fbpx

Bokmässan satsar på digitala biljetter och introducerar Guldkortet

Mässgolvet på Bokmässan 2018. Foto: Dick Gillberg

Inför Bokmässan 2019 blir fyradagarskortet ännu lite bättre än förut. Alla biljetter säljs numera digitalt och skickas till köparna via mejl.

Det som tidigare hette fyradagarskortet har fått ny skepnad och går numera under benämningen Guldkortet. Det låter onekligen lite lyxigare, och det är precis vad det är. Priset är detsamma som tidigare (ordinarie pris 3 600 kr), men från och med 2019 har det tillkommit ett par förmåner: tillgång till en exklusiv lounge där man kan få gratis kaffe/te och inbjudan till ett exklusivt mingel med hemlig gäst, inklusive mingelmat och dryck.

Som tidigare får man tillgång till samtliga seminarier, entré till Bokmässan under alla fyra dagar, Bokmässans goodie-bag. Läs mer om Guldkortet här.

ANNONS

– När vi gjorde ompaketeringen ville vi verkligen visa att det här är ett speciell kort för dem som vill utnyttja hela mässan. Man får mer för pengarna, och med tanke på allt som ingår är det ett riktigt bra erbjudande, säger Tomas Belfrage, affärsansvarig på Bokmässan.

En exklusiv lounge, är tanken att man ska kunna gå in där och få en lugn stund?
– Ja, så lugnt det nu blir på mässan. Men det är en plats dit alla inte har tillträde. Det liknar utrymmet vi har haft för medverkande, Speakers’ lounge.

Att Bokmässan i år går över till att bara sälja biljetter digitalt innebär inga stora förändringar, menar Tomas.

– Det är ingen större skillnad på själva köpförfarandet, det går till ungefär likadant som innan. Fast vissa delar är omgjorda, till exempel börjar alla köp med att man skriver in hur många man är. Skillnaden är att vi inte skickar ut några tryckta biljetter till de som köper förköp.

Istället mejlas biljetterna ut till köparna, som antingen kan printa ut biljetten hemma eller visa upp den direkt i mobiltelefonen. Biljetterna kommer att vara scanningsbara i entrén, oavsett om de är på papper eller på en skärm. Om man vill lämna mässan under dagen får man precis som tidigare en stämpel, som gör det möjligt att komma in igen.

– Detta innebär också att man kan handla medan man står i kön in till mässan, så man behöver inte köa till biljettkassan längre, säger Tomas.

Vill man köpa ett seminariekort går det till lite annorlunda. Då får man en streckkod mejlad till sig, som man sedan använder för att printa en biljett i en av de POD-stationer som kommer att stå i entréerna. De lila nyckelbanden kommer med andra ord inte att försvinna – som seminariebesökare behöver man fortfarande visa upp sitt kort för att bli insläppt på alla seminarier.

– Vi har funderat på det här i flera år, och i år har vi helt enkelt fått möjlighet att genomföra förändringarna. Både utställare och besökare har efterfrågat ett mer digitalt försäljningssätt för våra biljetter, säger Tomas Belfrage och fortsätter:

– En sak som är roligt med det nya systemet är att det i dagsläget är fler som har köpt biljetter än vid samma period tidigare år.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny