Apple kastar sig in i kampen om ljudbokslyssnarna

Ljudböcker är hett världen över. Foto: iStock

Det är tre veckor sedan den nya Apple Books-appen släpptes. Nere i Frankfurt har Apple nu lockat förlagen med att de gör en ny satsning på ljudböcker.

Apple har hittills inte satsat överdrivet hårt på böcker även om man kunnat köpa både eböcker och ljudböcker via Itunes i många år. Men i början av året kom uppgifter om att Ibooks skulle göras om och för tre veckor sedan släpptes en ny version av appen, nu under namnet Apple Books.

Användargränssnittet hade gjorts om helt och framför allt hade man lagt krut på att förbättra upplevelsen vid lyssning på ljudböcker som för första gången fått en egen flik. Målet är givetvis att kunna konkurrera med Amazons Audible. Appen ska dessutom ha bättre rekommendationer för användarna. Apple Books finns i 51 länder.

Idag rapporterar The Bookseller att Apple är aktiva i Frankfurt under bokmässan där. Exalterade representanter från Apple ska enligt tidningen ha sagt åt förlagen att ”vara redo” när de rullar ut sin nya ljudboksplattform. Om det innebär något utöver den redan släppta nya appen framgår dock inte.

Än så länge erbjuder Apple Books endast styckeköp och det är oklart om de tänker kopiera Audibles modell med månadsabonnemang som inkluderar en ljudbok i månaden. Eller ifall de sneglar på en abonnemangsmodell likt Storytel & co.

I samband med Frankfurtmässans halvdagskonferens på temat Audiobooks så passade tyska ljudboksdistributören Bookwires John Ruhrmann på att slå ett slag för just prenumerationsmodellen. Han berättade att streaming står för 30 procent av de digitala intäkterna för flera förlag i Tyskland och närmar sig 40 procent. Samtidigt som brittiska och spanska förlag är väldigt tveksamma.

– Detta är ett ”call to action” för brittiska förlag. De borde öppna sina sinnen för streaming. Du bör distribuera i alla kanaler och använda alla modeller, inklusive streaming, sa Ruhrmann enligt The Bookseller.

Publishers Weekly som också rapporterar från Frankfurt skriver också om hur han jämför med musikbranschen (som ju för övrigt Apple har en del erfarenhet av).

– Streaming utgör nu en väldigt stor del av intäkterna för musikbranschen. Jag vet att det är svårt att säga att musikbranschen är samma sak som bokbranschen men det är en trend och vi bör bevaka denna trend och veta hur vi hanterar den, sa Ruhrmann enligt PW och påpekade att när det gäller ljudböcker har digitaliseringen redan skett (något som vi såg i försäljningsstatistiken från USA igår).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL