Henrietta Denward jobbar i bokhandel och berättar i sitt söndagstugg om alla de olika roller och arbetsuppgifter man behöver axla som bokhandelsmedarbetare.
Bokhandeln, en kärlekshistoria
Text: Henrietta Denward
Aktuellt boktips
Vi kommer ändå bara bli becknare
- Förlag: Bonnier Carlsen
- Format: Danskt band
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2024-01-04
- ISBN: 9789179792121
Aktuellt boktips
Handbok för högkänsliga : omfamna din styrka, sårbarhet och orkidébarnet inom dig
- Förlag: The Book Affair
- Format: Inbunden
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2023-11-15
- ISBN: 9789189740396
Aktuellt boktips
Ta din tid : gör mindre men bättre
- Förlag: Volante
- Format: Inbunden
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2023-11-20
- ISBN: 9789179653323
Aktuellt boktips
Position okänd
- Förlag: Bokfabriken
- Format: Inbunden
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2024-01-16
- ISBN: 9789180315487
Aktuellt boktips
Den stora kreditfesten : historien om Klarna
- Förlag: Albert Bonniers Förlag
- Format: Inbunden
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2024-01-09
- ISBN: 9789100801953
Det finns en hel del bokälskare där ute som drömmer om att jobba i bokhandel. Många fyllda med romantiska föreställningar om jobbet. Kanske tänker de att de med pricksäkra boktips kommer rädda förhållanden och läka själsliga sår (utan en tanke på ekonomisk ersättning såklart) – eller så är idealet kanske Black Books och den buttra bokhandlaren som helst vill ha sin bokhandel ifred? I själva verket ligger sanningen kanske någonstans mitt emellan.
Den korta och något missvisande förklaringen är att man jobbar som säljare. Säljandet är såklart en väsentlig del och vi måste, precis som alla branscher, tänka på merförsäljning, marginaler och andra tråkiga säljtermer. Men samtidigt är jobbet något mer.
Boksäljaren gillar böcker. En bokhandlare som inte läser eller gillar böcker är troligtvis inte en bra boksäljare. Böcker är inte en homogen produkt och med undantag för en handfull kunder, kommer de flesta in i bokhandeln sökande antingen efter en specifik titel eller också något som matchar deras preferenser. Om du säljer upplevelser mellan två pärmar är det därför viktigt att försöka matcha ihop bok med läsare. Att sälja en bok, vilken som helst, garanterar en försäljning för dagen men inte en återkommande kund. Du kan inte heller enbart rekommendera dina egna favoriter (även om en läst och älskad bok såklart ofta säljer bättre än en oläst), vad du själv tycker om den enskilda boken är inte alltid relevant utan det är ju kunden som ska gilla den köpta boken.
Vi är lite som ”personal shoppers”: i ett hav av titlar och genrer ska vi hjälpa kunden till rätt bok. En kollega till mig har exempelvis en fantastisk förmåga att lägga på minnet vilka böcker hens stamkunder tidigare läst och köpt och guidar dem ivrigt till liknande läsupplevelser – ofta vill ju dessa kunder enbart få tips av den kollegan. Likaså har mina andra kollegor sina stamkunder som delar boksmak med dem eller uppskattar deras specifika tips, vilket visar hur viktig del av jobbet småpratet och den personliga kontakten faktiskt är. Speciellt viktigt är det i mindre städer där den årligen återkommande kundkretsen är begränsad – för vi känner ju faktiskt våra kunder.
Men hur viktigt och trevligt allt småprat än är, är det samtidigt tyvärr lätt att utveckla en viss bitterhet när du arbetar mot människor. Den brinnande övertygelsen om att den där boken om en 11-årig pojke som får reda på att han har magiska krafter och ska börja på en trollkarlsskola minsann inte alls heter Harry Potter eller kunderna som vad du än plockar fram tycker att det är antingen för dyrt eller för billigt (ja, dessa finns också). Det förekommer också en hel del detektivarbete och inte alltför sällan kommer kunden med vaga bokbeskrivningar som ”den var blå och var med i Gokväll för några månader sedan”. Men med det kommer också tillfredsställelsen när du hittar rätt bok (för det gör du faktiskt allt som oftast) och kunden överöser dig med beröm.
En annan viktig del av bokhandelsjobbet är skyltningen. Med skyltningen sätter du tonen för bokhandeln. Vilka färger, möbler och så vidare använder du, vilka böcker ska synas och få plats? Och med det ständiga flödet av nya titlar krävs det mycket kreativitet och arbete för att ge enskilda titlar det utrymme de förtjänar. Vissa dagar går nästan hela arbetsdagen åt att skylta om och ordna. ”Kan det verkligen vara värt att lägga arbetstiden på det?” tänker du. Men oj vad viktigt det är. Allt som oftast utbrister våra kunder i ett ”Vad härligt att få komma in i en riktig bokhandel” och berömmer både inredning och sortiment. Det är viktigt att hålla kunderna vakna och bara genom att flytta runt böcker kan du få en titel som har stått helt still i en månad att sälja flera exemplar på en dag.
Om sanningen ska fram innebär jobbet i mångt och mycket arbetsuppgifter som kanske inte har så mycket med Litteraturen (med stort L) att göra: att skylta, leverera in varor, gå igenom försäljningslistor, pilla prislappar och hjälpa kunder som egentligen inte vill ha din hjälp utan bara lite moraliskt stöd – inte särskilt romantiskt … Men ibland kommer de där fantastiska kunderna som har förmågan att lyfta en hel dag. Och den underbara känslan när du börjar få dina första EGNA stammisar, de som faktiskt söker dig för boktips eller bara en liten pratstund, som gör allt det mindre roliga värt det.
Oavsett om ditt ideal är den buttra bokhandlaren eller den själaläkande boktipsaren har föreställningarna något gemensamt: kärleken till böckerna, och den kärleken återfinns hos de flesta verkliga bokhandlare också. Och vem vet, kanske hjälper ditt boktips faktiskt att lindra läsarens själsliga sår.
Om gästbloggaren:
Henrietta Denward har älskat böcker i hela sitt liv och har utvecklat sin passion genom studier i Barnlitteratur, Litteraturvetenskap och Förlags- och bokmarknadskunskap i Lund. De senaste sex åren har hon hunnit med att jobba i två fristående boklådor, på bibliotek och på förlag – alltid med fokus på barnlitteratur och barns och ungas läsning. Man hittar henne i bokhandeln i Ystad.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Prenumerera!