ANNONS

Till vänster Anna Smedberg Bondesson, i mitten Pernilla Ståhl och till höger Ylva Gislén. Foto: Palaver press

Nya kollektivförlaget Palaver press satsar både svenskt och internationellt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Många bra texter och enkel utgivningsprocess med print on demand får nystartade Palaver press att satsa på ett tiotal titlar under 2019.

Kollektiv- och print on demand-förlaget Palaver press i Lund slog upp portarna för första gången i slutet på förra året och släppte i samband med det sin första utgivning: Stina Palms roman Portarna i Montmartre. Bakom förlaget står kärntruppen Ylva Gislén, Pernilla Ståhl och Anna Smedberg Bondesson. De är alla tre kulturjournalister, översättare och författare och började prata om att starta ett förlag när de på lite olika vägar möttes för ett år sedan. I sina samtal upptäckte de att de förutom sitt eget skrivande satt på många bekantskaper som hade bra manus i byrålådorna – en potential de ville ta tillvara på:

— Så vi tänkte ”Nu gör vi det här”, säger Ylva. Vi har alla erfarenheter sedan tidigare av att driva upp något från grunden och genom att göra ett renodlat print on demand-förlag kan vi genomföra utgivningen till en lägre kostnad och istället satsa på fler böcker. Jag är förvånad över att inte fler kommer på den här idén med tanke på att det är relativt enkelt. Bara i år kommer vi att ge ut ett tiotal titlar eftersom vi helt enkelt har så många bra texter.

ANNONS: (Ser du ingen annons? Stäng av Ad Blocker, tack.)

Ylva menar att bokbranschen är i en föränderlig situation vilket öppnar många nya dörrar för den som vill ge sig in i den. Exakt hur branschen kommer att utveckla sig kan ingen veta, men läget är till de nystartandes fördel tycker hon. Och Palaver press är redan från början inställda på att ta till sig de olika digitala format som finns förutom de tryckta.

— Alla böcker vi publicerar kommer att ges ut som e-böcker och vi har tankar på att också kunna göra ljudböcker i framtiden, säger Ylva. Olika publiceringskanaler blir allt vanligare men för ljudböcker krävs det ekonomiska muskler. På det området får vi se vad som händer men Pernilla har arbetat som radiojournalist och driver också ett produktionsbolag, så kunskapen finns där.

I samarbete med konstnären Christofer Fredriksson har Palaver press arbetat fram ett avskalat omslagssnitt inspirerat av 40- och 50-talets bokmode som kommer att klä förlagets böcker. Varje år får sin färg och det är gott så:

—Vi besökte flera bokhandlar för att titta på olika omslag och insåg då att det finns hur många varianter med tofsar, päls och glitter som helst, skrattar Ylva. För att inte bidra till att det går över styr valde vi att göra något jätterent åt helt andra hållet istället.

ANNONS: (Ser du ingen annons? Stäng av Ad Blocker, tack.)

Ert motto är att det viktiga inte är att passa in utan lusten, upptäckandet och samtalet. Hur håller ni liv i det?
— Jag, Pernilla och Anna är personer som känner att det här måste vara roligt samtidigt som man inte får vara naiv, säger Ylva. Vi är medvetna om att man har en energi när man startar men att den förändras till något annat efter en tid. Så efter ett tag måste man våga sätta sig ner och utvärdera var man hamnat. Om tre år får vi titta på om det blev som vi ville och om det håller för att gå vidare. Men just nu tror vi på det här.

I framtiden kommer förlaget även ge ut internationella författare. Pernilla, Anna och Ylva arbetar alla med att översätta böcker och i pipeline finns den italienska författaren Anna Maria Orteses (1914–1998) roman Il mare non bagna Napoli som kommer på svenska i höst och den indiske romanförfattaren Amitav Ghoshs nya bok Gun Island samt hans hyllade Ibis-trilogi.

— Anna Maria Orteses roman fick stor uppmärksamhet när den kom 1953 och samarbetet med Ghosh blir ett långsiktigt projekt. Den första boken i Ibis-trilogin är över 600 sidor så det kommer ta lite tid, berättar Ylva.

Än så länge kan inte förlaget heltidssysselsätta alla och Anna, Ylva och Pernilla jobbar därför i lite olika stor utsträckning med det för tillfället. Men det rimmar bra med kollektivformen som Ylva beskriver som okomplicerad och tillåtande, utan hierarkiska strukturer:

— Vi känner varandra, har jobbat ihop tidigare och tycker det är väldigt kul att göra detta, säger Ylva. Vi startar det här så att vi kan driva det ”platt” och gemensamt. Nu i uppstarten jobbar vi alla parallellt med andra arbeten, och det räknar vi med att göra första åren. Det kommer ta lite tid innan det rullar, men det gör det när man startar bokförlag.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

George Johanssons dystopiska SF-roman Datorernas död släpps i nyutgåva

Science fiction-romanen Datorernas död, del tre i serien Universums öde, släpps i reviderad nyutgåva. En högteknologisk dystopi som har kallats för den första svenska cyberpunkromanen.

Den klassiska science fiction-serien Universums öde av George Johansson kom ursprungligen ut på 80-talet. År 2019 respektive 2020 släpptes de två första böckerna i nyutgåva, Uppbrott från Jorden och På okänd planet, och nu är det dags för den tredje boken Datorernas död att ges ut på nytt.

– Det är väldigt roligt att böckerna kommer ut igen, jag hade nästan glömt bort dem. Jag läser inte mina gamla böcker och tänker inte ofta på dem, jag tänker mycket mer på nästa bok, säger George ”Jojje” Johansson, som förutom att skriva sci-fi även är en omtyckt barnboksförfattare till böckerna om Mulle Meck.

Han har skrivit böcker i över 40 år, men intresset för sci-fi har följt honom mycket längre än så. Som barn började han läsa tidigt och han var en flitig besökare på Stockholms stadsbibliotek. Kombinerat med ett starkt teknikintresse upptäckte han snart SF-genren. Tidskrifterna Häpna! och Galaxy väckte hans nyfikenhet, och snart läste han allt han kom över.

– För mig har SF alltid haft betoning på det första ordet, ”science”. Fantasi kan väl vem som helst skriva … men fantasi som bottnar i någon form av vetenskap – då gnistrar galaxerna!

Snart tog även det egna skrivandet fart. Det var en blandning av alla möjliga berättelser: vilda västern, flygäventyr och sci-fi.

Bokserien Universums öde skrev han – på en gammal skrivmaskin han fortfarande har kvar – parallellt med sitt heltidsjobb för Teknikens värld efter att han hade fått sina två första barn.

– Min första bok hade varit historisk, men redaktören på Bonniers bad mig skriva sci-fi istället. Jag skrev första meningen och sedan rullade det på. Trodde att ingen skulle bry sig, men serien blev något utav en succé.

Serien bestod i sin ursprungliga form av fem böcker som i nyutgivningen har slagits samman till fyra. De två första delarna hänger tydligt ihop, medan Datorernas död har en ny huvudkaraktär och utspelar sig i en annan tid och på en annan plats.

(...) Läs hela artikeln »