Ordfront förlag fyller 50 år: Vår yttersta drivkraft är att förändra samhället i grunden

Pelle Andersson, förläggare (och förlagschef) på Ordfront Förlag. Foto: Jan-Åke Eriksson

Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront, blickar tillbaka på ett halvsekel av upp- och nedgångar för ett förlag med osviklig kämpaglöd.
– Det har visat sig bra att ha en tydlig nisch på marknaden, det gör att förlaget har överlevt så här länge och kommer att överleva länge till.

Ordfront förlag är idag ett så kallat medelstort förlag med en personalstyrka på runt 6–7 personer och en utgivning på omkring 30 titlar om året (Galago inräknat). De ger ut skönlitteratur, mat- och dryckesböcker, debatt- och reportageböcker av olika slag, alltid med en samhällskritisk och folkbildande grund. Förlaget ingår i en mindre förlagskoncern tillsammans med Alfabeta och Galago.

Men låt oss ta en tillbakablick. Det hela började år 1969 då ett gäng unga vänsterradikala människor i Stockholm bestämde sig för att de ville ge ut böcker i ett slags kollektiv.

– De började tillverka böcker efter punkmodellen, det vill säga ”gör det hellre själv än bra”, berättar Pelle. Efterhand insåg de att de måste ha stöd och hjälp, vilket resulterade i föreningen Ordfront. Så föreningen startades egentligen för att man skulle kunna skapa oberoende böcker.

Föreningen Ordfront finns även den kvar än idag och förlag och förening gick länge hand i hand, ända till år 2011 då Alfabeta tog över som majoritetsägare av förlaget.

Även om 50 år har gått så finns förlagets själva grundtanke kvar: att jobba för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

– Jämlikhet och gemenskap är frågor som aldrig kommer dö. Så länge det är förlagets grund att titta på samhället med en kritisk blick ur det perspektivet, så kommer det vi gör att kännas nödvändigt och viktigt, säger Pelle.

Pelle Andersson vid sitt skrivbord på Ordfronts redaktion. Foto: Ordfront

Helt enkelt är det förstås inte att ge ut politisk litteratur, det sticker han inte under stol med. Ordfront har haft sina svåra tider genom åren.

– Visst har vi haft kriser. Under 90-talet, som väl var Ordfronts storhetstid då föreningen hade nästan 50 000 medlemmar och en populär bokklubb, kände man sig nog oövervinnliga. Men man förlorade 30–40 000 medlemmar på kort tid runt millennieskiftet efter att man publicerat en artikel i Ordfront magasin med rubriken Ljugoslavien, som fick mycket kritik. Den debatten utlöste en djup konflikt i organisationen.

När han själv kom in i bilden år 2008 hade man inte riktigt hämtat sig. Det ledde till att föreningen och förlaget delades upp, förlaget hittade nya ägare och blev ett mer vanligt förlag rent ägarmässigt. Då var Ordfront på gränsen till konkurs.

– Men vi har överlevt, säger Pelle muntert. Vi har genomgått stora kriser precis som andra folkrörelser, så blir det när många människor är med och bestämmer. Det är både en styrka och en svaghet.

Nya sätt att prata om viktiga frågor

Vi pratar om de förändringar som har påverkat både Ordfront liksom andra förlag den senaste tiden.

– Vanliga förlag har bara branschen att ta hänsyn till, med utmaningar som digitalisering, överproduktion, nya läsvanor och annat, medan vi utöver detta hela tiden förhåller oss till politiken. Vi måste vara med i tiden också på det sättet, och påverkas mer av politiska förändringar, säger Pelle.

Det senaste decenniet har Ordfront hittat en väg att gå som verkar fungera på marknaden och som samtidigt gör att de kan stå stadigt i de ursprungliga värderingarna.

– Vi står fast vid våra övertygelser om att världen måste bli bättre, men frågan är hur man ska förmedla det. Är det bara genom teoretiska böcker eller kan man hitta nya sätt? Vi har funnit en möjlighet att prata om några av mänsklighetens största frågor just nu, som klimathotet, inte bara genom debatt utan också genom kokböcker och trädgårdsböcker.

– Mera vego-böckerna har sålt i 80 000 ex, så med dem hade vi enorma framgångar, säger Pelle. Och Portionen under tian är en extremt lyckad kombo, den har det som de flesta vill ha: klimatsmart, klok mat, som är väldigt god och enkel och dessutom billig. Den säljer fortfarande jättebra och är snart uppe i 30 000 ex.

Flera av Ordfronts starkaste titlar på senare år har varit just kokböcker. Det började med Mera vego som utkom 2014 med uppföljarna Ännu mera vego och Mega vego, alla skrivna av Lisa Bjärbo och Sara Ask, och i höstas kom Hanna Olvenmarks Portionen under tian som har fått stort genomslag.

Sofia Olsson, förläggare Galago och ansvarig utgivare tidningen Galago. Foto: Ordfront

Men det är mycket mer än mat- och dryckesböcker som står på Ordfronts meny. Genom åren har de gett ut några av Sveriges stora författare som Henning Mankell, Lasse Berg, Yvonne Hirdman, John Ajvide Lindqvist, Bob Hansson, Dick Harrison och utländska dito som Naomi Klein, Noam Chomsky, Samar Yazbek och Dorthe Nors.

Idag har förlaget blivit mindre tydligt vänsterpolitiskt än det en gång var, och mer en organisation för jämlikhet. Trots detta anses Ordfront fortfarande vara ett radikalt förlag, både ur sin egen och andras synvinkel.

– Yttrandefrihet och folkbildning kan vem som helst skriva under på, men idag är det väl så att om man tydligt står för de här sakerna så är man en radikal kraft. Det sker en fruktansvärd förändring av samhället just nu där vi ser väldigt odemokratiska krafter ta över. Att stå upp för demokratiska värderingar gör att man kanske framstår som väldigt radikal fastän man gör det ur en inte särskilt radikal position, förklarar Pelle.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

 Jubileumsåret 2019 kan bli ett av förlagets bästa år

När Pelle Andersson började som förlagschef för Ordfront låg utgivningen på omkring 40-45 titlar om året (Galago inräknat) men numera har man dragit ner till mellan 25 och 30 böcker. Detta i en tid då många förlag snarare ökar utgivningen.

– Marknaden har förändrats, säger Pelle. Det finns såklart olika metoder för att möta detta, men vi har minskat utgivningen vid flera tidigare tillfällen och det har ofta visat sig vara en uppiggande injektion. Det innebär att vi kan jobba ännu mer med titlarna.

Helena Lindblom, redaktör och marknadsförare Ordfront (i knät förlagshunden Natten). Foto: Ordfront

Han gör liknelsen att vissa förlag vill borra många hål, som oljeletare, och hoppas att det någonstans ska börja spruta massa olja. Ordfront är å sin sida mer nischade och noggranna, och väljer med omsorg. Men precis som alla bokförlag måste Ordfront eftersträva en balans i utgivningen mellan kommersiella och smalare titlar.

– Det krävs en viss del storsäljande titlar för att kunna bära en del andra mer svårsålda. Skillnaden är kanske att vår huvudsakliga idé inte är att tjäna fruktansvärt mycket pengar, det är inte därför förlaget finns. Vår yttersta drivkraft är att förändra samhället i grunden. Fast om ingen vill läsa våra böcker har vi såklart misslyckats, säger Pelle.

Digitaliseringen berör även Ordfront förstås, och i höstas började de producera egna ljudböcker. Än så länge har det blivit runt tio stycken. Slutsatsen är att det inte är så svårt som de först hade trott, även om Pelle konstaterar att andra förlag som har mycket underhållningslitteratur säkert har varit bättre anpassade för ljudboksbranschen.

Så hur går det för Ordfront idag rent ekonomiskt?
– Det går upp och ner från år till år, men det är sällan vi går plus. Men vi har gjort många förändringar under åren och trenden sedan 2010 är ändå att vi går åt rätt håll.

Jubileumsåret 2019 känns än så länge riktigt bra och kan enligt Pelle bli ett av förlagets bästa år.

– Det känns väldigt fint att det femtionde året ser positivt ut, säger Pelle och berättar om den stundande jubileumsfesten nu på lördag 25 maj på Färgfabriken i Liljeholmen, då man ska fira med pompa och ståt.

Festen arrangeras tillsammans med Föreningen Ordfront och 40-årsjubilaren Galago. Det blir en härlig blandning av tal, författar-dj:s och musik av bland annat Mattias Alkberg och Södra Sverige, Jesper Lindberg, Cecilia Thorngren med Claes von Heijne.

Fredrik Anjou, ekonomi och kontrakt. Foto: Ordfront

– Vem som helst får komma och intresset har varit stort, flera hundra personer väntas dyka upp. Det är kul att få manifestera att vi fyller 50. Själv började jag på Ordfront lagom till 40-årsjubileet, då firade vi också rejält. Så 50-årsfesten blir en härlig repris, fast ännu lite bättre, säger Pelle Andersson.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL