ANNONS

Bookbeat över 250 000 abonnenter – omsatte 311 Mkr under 2019

Reklam för Bookbeat i tunnelbanan. Det senaste året har vi vant oss vid att se prenumerationstjänsterna marknadsföra sig med stortavlor och tv-reklam. Foto: Pressbild.

Bookbeat mer än dubblade intäkterna under 2019 till 311 Mkr (145 Mkr 2018). Dessutom passerades en ny milstolpe: 250 000 betalande abonnenter.

– 2019 var ett otroligt år för BookBeat. Fyra år in på resan slår vi våra mål, ökar takten i vår tillväxt och vår geografiska expansion samt passerar milstolpen en kvarts miljon betalande användare, säger Niclas Sandin, VD Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Det pågår ett race, dels mellan de tre stora ljudbokstjänsterna i Sverige (Storytel, Bookbeat och Nextory) och dels mellan de svenska och utländska tjänsterna. Exakt antal abonnenter i de olika länderna är svårt att få grepp om, Storytel meddelade nyligen att de passerat 400 000 abonnenter i Sverige.

Bonnierägda Bookbeats intäkter växte med 114 procent under 2019 (vilket till och med var bättre än de 110 procent bolaget växte med 2018). Totalt uppgick intäkterna under året till 311 miljoner kronor (145 miljoner kronor 2018). Det innebär att Bookbeat slagit sin målsättning som var en tillväxt på 100 procent, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

I detta redovisas dock inte resultatet, vilket förklaras av att man nätt och jämnt stängt verksamhetsåret. Men det är samtidigt väldigt intressant att veta hur 2019 gick rent ekonomiskt. Har förlusten ökat eller minskat? Bookbeats rörelseresultat 2018 var -96,9 Mkr och för 2017 landade rörelseresultatet på -93.9 Mkr. På tre år (2015-2018) investerade Bonnier Books 251 Mkr i Bookbeat. 

– Som vanligt kommenterar vi inte resultatet mer än att även det blev lite bättre än planerat, säger Niclas Sandin till Boktugg.

ANNONS

Bookbeat växer i Tyskland, Finland och Sverige

Tillväxten för Bookbeat har i huvudsak skett på företagets tre fokusmarknader: Sverige, Finland och Tyskland. Den svenska marknaden var under 2019 fortfarande störst i antalet användare. I Finland var Bookbeat fortsatt den populäraste ljudbokstjänsten under 2019 på en kraftigt växande marknad. Tyskland stod för den största procentuella användartillväxten och Bookbeat menar att de har redan blivit en av landets populäraste ljudbokstjänster.

Märker ni någon avmattning på den svenska marknaden, eller fortsätter totalmarknaden att växa även här?
– Vi fortsatte växa kraftigt i Sverige under 2019 och min prognos är att du kommer se en väsentligt större intäkt totalt för de digitala tjänsterna när branschstatistiken släpps här senare under kvartalet. Dock kommer årets siffror vara lite dopade av momssänkningen, och till skillnad från tidigare år inte enbart vara organisk.

Bookbeat finns sedan mitten av 2019 på ytterligare 25 stycken marknader runt om i Europa, dock ej översatt till lokala språk. Under andra halvan av 2019 har förhandlingar skett med lokala förlag och tjänsten kommer under 2020 lokaliseras på de marknader där den största potentialen har identifierats.

Storytel etablerar sig i både Asien och Sydamerika, kollar även ni på andra världsdelar?
– Fokus för oss ligger just nu i Europa. Finns ingen anledning att i detta initiala skede gå över världshaven för vatten, säger Niclas Sandin.

Bookbeat uppger själva att de i slutet av 2019, baserat på snittbetyg i App Store och Google Play, klättrat till positionen som den bästa ljudbokstjänsten på båda plattformarna i Sverige och Finland samt den bästa ljudbokstjänsten för iOS-enheter i Tyskland. 

– Nu, eller inom en snar framtid, kommer vi som ljudbokstjänst runt om i Europa ställas inför konkurrens från de största och de bästa. Vår övertygelse är att nyckeln då är att inom vår nisch lägga allt fokus på att ta ledarskap i utvecklingen av produkt, erbjudande samt dataanalys. Under 2019 sprang vi där ikapp och i vissa fall förbi konkurrenterna, 2020 kommer handla om fortsätta utveckla en tjänst användarna älskar och vår tillväxtresa, säger Niclas Sandin.

ANNONS

Boktugg testade de olika ljudbokstjänsterna förra året och vi lär få anledning att göra det igen för att se vilken app som egentligen är bäst.

En annan fråga är förstås: hur många aktörer finns det plats för på den svenska marknaden, i det långa loppet?
– Jag vill inte ge någon exakt siffra men på sikt är jag helt säker på att det kommer bli en viss konsolidering, säger Niclas Sandin.

Det är ingen tvekan om att Bonniers hoppas på att Bookbeat är en av de aktörer som finns kvar efter en sådan konsolidering. Efter att TV4-affären slutförts har Bonnierkoncernen kanske också råd att fortsätta investera tungt i digitala böcker.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se