Grenadine förlag håller omsättningsnivån tack vare sin storlek och nisch

Stefan Lindström Foto: Privat

Efter ett framgångsrikt Gourmand World Cookbook Awards 2018 för Grenadine sammanfattar förlagschefen Stefan Lindström senaste året som stabilt trots en generellt minskande marknad för illustrerade fackböcker. 

Det gick bra för mat- och dryckesförlaget Grenadine i årets Gourmand World Cookbook Awards. Efter att pristagarna avslöjats gick fyra böcker utgivna på Grenadine hem med minst ett pris var i fickan: Peter Eronsons och Jonas Darnells Beer, Brewing & Bastards, Herman Hednings brutalkompletta seriebibel om öl som blev både bästa illustrerade dryckesbok och fick andra pris i bästa ölbok; Örjan Westerlunds ljudböcker om whisky, Whisky – en god historia som fick andra pris i kategorin för världens bästa spritböcker 2018-19; Vår tid är nu av Johan Rosenlind, Lotta Fritzdorf, Maria Alexén och Anders Awehall som fick ett tredje pris för kokböcker med anknytning till tv, och så Smakarv Hälsingland av Viola Adamsson som kammade hem tredje pris för sin kulinariska historia.

Förra året tog Grenadine som förlag hem titeln bästa dryckesförlag. Efteråt poängterade Stefan Lindström, förlagschef, vikten av en utmärkelse som en extra skjuts när man vill ta sig fram på den internationella bokmarknaden.

Vad innebär årets priser för böckerna från ert förlag?
– Vi har tur för i år träffar vinsterna på böcker som blir aktuella på nytt i höst, säger Stefan. För Herman Hedning tittar vi på ett billigare format och Whiskey – en god historia kommer som tryckt bok. Igår fick jag dessutom reda på att Vår tid är nu säsong 1 kommer att visas på Viaplay i september och säsong 2 kommer att börja visas på SVT i oktober samtidigt som del 2 av boken kommer ut i november. Så för en gångs skull kan de här vinsterna hjälpa oss väldigt mycket till skillnad från när man får pris för en bok som redan har slutat sälja som nyhet på marknaden.

Finns det några internationella intressenter till böckerna?
– Inget är klart i nuläget men vi har pratat med ett antal förlag som vi kommer fortsätta diskussionerna med till hösten, säger Stefan. Det är långa beslut som tar tid innan de går igenom, särskilt på stora förlag.

Den svenska kokboksmarknaden har sedan länge sagts vara överhettad men för ett år sedan menade Stefan Lindström ändå att kokboksutgivning är fullt genomförbart så länge man gör rätt saker till rätt pris.

Hur ser det ut för Grenadine idag?
– Jag tycker vi har klarat oss ganska bra med en vårlista som funkat tack vare några särskilda nischer, säger Stefan. Rent generellt kan man säga att den illustrerade facklitteraturen får mindre plats i butikerna och det blir tuffare och tuffare överallt. På Grenadine märker vi av det indirekt – vi är så små att om vi gör rätt titlar kan vi öka på en minskande marknad och det har vi gjort denna vår. Men däremot märks det långsiktigt på att förhandsbeställningar varje år blir mindre och mindre. Det gör det osäkert för förlagets kommande bokprojekt som med minskade förhandsorders leder till större risk i bokprojekten så att bokprojekten behöver större finansiering från annat håll.

Vilka titlar är det som ger Grenadine medvind trots den generella motvinden på marknaden?
– Man kan i princip säga att vår serie om 101 öl, whiskey, smoothies och så vidare går riktigt bra, berättar Stefan. Dessutom gör man en liten nisch riktigt bra så kommer den också att fungera. Många små specialbutiker som exempelvis säljer jäst och humle till folk som brygger öl hemma kan sälja bra av en sådan sorts bok eftersom den vänder sig direkt till deras kunder. Sedan är det viktigt för oss att hitta trender. För några år sedan under smoothietrenden lyckades vi att lansera Eliq Maranik som författare av smoothieböcker. Hon har idag blivit översatt till nästan 20 språk och hennes smoothieböcker finns i fler än 25 länder som ett exempel. Nu finns ingen sådan tydlig trend men det brukar dyka upp med jämna mellanrum och det kan hjälpa ett så här litet förlag som Grenadine.

Vilka nya riktmärken har ni tagit ut för framtiden?
– Just nu är målsättningen att behålla det vi har, säger Stefan. Ser jag på utgivningsplanen för nästa år så ser den likadan ut som det här årets och tanken är att hålla samma utgivningstakt ungefär. Vi har gett ut två ljudböcker i år tillsammans med Storytel och tittar på att ge ut fler, samtidigt som vi undersöker möjligheten för eböcker. Det är roligt att vi rör oss åt ett håll med nya medier och kul om fackboksgrejen kommer in på ljudbokssidan också. Sammanfattningsvis är jag långsiktigt på ett sätt orolig för kokboksmarknaden samtidigt som ett litet förlag som vi kommer kunna fortsätta leva tack vare vår nischade utgivning.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL