Oren Teicher: De oberoende bokhandlarna är bättre affärsmän

De oberoende bokhandlarna går framåt - och en anledning är att de lyckats förankra sig lokalt och därför driver fler människor till shoppen.

I en kort och kärnfull intervju med Oren Teicher, som är vd för den amerikanska bokhandlareföreningen, får vi veta exakt varför de oberoende handlarna går så bra i USA.

Kanske är det inte lika uttalat nu som det var förr, men visst påverkar USA mycket av det som sker här på våra breddgrader också. Särskilt gäller det när vi pratar om böcker och bokbranschen. Vi får hålla tummarna för att uppgången i antalet oberoende bokhandlare och den ökade bokförsäljningen som syns i väst är två saker som vi får se mer av även här.

För att få veta mer om läget i USA presenterar vi här en intervju (i samarbete med BogMarkedet.dk) med vd:n för ABA (American Bookseller Association, ungefär amerikanska bokhandlareföreningen), Oren Teicher. Ett särdeles gott val med tanke på vilken insikt han har när det gäller marknaden i stort, och kring hur utvecklingen skett i USA.

Hur har utvecklingen i USA sett ut för bokbranschen de senaste åren?
Den fysiska bokhandeln har blivit viktigare än någonsin i USA. Under de senaste tio åren har de oberoende handlarna fått ny luft, även om många fortfarande tror att det är precis tvärtom. Nya bokshoppar öppnar, etablerade butiker får nya ägare och en ny generation är på väg in i branschen, både som ägare och säljare. Antalet medlemmar i ABA har ökat under åtta år i rad, så nu har vi nästan 2 400 fysiska butiker som säljer böcker här i landet.

Sedan 2009 har vi också sett en ökning på nästan 50 procent när det gäller de oberoende bokhandlarna. Och än viktigare, på det hela taget ökar försäljningen i de här butikerna. Den sammanlagda försäljningen steg med 2,6 procent från 2016 till 2017 och den årliga tillväxten har legat på runt 5,4 procent under de senaste fem åren. Under det första halvåret 2018 gick försäljningen upp med nästan 5 procent, om man jämför med samma period 2017.

Vad ligger bakom den här utvecklingen, tror du?
– Självklart märker inte alla bokhandlare av den här ökningen, men i det stora hela är trenden glasklar: De oberoende bokhandlarna är helt enkelt bättre affärsmän, och de återuppfinner sig själva, använder ny teknologi och utnyttjar det som ligger i tiden, så som localism (där man arbetar med betoning på det lokala, reds. anm.) för att bättre nå fram till författare, läsare och närområdet. Oberoende bokhandlare är uthålliga och har entreprenörskapet i blodet – sammantaget gör det också att en hel del nya författare och okända böcker hamnar i rampljuset.

– Det beror så klart på att de oberoende bokhandlarna har skapat ett så starkt band till det lokala, till närområdet, och att man därför lyckats bli en samlingspunkt i staden. Bokhandeln förbinder människor med varandra, läsare träffar andra läsare och författare, och hittar nya pärlor i hyllorna.

Vid branschträffen i Nyborg (i Danmark) i början av maj pratade du om ett nytt sorts förhållande mellan bokhandlarna och förlagen, eftersom förlagen har upptäckt att de är beroende av de fysiska bokhandlarna på många sätt. Vad beror det på?
– Kort sagt, så har förlagen sett vad som hänt i branscherna där man tappat de fysiska butikerna, inte minst om man tittar på musikindustrin där lyssnarna har förlorat en bra kanal för att hitta ny och okänd musik. Särskilt tydligt blev det när bokhandelskedjan Borders slog igen sina butiker i USA.

Oren Teicher pratade i Nyborg också om att en stor del av bokinköpen faktiskt är impulsinköp. Hela 70 procent, faktiskt. Och det gynnar den fysiska bokhandeln, men är dåligt för online-butikerna, som tappar en del där.

Vad har ABA gjort för att förbättra förhållandet mellan förlag och bokhandlare?
– Vi för en aktiv dialog med förlag hela tiden, och de dialogerna fokuserar på hur förlagen och de oberoende bokhandlarna kan sälja fler böcker. Under de senaste åren har de dialogerna också lett till flera nya samarbetsavtal och bättre service för både förlagen och bokhandlarna.

– Glädjande nog har de inledande framgångarna lett till att förlagens deltagande ökat, och fått dem att vidareutveckla sina handelsavtal med oberoende bokhandlare. Det hjälper så klart oss att skapa en ny affärsmodell som passar moderna bokhandlare, och ger dem en modell som de kan leva på.

Vilka tips har du till de skandinaviska bokhandlarna?
– Jag tror, utifrån det vi sett här i USA, att det finns ett par viktiga saker att tänka på. För det första är det vilken oerhörd kraft som finns i det här med localism. Jag är helt övertygad om att läsare och bokköpare vill ha kontakt med bokhandlare som har en nära och levande relation med samhället där de finns. För det andra så är det viktigt att man håller fokus på det man faktiskt är bäst på. Du ska inte konkurrera på dina konkurrenters villkor. Istället ska du se till att skaffa dig en djupare förståelse för vad som gör just din affärsmodell unik. När du vet det, så ska du koncentrera dig på det och se till att göra det så bra som möjligt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist

Conny Palmkvist är författare, spökskrivare och journalist. Han har skrivit åtta romaner och bland annat tilldelats Helsingborgs Dagblads kulturpris och Umeå novellpris.

conny@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL