Lucinda Riley toppar listorna: ”Vid årsskiftet sa det bara pang!”

Författaren Lucinda Riley. Foto: Astrid Waller

Lucinda Riley glänser på topplistorna under årets första veckor, en stark start för Strawberry i Sverige. Serien De sju systrarna närmar sig 200 000 sålda ex på svenska.

Den irländska författaren Lucinda Riley har legat etta på den skönlitterära topplistan (även så i skrivande stund) och haft fem titlar på topp 20 under de tre första veckorna av 2020. Böckerna är utgivna av Strawberry förlag, som etablerades under 2019 och släppte sina första böcker i höstas.

– Det är otroligt roligt att vår strategi har fungerat så bra. Vi bestämde tidigt att vi som en förlansering skulle ge ut de första fyra delarna i De sju systrarna-serien i storpocketutgåva under hösten. På så sätt kunde vi bygga upp förväntan inför den efterlängtade januariutgivningen av Månsystern, del fem i serien. Och vid årsskiftet sa det bara PANG, efter en fin försäljning hela hösten låg plötsligt alla böckerna på topplistan. Som nystartat förlag kunde vi inte ha önskat oss en bättre början på året, säger Karin Linge Nordh, publicistisk chef för skönlitteratur på Strawberry.

Lucinda Riley gavs tidigare ut på Bazar, som köptes av Strawberry Publishing i juni. 

– Av alla förlagets författare var det Lucinda Riley vi framför allt längtade efter att jobba med. Bazar och vårt säljbolag Hemming & Baggfelt hade gjort ett riktigt bra jobb med att etablera Lucinda i Sverige, många bokhandlare och läsare hade redan upptäckt henne, men vi var övertygade om att man kunde lyfta hennes försäljning än mer med rätt marknadsföring och en långsiktig satsning, säger Karin. 

Serien De sju systrarna består än så länge av fem böcker utgivna på svenska: De sju systrarna, Stormsystern, Skuggsystern, Pärlsystern och Månsystern. På engelska utkom del sex i oktober 2019, och den svenska översättningen Solsystern är planerad till november 2020. De fyra första böckerna släpps som pocket i vår. Dessutom finns Lucinda Rileys fristående titlar Midnattsrosen och Fjärilsrummet (släpps i maj).

– De sju systrarna-serien är ett världsfenomen, och det är lätt att förstå! Den bygger på ett så smart koncept – läsarna älskar historien om adoptivsystrarna som söker efter sitt ursprung över hela världen och blandningen av kärlek, dramatik och historia. Böckerna är fantastiska läsäventyr, de har starka kvinnor i fokus i både då- och nutid, och man lär sig något nytt i varje bok.

Hur många exemplar har böckerna sålt än så länge?
– Vi hade ett säljmål för 2019 på 100 000 ex, men vi landade istället på 160 000 ex i alla format. Försäljningen av Månsystern överträffar alla våra förväntningar, och första upplagan på 15 000 ex håller redan på att ta slut.

En viktig del av Strawberrys strategi har varit att så snabbt som möjligt tillgängliggöra Lucinda Rileys böcker i alla format, även de digitala.

– Vi är otroligt glada över att Gunilla Leining direkt påtog sig inläsningsuppdraget. Nu finns alla fem böckerna i serien samt solitären Midnattsrosen som både e- och ljudböcker, och gensvaret har varit fantastiskt, säger Karin.

Hur många titlar planerar ni att släppa på Strawberry under 2020?
– Vi tror att vi kommer att landa på cirka 20 böcker, men höstlistan är inte riktigt spikad än. Idag började även Maja Lindqvist, som ska bygga vår barnboksutgivning. Utöver Strawberry Förlag har vi även Bazars lista där vi bland annat gläder oss över det nya australiska stjärnskottet Natasha Lester som skriver böcker i Kate Mortons anda.

Var ligger ert främsta fokus under året?
– Författarna är vårt viktigaste fokus. Vi är tre förläggare med stor kunskap och enormt engagemang. Tillsammans med författarna gör vi böcker som ska synas, säljas och nå många läsare, precis som Lucinda Riley har gjort. Jag lägger hela min själ i arbetet och är övertygad om att det kommer bli fler topplisteplaceringar att fira framöver, säger Karin och fortsätter:

– För alla oss på Strawberry är det otroligt viktigt att snabbt sätta förlaget på kartan genom en intressant och varierad utgivning, lyckade lanseringar och inspirerande samarbeten. Vi vill visa alla – författare, agenter, återförsäljare, media och konsumenter – att vi är ett förlag som månar om kvalitet i varje led och vet att man måste slita hårt för att nå framgång.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL