fbpx

Storytel fick 126 900 nya abonnenter juli-sept 2019 – överträffar prognosen

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin.

Storytel fortsatte växa starkt även på den nordiska marknaden under tredje kvartalet. Av 126 900 nya kunder kom mer än hälften (66 800) i Norden.

Efter att Bookbeat berättat att de har över 100 000 kunder i både Sverige och Finland och Nextory avslöjat att de ökat mest (i procent) under tredje kvartalet och var tvåa på svenska marknaden var det idag dags för Storytel att visa upp sina siffror. Eftersom de redan släppt en prognos var det inte lika spännande även om de överträffade prognosen på flera områden.

– Storytel överträffar prognosen för perioden, både intäktsmässigt och sett till abonnenttillväxt, med en stark tillströmning av kunder som tagit oss förbi ytterligare en fantastisk milstolpe. För första gången i vår historia kan Storytel redovisa ett kvartal med ett genomsnitt på över en miljon betalande kunder. Jag är otroligt tacksam och ödmjuk inför det fantastiska gensvar som vi får varje dag från människor i alla delar av världen som älskar berättelser, säger Storytels VD Jonas Tellander i ett pressmeddelande.

ANNONS

Den 12 augusti 2019 passerade Storytel milstolpen en miljon betalande kunder. I genomsnitt hade Storytel under det tredje kvartalet 2019 hela 1 014 400 abonnenter. Bolaget har sett en stark tillströmning till tjänsten på både de nordiska marknaderna och i segmentet Non-Nordics.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under tredje kvartalet 2019 i Norden uppgick till 736 000, motsvarande 4 000 betalande abonnenter över prognos och en ökning på 140 600 abonnenter jämfört med det tredje kvartalet 2018. Streamingintäkterna i Norden landade på 340 MSEK (prognos 338 MSEK och 276 MSEK i det andra kvartalet 2019).

”Intäktsökningen är hänförlig till en stark abonnenttillväxt under sommaren men även till stor del en ökad ARPU om 154 SEK i tredje kvartalet 2019, jämfört med 138 SEK i andra kvartalet 2019, till följd av momssänkningen i Sverige, Norge och Finland”, skriver Storytel.

– I juli månad sänktes den digitala bokmomsen i Sverige, Norge och Finland vilket gett oss momentum att vässa vårt kunderbjudande och samtidigt, tack vare vår revenue share-modell med förlagen, förbättra intjäningen för författarna. Vi ser nu med stor tillförsikt fram mot de kommande momssänkningarna i Polen och Nederländerna i november 2019 respektive januari 2020, säger Jonas Tellander. 

Genomsnittligt antal abonnenter i segmentet Non-Nordic uppgick under tredje kvartalet 2019 till 278 400 abonnenter, en ökning med 60 100 betalande abonnenter jämfört med andra kvartalet 2019 och över den prognos som tidigare kommunicerats om 273 000 abonnenter. Årlig abonnenttillväxt uppgick till 122 procent. I segmentet Non-Nordic uppgick streamingintäkterna till cirka 59 MSEK under tredje kvartalet 2019, jämfört med prognos 57 MSEK  – en ökning med 119 procent jämfört med tredje kvartalet 2018.

Totalt nådde Storytel alltså nästan 400 Mkr i streamingintäkter under tredje kvartalet. Det innebär också att de redan passerat en miljard (1 015 Mkr för att vara exakt) kronor i streamingintäkter under 2019. De kanske inte riktigt når upp till 1,5 miljarder under helåret, men det är förmodligen inte långt borta.

Trots konkurrenternas kraftiga tillväxt så ökar Storytel ändå mer i absoluta tal, både på abonnenter och intäkter. Momssänkningen ger positiva effekter på lönsamheten för de marknader där detta sker, samtidigt exponeras Storytel för den svaga svenska kronan.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny