Bokhandlarna sätter sitt hopp till julhandeln – hårda paket fortfarande populära

Julhandel i Stockholm. Arkivbild: Tomas Oneborg / SvD / TT.

Den fysiska boken tappar mark i den digitala tidseran, med nedåtgående försäljningssiffror. Men när det kommer till klappar under granen är boken alltjämt ett populärt inslag.
– På julen är bokförsäljningen fortfarande stabil, säger Erik Wikberg, expert på bokförsäljningsstatistik.

Antalet sålda exemplar av böcker i bokhandeln, på internet och i dagligvaruhandeln minskade sammantaget med 7,6 procent under årets första hälft, enligt statistik från Svenska Förläggareföreningen. För första gången på många år minskade också försäljningen av fysiska barnböcker.

Statistiken är dock inte ett tecken på att svenskarna konsumerar mindre litteratur. Digitala ljudböcker och e-böcker i olika abonnemangstjänster ökar stadigt, men de totala intäkterna minskar.

– Det behöver säljas tre till fyra digitala böcker på en fysisk bok för att det ska ge samma lönsamhet, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Julhandeln har därför blivit viktigare än någonsin för förlagen och försäljarna av fysiska böcker.

Enligt Göran Wiberg står julhandeln för ungefär 25 procent av förlagens totala omsättning, och ungefär 30 procent av bokhandlarnas.

– Julen har alltid varit, och är fortfarande, oerhört viktig. För vår del börjar julförsäljningen redan i september och oktober, så det är lite svårt att ringa in exakta siffror, säger han.

Fler böcker ges ut i juletid

Det finns marknader där förlagen aktivt väljer att ge ut majoriteten av årets böcker lagom till julen. I Island är två tredjedelar av den totala bokutgivningen förlagd till november och december, under traditionen ”Jolabokaflod”.

– Om den här traditionen dör är den isländska bokutgivningen död, har Páll Valsson, förlagschef på Bjartur, Islands andra största förlag, sagt till nyhetsbyrån AFP.

I Sverige syns vissa spår av ökad utgivning i juletid, även om den är långt ifrån lika omfattande som den isländska ”julboksfloden”.

– Det ges ut något fler nyheter i november nu. Tidigare har man kanske fokuserat mer på september och oktober, säger Göran Wiberg.

Enskilda böcker viktiga

Enligt Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och den som sammanställer Svenska Förläggareföreningens rapporter, har julförsäljningen av fysiska böcker legat på en stabil nivå i Sverige de senaste åren, trots att helårsförsäljningen gått ned.

– Det ser lite olika ut från år till år beroende på vilka titlar som släppts. 2018 minskade julförsäljningen av böcker mot året innan, vilket kanske hade att göra med att det inte fanns någon färsk Nobelpristagare i julhandeln då. I år finns det i stället två att välja mellan, där Olga Tokarczuk har flera böcker på topplistorna.

– Sen har vi också Augustprisvinnare i år som är lättare att ta till sig än i fjol. Ålevangeliet var ett försäljningsfenomen redan innan julhandeln drog i gång, till exempel. Människor kommer också att hitta till Marit Kaplas Osebol. Förra året hade vi ett diktepos (Aednan av Linnea Axelsson) bland vinnarna, en bok som kanske inte når en lika bred marknad.

TT: Så den fysiska boken är inte på väg bort som julklapp?
– Nej, det skulle jag inte säga. Det underliggande intresset för litteratur och läsning är stabilt, även om våra konsumtionsbeteenden skiftar ibland. Samtidigt tror jag att det finns något unikt med den fysiska bokhandeln runt juletid som är svårt att sätta fingret på. En annan typ av konsumtion som handlar om att dela med sig av något man tror att någon annan kommer att tycka om, säger Erik Wikberg.

Heta bokklappar i jul

Böcker som återkommer på försäljningstopplistorna hos några av Sveriges största bokhandlare.

Ålevangeliet : berättelsen om världens mest gåtfulla fisk

Ålevangeliet : berättelsen om världens mest gåtfulla fisk

VINNARE AV AUGUSTPRISET 2019 I DEN FACKLITTERÄRA KLASSEN

Hur mycket kan man veta om en ål? Eller om en människa?

"Ålevangeliet" är en bok om världens mest gåtfulla fisk. En fisk som gett upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen, det som kallas ”ålfrågan”. Läs mer »

Klubben

Klubben

I årtionden hade han omgetts av rykten om övergrepp – den välkände kulturprofilen vars prestigefulla klubb drog till sig medlemmar ur Svenska Akademien, och där konstnärskap både föddes och dog. Den 22 november 2017 publicerades journalisten Matilda Gustavssons reportage om kulturprofilen i Dagens Nyheter, där arton kvinnor vittnade om våldtäkter, hot och trakasserier. Läs mer »

Löparna

Löparna

NOBELPRISET I LITTERATUR 2018

”Löparna” är en roman om att befinna sig i ständig rörelse. Men också om att till varje pris bjuda motstånd – att bromsa och bevara.

Frédéric Chopins syster smugglar hans konserverade hjärta över gränsen till Polen. Läs mer »

1794

1794

Uppföljaren till succéromanen ”1793”, som tagit Sverige och världen med storm. En mor sörjer sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som sörjer sin döde vän. På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för. Läs mer »

100 svenska dialekter

100 svenska dialekter

Hur låter skånska? Varför låter göteborgare goa och glada? Varför finns det över huvud taget dialekter? Och varför säger man i vissa delar av Sverige ett apelsin, när det borde heta en apelsin. Läs mer »

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL