Bokhandlarna som säljer nya böcker med hjälp av begagnade

Bokhandeln Half Price Books i Dublin, Kalifornien använder begagnade böcker för att driva försäljning även av nya. Foto: © Tina Back.

Konkurrens från ehandel skapar butiksdöd. Men i USA har små fysiska bokhandlare gjort comeback genom att sälja fler tryckta böcker. En strategi: begagnade böcker driver försäljning av nya böcker.

Text: Tina Back

Mellan 2009 och 2015 öppnades fler än 570 fristående bokhandelsbutiker i USA. Det är en 35-procentig ökning efter mer än ett årtionde av neddragningar och stängningar. Efter att ha konkurrerats ut av lågpriskedjornas jättebutiker och sedan drivits till brinken av näthandeln har den lilla fysiska bokhandeln gjort en oväntad comeback. En av bokhandlarstrategierna som vänt den nedåtgående trenden handlar om något så basalt som att sälja fler tryckta böcker. Istället för att exempelvis börja sälja andra varor.

Att de fysiska bokhandlarna är under press är knappast någon nyhet. Det dystra läget har flera orsaker: förändrade köpvanor där man allt oftare handlar på nätet, nya digitala bokformat och konkurrensen från andra, nyare underhållningsformer som film, tv, Youtube och dataspel.

Ljudboksboomen de senaste åren har varit bra för förlagen, men eftersom strömmade ljudböcker är ett digitalt format spiller inget av den ökande konsumtionen över till de fysiska handlarna.

Varje bokhandlare vet att det enda en bokälskare gillar mer än en bra bok är två bra böcker. Det här har lett till att över hälften av bokförsäljningen i Sverige nu sker via näthandeln. Fysiska bokhandlare kan omöjligt konkurrera med näthandelns lägre priser på grund av sina högre omkostnader heter det. Det här är ett allmänt vedertaget antagande. Det ger dock en ofullständig bild och faran är att man drar felaktiga slutsatser om bokhandlarnas möjligheter. En mer korrekt beskrivning av verkligheten är att fysiska bokhandlare omöjligt kan konkurrera med näthandelns priser på nya böcker. Men vem har sagt att svenska bokhandlare bara ska sälja nyproducerat?

En bok är ny för den som inte läst den ännu, hur många år som än gått sedan boken gavs ut.

Huvudskälet till att Jeff Bezos startade näthandeln Amazon med just tryckta böcker som första produkt var att böcker inte har ett bäst före-datum och de är inte särskilt förvarings- eller fraktkänsliga. Fysiska bokhandlare kan utnyttja de här fördelarna när det gäller begagnade böcker, både för att öka försäljningen i sin butik och när det gäller att använda nätet för att nå bokköparna.

Få fler bokköpare till butiken med hjälp av begagnade böcker

Den som köpt en tryckt bok läser den oftast bara en gång. Efter det tar boken upp plats i bokhyllan. Bokköpare är ofta också bokälskare, de samlar och de har svårt att bara slänga sina böcker. Det känns mycket bättre om boken kan bli läst av någon annan. Visst kan man donera sina utlästa böcker till Myrorna, men det vore ju ännu bättre om man enkelt kunde sälja några av dem så att man själv har råd att köpa fler böcker.

Half Price Books är en växande kedja av fysisk bokhandel i USA som tagit fasta på bokälskarens psykologi och behov. 2016 fanns kedjans bokbutiker på 127 olika orter. Man säljer nya böcker och begagnade böcker, vinylskivor och DVD:er.

Butikerna är oerhört välplanerade. Längst bak i butiken finns en disk med personal som tar emot de begagnade böcker som kunden vandrat in med. Kundens namn registreras. Eftersom det tar lite tid att gå igenom böckerna, får kunden flanera omkring bland hyllorna i butiken under väntetiden.

Butikspersonalen sorterar de böcker butiken är intresserade av att köpa och kasserar resten. Man ropar upp kundens namn. Kunden får ett kvitto på det belopp de inlämnade böckerna är värda. Ofta har kunden redan nu plockat ut ett par böcker ur hyllorna under väntetiden. Kvittot kan lösas in mot kontanter i kassan längst fram mot ingången i butiken, vilket betyder att kunden måste ta sig förbi ännu fler hyllor med härliga, lockande böcker på vägen dit. Det här är alltså samma princip som suckarnas gång av godis mot kassan i matbutiken. Med skillnaden att kunden nu dessutom har något som fungerar som ett rabattkvitto och som gör det så mycket lättare att köpa de där böckerna man hittar på vägen.

Half Price Books upplägg är smått genialt. Genom att lösa två problem på en och samma gång – Hur blir jag av med mina utlästa böcker? och Vad ska jag läsa härnäst? – ser man till att bokälskarnas bokhyllor förblir överfulla och att kunderna snart är tillbaka med fler böcker de läst ut. Det är näst intill omöjligt för en bokälskare att lämna butiken utan att ha köpt på sig några böcker man inte läst tidigare eftersom Half Priced Books har både nya och begagnade böcker på hyllorna.

I dagens Sverige finns det läsare som inte längre har råd att köpa en ny inbunden bok till fullpris i en fysisk bokhandel. Andrahandshandel utgör ett alternativ för bokälskaren med begränsade tillgångar, ett alternativ som den fysiska bokhandeln kan erbjuda. Eftersom det är andrahandsförsäljning går hela vinsten till bokhandlaren (förlag och författare får ersättning för första köpet, inte de följande, ff. anm.).

Marginalen på begagnade böcker är inte hög. Det måste alltså till en viss volym för att gå runt, även med en mix av nya och gamla böcker. Volym både när det gäller bokförsäljning och kundtrafik. En fysisk bokhandel på en mindre ort kan inte räkna med fler kunder än de som bor där. Eller kan man?

Nå fler kunder via nätet genom nätjättarnas plattformar

Det finns en fixering vid pris som är lite missvisande när det gäller den ökande nätförsäljningen av böcker. Bredden på utbudet är en minst lika stor faktor till att konsumenterna i allt högre grad handlar på nätet. När man går in i en fysisk bokhandel är utbudet begränsat av hyllutrymmet. Vill man ha en bok att läsa får man välja av det som finns i butiken. På nätet är sortimentet oändligt.

Men de flesta läsare har också en personlig smak och olika intressen när det gäller böcker. Eller när man upptäcker en ny favoritförfattare och genast vill läsa allt som författaren skrivit, även det som inte längre finns i lager. Idag letar de flesta bokintresserade efter sådana böcker på nätet, såvida man inte bor i ett Amazonland där nätjätten ofta är första stoppet för alla bokförfrågningar, inklusive de för äldre böcker. Antikvariat och andrahandsbokhandlare i USA, Kanada och Storbritannien lägger idag upp sina begagnade titlar hos Amazon med flera. Näthandeln ordnar skyltfönstret för boken och gör den tillgänglig för sin enorma kundkrets. De begagnade exemplaren listas jämte priset för en ny bok. Andrahandsbokhandeln sätter priset och sköter frakt till kund.

En bok finns alltså att köpa i olika format hos nätbokhandeln – och som ny eller begagnad. Är det en äldre bok kan köparen idag ofta välja mellan förlagets POD-variant och ett begagnat exemplar, där den begagnade boken och den fysiska bokhandeln har fördelen av det lägre priset.

Bara för att en fysisk bokhandel ligger på en ort med ett begränsat antal invånare betyder det alltså inte att man inte kan få fler kunder som köper ur butikens sortiment via nätet. Inte för nya böcker, det området har de rena nätbokhandlarna mutat in med sina pressade priser, men man kan nå alla dem som letar efter en speciell äldre bok var de än bor och man kan göra det på fler sätt än genom en egen webbutik.

Att sälja nya och begagnade böcker i butiken är inte vanligt i Sverige 2018. Det utmanar dessutom det etablerade förhållandet som den fysiska handeln har med förlagen. Man går från att vara återförsäljare till att bli en konkurrent när det gäller näthandel. Men det är nya tider, den fysiska handeln är hårt pressad och detta är en strategi där bokhandlarna kan fortsätta med vad de gör bäst: att sälja tryckta böcker.

Nu när Amazon enligt ryktet är på snar ingång i landet är det kanske dags för Adlibris, Bokus och övriga nätplattformar att också utöka sortimentet med andrahandsböcker och öppna för de fysiska handlarna?

Om gästbloggaren:
Tina Back bor i Kalifornien. Hon har följt förändringarna som digitaliseringen fört med sig för bokbranschen i USA sen 2011. Hon är skribent och fackboksförfattare.

Läs mer: En guldgruva till artikelförteckning i ämnet från American Boksellers Association.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

info@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL