Bokmässan 2018: Antalet besökare lyfte men en bit kvar till tidigare nivåer

Bokmässan 2018 lockade betydligt fler än året innan - men ändå inte lika många som 2016 och tidigare. Grafik och foto: Sölve Dahlgren

Efter förra årets bottennapp på 77 292 besökare var frågan om folk skulle återvända 2018 eller inte. Svaret: Ja, men 85 371 besökare är ändå en bra bit under tidigare nivåer.– Vi har fått väldigt positiv respons från både utställare och besökare på årets mässa och det betyder oerhört mycket. Bokförsäljningen har gått bra för förlagen och just detta symbios med förlag och andra utställare har skapat ett fantastiskt arrangemang, säger Frida Edman, mässansvarig.

Att det gått bra i bokförsäljningen skrev vi om redan igår och Bonnierförlagen meddelar på söndagskvällen att de inte slog rekord på söndagen men att det sammantaget över alla fyra dagarna är högre försäljning än något tidigare år i deras monter.

– Med tanke på att det var färre besökare än 2016 så är det ju extra starkt att vi sätter försäljningsrekord. Det är dessutom med Adlibris priser, det tidigare rekordet var med Akademibokhandelns priser, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Är lägre priser en del av framgången?
– Delvis, men framför allt handlar det om attraktiva titlar och att vi haft bra flöden i montern. Vi är väldigt glada, stolta och nöjda med vår mässa. Bra kommunikation mellan alla inblandade där alla vet vad de ska göra och ställer upp för varandra. Fungerade som värsta formel 1-stallet.

Norstedts satte nytt försäljningsrekord för söndagen liksom de övriga tre dagarna. Även många andra utställare kunde se att försäljningen var tillbaka på samma nivå som 2016 eller bättre.

– Det här var skönt, vi har sålt mycket bra. Vi fick en bättre placering och dessutom hade vi starka titlar från författare som var kända eller fått mycket uppmärksamhet redan innan, säger Pelle Andersson, förlagschef på Ordfront förlag och räknar upp Chateau vadå av Mats-Eric Nilsson, Sömngåtan av Matthew Walker, Misslyckas igen, Misslyckas bättre av John Ajvide Lindqvist och Allt är en konspiration av Kent Werne.

Totalt kunde Bokmässan räkna in 811 utställare, vilket var något lägre än förra årets 839. Bokmässan hade inför detta år gjort flera förändringar med scenerna. En av de mest märkbara var förstås deckarscenen som ersattes av två genom Crimetime Göteborg på andra våningen. Under de två första dagarna hölls där istället Meg18 (Mediedagarna) men under helgen förvandlades det till ett kriminalromansmecka.

Så här har antalet besökare på Bokmässan utvecklats 2003-2018. Grafik: Boktugg

Flera utställare vittnade dock om att söndagen var svagare än tidigare året och när man på söndagskvällen summerade alla de fyra dagarna landade antalet besökare på 85 371 vilket är klart mycket bättre än 2017 års 77 292 men fortfarande en bra bit under 2016 då 96 293 besökare hittade till mässan. Och inte minst en bra bit ifrån de besökstal man hade för tio år sedan då över 100 000 besökare räknades in.

Nu är det bara att ladda om inför nästa års mässa som äger rum 26-29 september 2019. Då blir det Sydkorea, jämställdhet och med(ie)vetenhet i fokus.

Bokmässan i siffror 2018 (2017)

Antal besök: 85 371 (77 292)
Utställare: 811 (839)
Huvudutställare: 579 (600)
Monteryta kvm: 11 264 (11 364)
Representerade länder i utställningen: 29 (29)
Ackrediterade från media: 917 (947)
Antal seminarier: 326 (395)
Medverkande författare och föreläsare i seminarier: 762 (753)
Representerade länder i seminarier: 32 (39)
Medverkande totalt: 2 765 (2 863)
Programpunkter totalt: 3 726 (4 172)
International Rights Centre: Företag och agenter: 56, 87 bord (61, 91 bord)

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL