ska vara svår, men inte för svår”

Han läser gärna deckare, men inte under tiden han är i en skrivandeprocess – för att undvika att bli påverkad. Då blir det hellre historiskt eller dystopier.

Om han ska nämna någon förebild eller inspiratör så får det bli Jens Lapidus.

– Han har säkert haft en påverkan på mitt skrivande, jag gillar den korthuggna amerikanska stilen, utan långa beskrivningar, säger Philip.

Vad gör en bra deckare, tycker du?
– Jag är ett fan av eleganta intriger, med en massa trådar som knyts ihop på slutet och oväntade kopplingar mellan karaktärerna. En deckare ska vara svår, men inte för svår. Det värsta är när man vet vem som gjort det när det är hundra sidor kvar.

I sina båda deckare låter Philip en brottsling ha huvudrollen.

– Det är ett grepp som blir allt vanligare, att man vänder på perspektivet och låter brottslingen vara huvudkaraktär. Jag tycker det är kul, det ger större svängrum.

ANNONS

En målsättning med böckerna är att skriva på ett sätt som gör att hans kompisar vill läsa dem. Vilket är en utmaning.

– Det blir färre och färre i min ålder som läser. Jag tänker på det framförallt bland mina manliga vänner. De har läst typ Zlatan, Snabba cash och Millennium, för att de har blivit tvingade. Det är väldigt tråkigt, jag vet själv hur mycket jag har fått ut av att läsa genom åren. Men om det är jag som är författaren måste kompisarna åtminstone ge böckerna en chans. Och hittills har ingen klagat.

Det effektiva berättandet från film och tv med många cliffhangers har inspirerat honom, och är förmodligen en anledning till att kompisarna har tagit sig igenom böckerna.

– Det filmiska är viktigt för att fånga den publiken. Och jag tror att det har haft stor betydelse för att tv-rättigheterna såldes, säger Philip.

Ja, tv-rättigheterna till hans böcker köptes av ett tyskt produktionsbolag hösten 2019, efter att första boken släpptes på tyska ett halvår dessförinnan.

– Just nu försöker de få finansiering för produktionen. Jag vet inget mer än så, det är långt kvar innan det eventuellt blir en färdig tv-serie. Men det är förstås ett stort första steg att de har köpt rättigheterna.

Första och andra boken utspelar sig i Köpenhamn och Stockholm, och den tredje – som Philip jobbar med i detta nu – ska utspela sig i Oslo. Den har fått titeln Tigerstaden och släpps till sommaren.

– Min plan har hela tiden varit att skriva fem böcker, där var och en utspelar sig i de nordiska huvudstäderna. Men jag börjar få lite maratonsjuka nu efter att ha hållit på med detta oavbrutet i tre år. Kanske får jag för mig att testa något nytt däremellan. 

Vi pratar lite om ”att vara författare” och vilka upplevelser som har varit allra störst. Philip berättar om läsarmejl och den gången han fick en bild från en kompis i Stockholm som fått syn på en resenär på tunnelbanan som satt och läste en Tom Grip-bok.   

– Det var en härlig känsla, jag blev så otroligt glad. Att bli författare har varit min dröm ända sedan jag insåg att jag inte kunde bli fotbollsproffs, säger han med ett skratt, och fortsätter:

– Jag har så jävla många idéer, det känns som att jag har 70 stycken påbörjade romaner … jag måste ta på mig skygglapparna. ”Eyes on the prize”, som det heter.

Kyldygnet

Kyldygnet

»Imponerande skickligt berättad debutthriller.« Dagens Nyheter 

»Rafflande intrig, hisnande tempo och spännande.« Upsala Nya Tidning

Köpenhamn, juni 2016. Danmarks dyraste målning genom tiderna stjäls från nationalmuseet under en stöt som är lika utstuderad som våldsam. Spåren leder till en Malmöbaserad liga, ledd av den ökända Khanen. Läs mer »

Frostnatt

Frostnatt

Spektakulär konstkupp på Nationalmuseum i Stockholm

»Philip Birk skriver en spännande korsning mellan konstdeckare och gammal hederligt hårdkokt kriminalroman i högt tempo.« Dagens Nyheter

»25-årige Philip Birk skriver rapp och hårdkokt thrillerprosa av internationell klass. Läs mer »


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en stödprenumeration för att du läser varje vecka. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
35 kr/mån 350 kr/år

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se