BTJ flyttar distribution till Skåne – minskade 220 Mkr i omsättning förra året

BTJ Sverige AB har från 1 december en ny distributionspartner för leveranser av media. Den nya distributören Postpac AB ersätter tidigare partner för leveranser i Norden.

BTJ byter distributionspartner, Postpac ska sköta leveranser av media. BTJ:s bokslut för 2018 visar att försäljningen minskade 220 Mkr jämfört med året innan. Ett resultat av att man sålt ett affärsområde och valt att inte delta i biblioteksupphandlingen.

I ett pressmeddelande berättar BTJ att de med en ny partner effektiviserar sin mediadistribution. Den nya leverantören Postpac AB som tar över från 1 december ligger i Skurup i Skåne, geografiskt närmare BTJ:s huvudkontor i Lund. Det ger flera fördelar och inte minst ökad flexibilitet. På så sätt kan BTJ fortsätta leverera, mer effektivt och med samma kvalitet till sina kunder.

– Vår nya logistikpartner har över 40 års erfarenhet och vi ser fram mot ett samarbete som kommer att växa i takt med att BTJ utökar sin verksamhet som medieleverantör. Fokus för oss är att vi fortsätter ge kunder den professionella service de förväntar sig, säger Anette Grönroos vd på BTJ, i ett pressmeddelande.

Flytten av distributionen kan påverka leveranstider under vecka 48 och 49, enligt BTJ.

För två år sedan vann Adlibris en upphandling hos SKL Kommentus om att få leverera böcker till biblioteken. BTJ valde den gången att inte ens lämna anbud. Adlibris blev därmed förstahandsval och Bokus andrahandsval, en position som BTJ tidigare haft.

– Det är mot bakgrund av vår kunskap om bibliotek och den viktiga verksamhet biblioteken bedriver som vi gjort ett aktivt och medvetet val. Vi svarar inte längre på upphandlingar som inte är bra för Sveriges bibliotek. Det som är bra för biblioteken är bra för BTJ. På det sätt Kommentus upphandling är skriven gynnar den leverantörer som levererar stora lagerförda titlar. Så som denna upphandling är skriven stödjer den inte samhällets behov av tillgång på kvalitet, mångspråk och en bredd som vi anser är viktigare än någonsin, skrev BTJ:s vd Anette Grönroos i ett uttalande då.

Effekten av det förlorade ramavtalet syns i bokslutet för 2018. BTJ Sveriges omsättning landade då på 158,2 Mkr. En minskning på över 220 Mkr jämfört med de 378,8 Mkr som utgjorde nettoomsättningen 2017. Men det är inte hela sanningen.

– Det finns flera skäl till detta, där en stor del är att vi sålde av ett stort affärsområde, Prenumerationsservice, under 2017. Förutom det har vi valt att under de här åren inte svara på de stora upphandlingarna för biblioteksutrustad media, säger Stefan MårtenssonBusiness Controller på BTJ.

Prenax AB förvärvade prenumerationsverksamheten från BTJ Sverige AB i augusti 2017.

Hur mycket omsättning tappade BTJ på de förlorade biblioteksupphandlingarna för böcker?
– Vi ser det inte så, vi gjorde ett medvetet val att inte svara då vi inte tycker att dessa gynnar varken oss eller biblioteken. SKL Kommentus och Stockholm är de två största upphandlingarna som vi hade tidigare, säger Stefan Mårtensson.

Frågan är om BTJ kan återta sin position som främsta leverantör av böcker till biblioteken i framtiden. BTJ vill även framöver sälja media till Sveriges bibliotek och genom att inte svara på upphandlingen hoppades företaget skapa förutsättningar för att förändra hur upphandlingarna utformas så att BTJ i framtiden kan svara på fler upphandlingar.

– Vi välkomnar en dialog mellan oss, biblioteken och samarbetsorganisationer som SKL för att tillsammans arbeta bort det arv av orimliga krav som har varit vanligt förekommande i upphandlingar. Det har inte varit möjligt för BTJ att svara på vissa upphandlingar eftersom det på grund av dåligt formulerade krav inte varit möjligt att räkna på kostnader – och därför inte möjligt att komma med ett bud. Krav som att kunna leverera all litteratur på alla övriga språk inom samma tid, med risk för höga viten. Vilket inte är möjligt. Våra konkurrenter har löst det genom att helt enkelt inte ta upp vissa titlar i sina sortiment, säger Anette Grönroos till Boktugg och tillägger:

– Men det vill inte vi göra. BTJ erbjuder det bredaste sortimentet till Sveriges bibliotek. Vi levererar fortfarande det stora, men också det smala och det för biblioteken unika.

Ur ett branschperspektiv kan detta också vara intressant när man studerar nätbokhandelns omsättning. Den vunna biblioteksupphandlingen kan alltså ha utgjort en stor del av den ökade försäljningen för Adlibris men även för Bokus. Enligt bokförsäljningsstatistiken för 2018 så ökade nätbokhandel (inkl bokklubbar) från 2047 Mkr (2017) till 2166 Mkr (2018), en ökning med 119 Mkr samtidigt som fysisk bokhandel tappade 69 Mkr.

Fotnot: Den senaste biblioteksupphandlingen – Ramavtal Litteratur 2016, gäller fram till 23 oktober 2020, enligt SKL Kommentus hemsida. Eventuellt med ytterligare ett optionsår.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL