Kobo lanserar i Sverige – samarbetar med Axiell Media

Eva Houltzén, VD Axiell Media. Foto: Louise Nylund

När Rakuten Kobo nu lanserar sin butik med digitala böcker i Sverige, både som en sajt och i form av en app, inleder de ett samarbete med Axiell Media.

Rakuten Kobo Inc. ägs av Tokyo-baserade Rakuten, och har sitt huvudkontor i Toronto. Det är en av världens största nätbokhandlar för digitala böcker, både e- och ljudböcker. Dessutom har de tagit fram flera populära läsplattor, som numera kan köpas även i Sverige (hos Kjell & Company). 

I januari 2017 skrev vi: ”Frågan är om inte tiden är mogen för Kobo att ta ett steg in på den svenska marknaden genom ett samarbete med någon etablerad aktör. Adlibris och Bokus är förstås de givna kandidaterna.” Nu blev det inte ett samarbete med någon existerande nätbokhandel, men väl ett samarbete med en av de största leverantörerna av digitalt innehåll.

– I vårt mål att kontinuerligt växa marknaden för digitala böcker och tillhandahålla nya försäljningskanaler till våra anslutna förlag är vi glada över vårt nya samarbete med Kobo och att välkomna dem till Sverige, säger Eva Houltzén, VD för Axiell Media, i ett pressmeddelande.

Samarbetet gör det möjligt för förlag som har avtal med Axiell Media att tillgängliggöra sina böcker i tjänsten. Redan nu kan förlagen lägga till sina böcker i den nya kanalen i Axiell Medias kundportal.

– Vi är glada över att arbeta tillsammans med Sveriges dynamiska förlag och Axiell Media för att erbjuda det bästa lokala innehållet till den svenska läsare som vill läsa digitalt, säger Pieter Swinkles, Chief Content Officer på Rakuten Kobo.

Kobo erbjuder alltså ingen streamingtjänst utan är en nätbutik för eböcker och ljudböcker där man köper varje titel för styckepris. Böckerna kan köpas och läsas på dator, platta eller mobil genom Kobos sajt eller app.

Sedan några veckor tillbaka finns Kobos sajt på svenska men de svenskspråkiga böckerna lyser fortfarande med sin frånvaro.

Fotnot: Publit har redan tidigare erbjudit distribution via Kobo men pausade det i avvaktan på den svenska lanseringen. De kommer nu att erbjuda Kobo-distribution för sina premium-kunder till att börja med.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL