Är Bokmässan för stor eller alldeles för liten för att överleva på sikt?

Bokmässan som en pizza med extra allt? Fina middagar, seminarier, signeringar och bokförsäljning men även B2B. Är Bokmässan i Göteborg för stor, för liten eller lagom? Foto & montage: Boktugg.

Bokmässan 2019 var trevlig men känslan är ändå att det finns mängder av frågetecken. Huvudfrågan är dock om mässan ska bli större eller mindre, menar Boktuggs chefredaktör Sölve Dahlgren.

Den här analysen skulle ha gjorts i söndags kväll så att ni kunnat läsa den på måndag morgon. Men med tanke på att alla i bokbranschen som var på mässan ändå hade boksmälla (definitionen på baksmälla efter bokmässan orsakad av att de flesta jobbar 80 timmar på fyra-fem dagar och minglar bland baciller och onyttigheter) så gör det kanske inget att den dröjt.

Till att börja med så är de flesta jag pratat med positiva till årets mässa. Som vi berättat så tappade visserligen de två största förlagen försäljning i sina montrar men många andra pratade om ökningar på 20-50 procent och i flera fall rekordförsäljning i sina montrar.

Själv lyssnade jag på alltför få seminarier för att verkligen kunna recensera dem. Jag hörde bara ett seminarium i en föreläsningssal och en handfull ute på mässgolvet. Inget av samtalen tillförde något nytt men en given reflektion är less is more eller tre är en för mycket.

Det lockar ibland att ha panelsamtal med flera intressanta medverkande men det kändes som om varje gång det var fler än två personer utöver moderatorn så tappade samtalet. Ofta för att en av de tre (eller i ett fall fyra) experterna/författarna på scen tog för stor plats, inte kunde sluta prata. I andra fall för att de tittade på varandra och inte visste vem som skulle ta frågan.

De allra bästa samtalen på scen var mellan två personer, moderatorn och den intervjuade. Se där ett enkelt tips.

Men efter att ha gått runt på mässan och pratat med bokstavligt talat hundratals personer under de här dagarna så är det ändå en frågeställning som gnager i mig. Storleken på mässan. Även om vi svenskar gärna säger att mässan är lagom stor så vill jag tvinga er att tänka till och samla argument för att Bokmässan i Göteborg borde bli större – eller mindre.

Bokmässan i Göteborg är för stor

Antalet utställare sjönk visserligen till 798, men ändå. Om du tänker dig att du är på Bokmässan alla dagar och hela tiden utan att ta paus för lunch (det går ju att vara förutseende och packa ner matsäck så behöver du inte ens stå i kö) så får du ihop 36 timmar eller 2160 minuter. Det ger dig 2 minuter och 42 sekunder till varje monter. Om du ska fördela den rättvist och besöka vissa med mat i munnen.

Hur många av dessa utställare är faktiskt bokförlag eller författare? Hälften kanske. Det finns mängder av organisationer och leverantörer som ställer ut. Bokmässan i Göteborg är lite unik på det viset att det är en kombinerad proffs- och konsumentmässa. Det är till och med flera proffsmässor eftersom den vänder sig till flera olika målgrupper (bibliotekarier, lärare, förlagsfolk, bokhandlare m fl).

Det här gör att Bokmässan i Göteborg kan upplevas som för stor och oöverskådlig. Frågar du konsumenterna så skulle de förmodligen gärna slippa en tredjedel av utställarna och ha mer fokus på förlag och författare.

Ett tecken på det är att flera mindre förlag, inte minst egenutgivare, säger att de väljer bort Bokmässan i Göteborg för att istället åka på lokala bokmässor som exempelvis SmåLit som siktar på 75 utställare 2020. Där är det lättare att synas, på Bokmässan i Göteborg drunknar man lätt i mängden.

En annan sak som gör Bokmässan i Göteborg alldeles för stor är seminarierna. Där är det inte ens möjligt att hinna lyssna på alla. Och för varje seminarium du lyssnar på så hinner du se mindre av mässan. Det är nästan så att mässan skulle behöva vara fler dagar. Eller så har det helt enkelt blivit för många seminarier?

Förlagen vill gärna ha sina (dyra) inbjudna författare på så många scener som möjligt. Alltså skapas nya scener och mässan växer. Men är det verkligen rätt väg? Borde man inte istället gallra? De stora fina scenerna som Crimetime som nästan är en festival i mässan drar publik från golvet och utställarna. Andra skulle gärna slippa monterscener som stoppar upp flödet i gångarna och tar tid som besökarna kunde spenderat på att handla böcker.

En annan sak som tyder på att mässan blivit för stor är att hotellen alltid är fullbokade. Eller ska vi säga dubbelbokade, för det finns alltid lediga rum ett par dagar innan mässan börjar men aldrig ett par månader innan.

Utställarna tycker att det är för dyrt att ställa ut i Göteborg. Över 3 000 kronor per kvadratmeter när man räknar in grundläggande saker som matta och el. Två rum (alltså förråd och monter) och scen springer snabbt iväg till 100 000 kronor innan du ens bokat hotell och betalat personal. Kanske skulle man skala ner lite på kostymen så att det blir mer överkomligt?

Och som en besökare sa: ”85 spänn för korv med bröd och 125 spänn för pizza, det är ju dyrare än i Åre.” Och det var alltså ingen överdrift utan verkliga priser, låt vara att den där korven var mycket finare än i de flesta korvkiosker. Pizzan däremot var högst ordinär.

Bokmässan i Göteborg är alldeles för liten

Den som tycker att Bokmässan i Göteborg är oändligt stor kan besöka Frankfurt. Den bokmässan hade 2018 över 7 500 utställare och 285 000 besökare. Det lär finnas 370 000 kvadratmeter utställningsyta i Frankfurt men exakt hur mycket som nyttjas under bokmässan har jag inte lyckats hitta. Bokmässan i Göteborg har haft drygt 11 000 kvm uthyrt på senare år och var som mest uppe i 13 500 kvm. Svenska Mässan erbjuder, enligt hemsidan, en total mässyta om 41 000 kvm och ”en mycket flexibel anläggning som möjliggör anpassning till varje arrangörs lokalbehov”.

Bokmässan i Frankfurt har kallats världens största men sett till antalet besökare finns det många andra mässor runtom i världen som lockar mycket mer folk, vissa har flera miljoner besökare.

Alltså: när utställare klagar på att monterhyran är för hög så klagar de egentligen på att det är för få besökare som kommer till mässan för att handla.

Bokmässan i Göteborg behöver dubbla besöksantalet. Eller varför inte tredubbla det. Och för utställarna (jag tänker främst på bokförlagen) så behöver besökarna vara där för att handla. Ur ett krasst kommersiellt perspektiv kanske det borde finnas en dag utan seminarier som bara handlar om shopping?

Och kanske skulle man ha större montrar och därmed större ytor för samma pengar? Om man ska dubbla antalet besökare kommer de nämligen inte att rymmas på nuvarande yta.

Även seminarierna skulle kunna bli större. En del av scenprogrammen är så bra att de är värda en större publik. Så kanske en av dagarna på mässan bara skulle vara seminarier, inte mässa? Kanske skulle man fylla Scandinavium eller Ullevi under några timmar där litteraturen får stå i centrum? Kan rockband sälja ut flera dagar i rad så borde väl ett stjärnspäckat författarprogram kunna göra det?

Hur många skulle vara beredda att betala ett par hundra eller kanske rentav en tusenlapp för att sitta på Ullevi och lyssna till Margaret Atwood, Michelle Obama, JK Rowling, Stephen King och andra spännande författare prata om sina böcker? Kanske krydda det med någon musiker med nästan litterära texter? Om inte Dylan så kanske Thåström eller någon annan artist som är aktuell med en bok?

Bokmässan i Göteborg måste tänka större. Den är alldeles för liten.

Bokmässan i Göteborg är lagom

Lagom. Det är kanske ordet för Bokmässan just nu, om du tittar på de båda perspektiven ovan. Men för att vara relevant i längden, i en framtid där bokläsandet flyttar från papper till skärm oavsett vad vi tycker om det, så kanske lagom inte räcker.

Det började en gång i tiden som en mässa för biblioteken. Numera är Bok & Bibliotek inte lika tydligt men det präglar ändå mässan indirekt i sin utformning.

Mindre än ett år kvar till nästa Bokmässa och redan nu har förlagen börjat boka upp hotellrum. Samtidigt som många av dem funderar över om och hur de ska närvara på nästa års Bokmässa. Om deras närvaro ska bli större eller mindre eller om den var … lagom.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL