fbpx

Nextory vill skapa en Runkeeper för läsning med Läsdagboken

Läsdagbok, som Runkeeper för läsning, menar Nextory. Kommer övriga streamingtjänster att följa efter?

Hur mycket läser du egentligen? Det kan du nu få svar på ifall du läser/lyssnar via Nextory som adderat en läsdagbok i sin app.

Den digitala boktjänsten Nextory presenterar nu en ny och unik funktion i appen:
Läsdagboken. Funktionen ger användarna en överblick av sitt läsande. Utlästa
böcker samlas på ett överskådligt sätt och läsarna kommer att kunna se hur många
timmar de läst under året samt hur många minuter de i genomsnitt läser varje dag, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Dessutom kommer man att kunna följa sin totala läsning per månad i ett diagram. Som läsning räknas även lyssnande till ljudböcker.

– Bokbranschen befinner sig just nu i ett paradigmskifte. Allt fler läser böcker digitalt
och tekniken ger oss verkligen stora möjligheter att utveckla sättet vi läser böcker på.
Läsdagboken är helt unik i sitt slag och ger användarna en översikt av sina läsvanor. En
Runkeeper för läsning kan man säga, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, i pressmeddelandet.

Kul för läsarna/lyssnarna att få se en del av all den ovärderliga data som streamingtjänsterna har, data som skulle vara värdefull även för förlagen och författarna. Exempelvis att kunna se hur många som slutför respektive påbörjar en viss bok. Hur många som klickar på en bok och läser informationen om den men sedan ändå inte börjar lyssna.

Kan förlagen och författarna på något sätt få tillgång till motsvarande aggregerad data för att kunna se hur deras böcker presterar?
– Vi har inga planer för det här i nuläget, men det är absolut något vi kommer att utforska längre fram, säger Shadi Bitar till Boktugg.

Hur har de två första månaderna 2019 gått, ser ni fortsatt tillväxt på den svenska marknaden?
– Ja, vi ser en fortsatt tillväxt i Sverige.

Nextory lanserades 2015 och har sedan dess etablerat sig i Finland utöver Sverige och planerar för lansering i Tyskland. Under vintern lanserades varumärkeskonceptet ”Ett rikare liv” och ”Läsdagboken” är en del av denna satsning som kommer fortsätta under 2019.

– Vår vision är att öka läsandet och därför utvecklar vi ständigt vår tjänst för att skapa
roligare och mer spännande läsupplevelser. Framöver har vi också flera spännande
funktioner på gång. Vi är övertygade om att mer läsning har en positiv effekt för såväl
personlig utveckling, välmående och även samhället i stort. Med Nextory blir livet helt
enkelt rikare, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Stäng meny