Så säger bokbranschen om förslaget till sänkt digitalmoms

På samma sätt som vi valt mellan inbundet och pocket kommer vi i framtiden kanske att välja mellan att ladda ned EPUB eller MP3 och streaming. Och snart med samma momssats. Foto: Fotolia.

Äntligen ett skarpt förslag från Finansdepartementet som öppnar för sänkt digitalmoms från 1 juli 2019. Återförsäljare är positiva men dröjer med svaret om sänkningen kommer att slå igenom på konsumentpriset.

Idag kom alltså det efterlängtade förslaget från Finansdepartementet om att sänka momsen på digitala publikationer från 1 juli 2019 som en följd av att EU tidigare i höst gav klartecken för reducerad moms på eböcker och digitala tidningar. Boktugg frågade inför valet alla partier var de stod i eboksmomsfrågan där i princip alla partier (utom Sverigedemokraterna som inte svarade på enkäten) var positiva till sänkning så fort EU sagt ja.

– Bra att det äntligen händer något efter att EU tog det efterlängtade beslutet tidigare i höst. Eftersom alla partier är positiva borde denna fråga kunna gå igenom oavsett om regeringsfrågan är löst eller inte. Nu håller vi tummarna på att ingen sätter käppar i hjulen på processen och att vi äntligen får en rättvis moms från juli, säger Niclas Sandin, vd för streamingtjänsten Bookbeat, till Boktugg.

Kommer ni att låta hela momssänkningen slå igenom på priset för abonnemang?
– Det är för tidigt att säga exakt hur vi agerar när vi inte vet hur marknaden ser ut med prisnivåer, konkurrenssituation samt hur mycket användarna konsumerar när det väl går igenom, säger Niclas Sandin diplomatiskt.

Hans kollega på konkurrenten Nextory, Shadi Bitar är inne på samma linje:

– Vi kommer ta ställning till hur vi gör när det närmar sig, säger han.

Ett tydligt och kort svar kommer däremot från Adlibris på frågan ”Kommer ni att låta momssänkningen slå igenom fullt ut på priserna för eböcker och ljudböcker?”.

– Ja, det kommer vi att göra, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris.

Uppdaterat 18 dec: Så hur gör Adlibris konkurrenter, Bokus?
– Det vi kan säga i dagsläget är att vi bevakar denna fråga och har några olika handlingsalternativ under diskussion, men har inte bestämt oss för vilken väg vi kommer gå, säger Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln.

Det är ingen tvekan om att Bookbeat, Storytel, Nextory och Bokus Play kommer att lurpassa på varandra när det gäller priset. Med introduktionen av familjeabonnemang hos de tre förstnämnda råder också en osäkerhet kring ifall kalkylerna går ihop med konsumtionen i tjänsterna jämfört med priset. Storytel delar intäkterna med förlagen (förutom med Bonniers som har fast ersättning) och är därmed inte lika känsliga för en ökad lyssning.

Svenska Förläggareföreningen har länge kämpat för att få en gemensam momssats på digitala och fysiska böcker. Dagens besked var efterlängtat. Men vågar vi hoppas på att riksdagen röstar igenom förslaget?

– Ja, det tycker jag vi ska göra. Det är så vitt jag vet helt okontroversiellt i sak, och alla vet att vi väntat länge. Momsen på elektroniska böcker har varit en anomali. Nu rättas det till. Jag tycker förslaget ser bra ut efter en snabb genomläsning, säger Kristina Ahlinder, direktör på Svenska Förläggareföreningen.

Förslaget går nu på remiss (svar senast 21 januari). Här är alla remissinstanser för förslaget (med bokbranschens organisationer fetmarkerade): Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, Föreningen Svenska tecknare, Företagarna, Förvaltningsrätten i Göteborg, Förvaltningsrätten i Karlstad, Grafiska Företagen, Göteborgs universitet (Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Nordicom), IT- och Telekomföretagen, Kammarrätten i Sundsvall, Konkurrensverket, Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd (KLYS), Läromdelsföretagen, Myndigheten för kulturanalys, Myndigheten för press, radio och tv, Myndigheten för tillgängliga medier, Nordiska Oberoende Förlags Förening (NOFF), Näringslivets Skattedelegation, Publicistklubben, Regelrådet, Skatteverket, Statens kulturråd, Svensk biblioteksförening, Svensk Digital Handel, Svenska Bokhandlareföreningen, Svenska fotografers förbund, Svenska Förläggareföreningen, Svenska Journalistförbundet, Svenskt Näringsliv, Sveriges advokatsamfund, Sveriges Annonsörer, Sveriges Författarförbund, Sveriges Läromedelsförfattares Förbund, Sveriges Tidskrifter, Tillväxtverket, TU Medier i Sverige.

Fotnot: Vi har sökt även Storytel och Bokus för kommentarer om momssänkningen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL