Axiell Media vann ny biblioteksupphandling av eböcker – i Finland

Eva Houltzén, VD Axiell Media. Foto: Louise Nylund

Axiell Media vinner en upphandling av plattform och digitala böcker till alla finska bibliotek, meddelar företaget. En viss tröst för att de blev snuvade av Overdrive på hemmaplan.

”Nu får även Finlands låntagare tillgång till digital läsglädje när Axiell går in på finska marknaden”, skriver Axiell Media efter att ha vunnit upphandlingen för alla de kommunala finländska biblioteken. Det svenska företaget är nu ramavtalsleverantör av system och produkter för distribution av digital litteratur.

– Vi har i närmare 20 år gjort det enklare och roligare att låna, läsa och lyssna på digitala böcker i Sverige. Vi utvecklar tekniska lösningar för biblioteken med fokus på smarta biblioteksverktyg och med vår nyutvecklade app Biblio ger vi läs- och lyssnarglädje till bibliotekens låntagare. Våra lösningar hjälper idag bibliotek att öka sin tillgänglighet, spridning och interaktion med låntagarna. Det är med stor glädje vi nu ser fram emot att göra det samma tillsammans med biblioteken i Finland, säger Eva Houltzén, VD för Axiell Media, i ett pressmeddelande.

Vid utvärderingen av anbuden har den finska upphandlingsorganisationen utgått ifrån en summering av bästa poäng för plattform, pris och innehåll. Axiell Medias plattform ska göra det smidigt för biblioteken att köpa in och förmedla digitala böcker till låntagarna. Plattformen har en stor katalog av böcker på finska samt andra språk såsom svenska och engelska. Biblioteken kommer även att ha tillgång till kontinuerlig teknisk utveckling till exempel nya funktioner och nytt innehåll.

– Marknaden för digitala böcker växer kraftigt i Finland. Genom vår etablering i Finland öppnar vi nya möjligheter för våra anslutna förlag liksom för finska förlag som nu löpande ansluter sig till oss. Tillsammans med våra kunder hanterar vi den digitala transformationen så att de hela tiden håller jämna steg med läsarnas behov och förändrade vanor. Det gör att biblioteken kan utvecklas i takt med de nya möjligheter som skapas och att läsa och lyssna på digital litteratur blir nu lättare tillgängligt i Finland, säger Eva Houltzén.

Är det endast Sverige och Danmark som Axiell Media har distribution – har ni tittat på exempelvis Norge och Danmark eller där finns det inget utrymme för er tjänst?
– Vi tittar på flera marknader – inte bara i Norden – där vi ser en bra möjlighet att skapa värde med våra tjänster. Vi vill gärna se att det finns förutsättningar att jobba brett med förlag, återförsäljare och bibliotek. Just nu fokuserar vi såklart på Finland! Att nå bibliotek så här brett som vi nu har förutsättningar att göra tack vare den nationella upphandlingen, ger oss också en bra plattform för att samarbeta med fler finska förlag och återförsäljare i Finland.

Segern i den finska upphandlingen innebär en viss tröst för att Overdrive vann upphandlingen av digitala böcker till de svenska biblioteken tidigare i år. Hur stor effekten blir av det skiftet är fortfarande väldigt oklart.

Har ni sett några effekter av det förlorade ramavtalet i Sverige?
– Vi har inte märkt några effekter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL