Sagor för döda barn är barnböckerna småungarna inte bör läsa

Mårten Dahlrot. Foto: Privat

I Sagor för döda barn har författaren Mårten Dahlrot och illustratören Joakim Hanner uppfunnit en muterad bokgenre som får nackhåren att resa sig.

Skaparen bakom Instagramkontot De ögondöda kommer nu med en genreöverskridande bokserie som kombinerar barnboksformen med ren och skär skräck. Det är författaren Mårten Dahlrot som tillsammans med illustratören Joakim Hanner nu tänjer på gränserna och skapar den udda blandningen Sagor för döda barn. Serien är tänkt att vara i samma format som Barbro Lindgrens Max-böcker men definitivt inget man läser som godnattsaga för småbarnen.

Sagor för döda barn är otäcka berättelser i ett kort format, säger Mårten. Den första boken i serien, Flickan i hörnet, skrevs under våren 2018 och publicerades på De ögondödas Instagramkonto. Samma dag som jag publicerade Flickan i hörnet dök det upp en kommentar på inlägget. En kille som hette Joakim Hanner skrev: ”Åh, den barnboken skulle jag vilja illustrera!” Så egentligen är alltså idén med barnboken hans.

 

Bokomslaget till Flickan i hörnet.
Illustratör: Joakim Hanner

Bakom serien som beräknas utkomma med 2–4 böcker om året, står också förlaget Swedish Zombie som stabil stöttepelare av projektet. Det är otroligt betydelsefullt att förlaget vågar gå med i ett så okonventionellt projekt menar Mårten som själv alltid lockats av det som tänjer på gränserna:

— Det är idéerna som tar det vardagliga och bekanta och förvandlar det till något annat, obegripligt, som jag går igång på, säger han. Och i det sammanhanget är det helt logiskt att skriva sagor för döda barn. Ofta när författare fogar in skräck i barnboksformatet tar de udden av det otäcka på något vis. Gör det komiskt, eller mindre otäckt. Det gör inte vi. Vi tar den oskuldsfulla barnboken och släpper ner den i ett bottenlöst hål av ondskefullt mörker.

Själv ser han flera vardagliga områden där novellformatet och den korta prosan borde ha en mycket större plats än vad den har idag. Dagligen konsumerar gemene man en mängd korta texter – inte minst på skärmar – men de är som Mårten säger alltför sällan skönlitterära.

— Jag skulle gärna se att sociala medier flödade över av fiktiva berättelser och att folk stod och läste treminutersnoveller i sina mobiler medan de väntade på bussen. Samtidigt hoppas jag också på en större bredd i den konventionella utgivningen.

För att finansiera Sagor för döda barn drog Mårten och Jonas igång en Kickstarter-kampanj. Rent generellt tror Mårten att finansieringsmetoden kan ge mindre förlag utrymme att prova på hur böcker utanför ramarna tas emot av läsarna.

— När Swedish Zombie och andra förlag gör sådant blir den svenska bokutgivningen rikare, och det är kul, säger Mårten. Det primära syftet med vår Kickstarter var just att kolla intresset, som ett slags marknadsundersökning. Och den gick bra. Vi hoppades att den skulle gå ihop på en månad, men det tog bara tre dagar innan vi var i hamn. Därmed fick vi vad vi ville ha, ett kvitto på att det finns ett intresse där ute för den här typen av bok.

Deras crowdfundingmål den här gången var att sälja minst 100 böcker vilket de från början visste skulle räcka till trycket av en första upplaga. Med det målsnöret passerat återstår nu att se hur långt de kommer när tiden gått ut. Vad Mårten hört är det framför allt De ögondödas fans som stöttat kampanjen men också många av Swedish Zombies läsare.

— Till dem vill jag framför allt säga ett stort tack, säger Mårten. Om de inte backat projektet hade det inte blivit verklighet. Och rent generellt tycker jag att alla som är villiga att lägga sina pengar på en ännu inte tryckt barnbok som man inte kan läsa för barn, förtjänar något slags pris.

Kickstartern för den första delen i Sagor för döda barn pågår till 27 februari 2019. Här hittar du den.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL