Akademibokhandeln säljer mer på nätet och mindre i butik

Maria Edsman, tillträdde som vd för Akademibokhandeln den 14 april 2018 och efterträdde då Maria Hamrefors.

Akademibokhandelns rapport för andra kvartalet visar att Bokus fortsätter att öka försäljningen medan butikerna tappar försäljning. Förlusten blev 38 Mkr.

– Sedan drygt ett år tillbaka har vi sett att kanalförskjutningen från butik till ehandel har tagit fart. Inte så att det är en dramatisk förändring men ändå en tydlig tillväxt för ehandeln och en minskning i butikerna, säger Maria Edsman, vd för Akademibokhandeln.

Delårsrapporten från Akademibokhandeln som släpptes idag visar att den totala omsättningen för andra kvartalet (april-juni) blev 314,9 Mkr jämfört med 316,7 Mkr samma period förra året. Det intressanta är dock att jämföra de båda kanalerna, Bokus vs Akademibokhandeln.

Bokus ökade från 102,9 Mkr till 110,5 Mkr samtidigt som Akademibokhandelns försäljning sjönk från 215,6 Mkr till 206,9 Mkr. (Om du inte får ihop summan av de två kanalerna med den totala omsättningen ovan så beror det på ”intern eliminering” i redovisningen.)

Dessutom ingår det en viss ehandel i Akademibokhandelns försäljning, nämligen den som sker på akademibokhandeln.se som även den växer.

– Den ökar men det utgör fortfarande bara 1-2 procent av den totala omsättningen för Akademibokhandeln. Men att trenden ser ut så här är tydligt, säger Maria.

Det blev dessutom en rejäl förlust under andra kvartalet. Totalt -38,3 Mkr (-20,8 Mkr föregående år justerat för engångsposter, det vill säga proformajämförelse). Även här står Akademibokhandeln för den största delen av förlusten, -32,2 Mkr (-7,5 Mkr) jämfört med Bokus -1,4 Mkr (3,5 Mkr). Dessa delsiffror är dock inte justerade för engångsposter så jämförelsen mellan åren är inte helt rättvisande. Värt att notera är dock att Bokus gick med vinst förra årets kvartal 2.

– En del av förlusten beror på den fortsatta kanalförskjutningen från butik till e-handel. Den har accentuerats av de extremvarma månaderna från maj och framåt. Den andra delen beror på ökade kostnader för affärsutveckling både i butikerna och givetvis lanseringen av Bokus Play, säger Maria Edsman.

Just Bokus Play är förstås intressant att uppehålla sig kring. Denna har hittills främst marknadsförts via Bokus hemsida och utskick till deras 700 000 kunder. Än så länge har Akademibokhandelns 1,8 miljoner kunder inte fått lika mycket erbjudanden.

– Vi har gjort ett utskick till Akademibokhandelns vänner. Men vi vill hitta en bra paketering med Akademibokhandeln innan vi satsar mer på att marknadsföra Bokus Play där. Även om branschen vet att det är samma ägare är det ingen självklarhet för våra kunder att Bokus och Akademibokhandeln hänger ihop, säger Maria Edsman.

Hon påpekar att man lätt kan tro att Bokus kunder är mer digitala än Akademibokhandelns men att deras undersökningar visar att minst lika stor andel av kunderna i fysisk bokhandel har abonnemang på streamingtjänster. Så ett erbjudande i butik är förstås en konkurrensfördel jämfört med Storytel & Co som saknar fysisk närvaro.

Hur många kunder Bokus Play har attraherat hittills vill hon inte avslöja, mer än att de haft en lyckad sommarkampanj och att de fått ordning på de tekniska problem de hade precis efter lanseringen.

– Vi kommer givetvis att fortsätta utveckla tjänsten med nya funktioner men det viktigaste är att ha en stabil app som grund.

Trenden går alltså mot ehandel. Akademibokhandeln kommer med andra ord att tvingas se över sina butiker ännu en gång, detta ett par år efter att kedjan stängde en hel del olönsamma butiker.

– Vi har under flera år varit mycket noga att säkerställa att vi inte låter några butiker bli olönsamma. Men vi försöker så länge som möjligt låta bli att stänga butiker eftersom det finns ett stort värde i den lokala närvaron. Vi sätter först in åtgärdsplaner för att öka omsättning och minska kostnader, exempelvis genom hyresförhandlingar, säger Maria Edsman.

– Men om vi inte lyckas med detta stänger vi butiken. Vi stängde en butik i Stinsen i våras och vi stänger en av våra två butiker i centrala Västerås till hösten. Vi hoppas kunna undvika butiksstängningar trots minskande omsättning i butik, men hur väl vi lyckas med det beror på hur lyckosamma vi är i bland annat hyresförhandlingar.

Samtidigt öppnar Akademibokhandeln faktiskt två butiker i höst också, en i Mölndal och en franchisebutik i C4 shopping utanför Kristianstad.

Är det citybutiker eller köpcentra som har det tuffast?
– Vi ser mer trend mellan starka och mindre starka handelsplatser/citykärnor än en skillnad mellan city och köpcentrum.

Butiksdöden (rent generellt) leder redan till fler tomma lokaler, ser ni att det finns möjligheter att pressa ner hyrorna för några av era butiker tack vare detta?
– Ja, det är en självklarhet att fastighetsägare måste anpassa hyresnivåer till sjunkande omsättningstal i fysisk handel.

I delårsrapporten skriver Akademibokhandeln att ”åtgärder ska öka effektiviteten” och Maria Edsman nämner hyresförhandlingar, leverantörsförhandlingar, bemanningsoptimering i butik samt effektiviseringar av administrativa processer som områden där de ska spara pengar.

En annan utmaning är förstås att öka marginalen i butikerna. Normalt sett sker detta genom att höja priset till kund och sänka inköpspriset. Just på böcker är dock detta tufft då nätbokhandeln snarare får kunderna att förvänta sig lägre priser och där många förlag menar att de måste höja priset eftersom försäljningen i antal exemplar minskar.

Lösningen är då de produkter i bokhandeln som inte är böcker. På kontorsmaterial har de där fått konkurrens av stora kedjor som Staples som säljer till företag, så Akademibokhandeln riktar hellre in sig på privatkunder.

– Vi har i flera år arbetat med det här segmentet för att uppgradera det och göra det mer inspirerande och spännande. Vi vill helst hitta produkter som har en naturlig koppling till böcker. Numera har vi flera varor som vi är ensamma om, bland annat i det skolstartssortiment som finns i butik just nu. Vi tycker att det stärker oss som destination, säger Maria Edsman.

Egna varumärken är populärt i andra branscher, inte minst klädesaffärer men även sportkedjor. I många fall är kunderna inte medvetna om att det är butikens egna varumärken och rätt utfört kan man därmed etablera produkter med väldigt bra marginaler – samtidigt som man tar en risk genom att investera i produktutveckling och inköp direkt från fabrik.

– Även om kunderna är beredda att betala lite mer i butik för att man får en annan upplevelse och service så är vår ambition att stärka marginalerna även på böcker. Vi behöver få lägre inköpspriser på böcker att det ska bli hållbart att behålla en rikstäckande fysisk närvaro med sjunkande volymer. Den fysiska bokhandeln är bättre än e-handeln på att få ut stora volymer av starka titlar. E-handeln säljer mer på bredden. Det borde vara intressant för förlagen att butikerna finns kvar och är skyltfönster för deras böcker för att inte bara förlita sig på nätbokhandeln och abonnemangstjänster med betydligt lägre ersättningar per konsumerad bok, säger Maria Edsman.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL